2022-05-01, 19:37
Medlem
YP4XQs avatar
Satt och räknade jag skulle nog klara en ränta på kring 12% långvarigt och 15% kortvarigt. Kommer ju inte vara en direkt rolig tid fifan men klara den tror jag att jag gör och det är väl det viktigaste.

Jag ska aldrig sälja, tänkte ge bort huset till ungarna sen när det är dags och flytta till stugan.
Citera
2022-05-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, gruppbyggda småhus ligger på 30k/kvm. Och då kan dom bli billigare just därför att man bygger flera hus samtidigt. Och alla är lika.
Lösvirkeshus blir dyrare då man tappar mängder av kostnadsminskningar.
Och här skulle personen bygga i obygden. Då blir alla transporter dyrare. Inklusive de som skall åka dit och arbeta. Borde väl gå att begripa att priset åker upp då.
Sedan finns extra risk här att lösvirkeshuset inte projektleds lika effektivt. Då uppstår väntetider som kostar och även att mer arbete måste göras då rätt person inte kan göra jobbet exakt vi optimalt tillfälle.
40 k/kvm är nog i underkant.

När jag levererar fakta som kolliderar rejält med fantasierna his byfånarna så skär det ihop i skallen för dom. Förnekelsen blir då massiv.

Det är helt korrekt. För vad skall byfånarna göra annars. Acceptera mätdata från verkligheten och ändra sina fantasier?
Det lär inte ske. Då framstår alternativet att skriva personangrepp på mig som betydligt mer lockande.

Någon som såg att KognitivDissonans kunde skriva något med substans i. (Och inte bara sina psykotiska fantasier).

haha tror tomten liksom-fb att han står för data och vetenskap. Nej det har du aldrig gjort, du är helt galen.
Citera
2022-05-01, 20:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Förklara för mig som är trög. Vi låtsas att det finns 100 bostadsrätter och 100 hyresrätter. Alla som bor i bostadsrätterna idag vill bo kvar i bostadsrätt. Priserna sjunker och nu vill de som bor i hyresrätter köpa billiga bostadsrätter.

Nu finns det 100 bostadsrätter men 200 som vill bo i dem. Vad händer menar du? Har de som kommer från hyresrätter mer pengar än de som kommer från bostadsrätter? Tänker du att de som bor i bostadsrätt idag blir ruinerade av räntan och hamnar på gatan?

Kostnaden för att hålla en bostadsrätt med hög belåning har varit väldigt låg de senaste 5-10 åren, med värdestegring inräknat har man ofta till och med gått plus på att helt enkelt ha kvar en BR som inte använts alls. När räntorna går upp ökar denna typ av kostnad och priserna börjar även sjunka. Då vill man helt enkelt göra en exit från marknaden.

Det kan handla om utlandsboende, personer som flyttat till villa, hyresrätt, flyttat ihop med någon eller föräldrars gamla bostad som lämnats när de dött/flyttat till äldreboende.

I Stockholms innerstad står ca 20% av lägenheterna utan folkbokförd person, både HR och BR.
Citera
2022-05-01, 20:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, gruppbyggda småhus ligger på 30k/kvm. Och då kan dom bli billigare just därför att man bygger flera hus samtidigt. Och alla är lika.
Lösvirkeshus blir dyrare då man tappar mängder av kostnadsminskningar.
Och här skulle personen bygga i obygden. Då blir alla transporter dyrare. Inklusive de som skall åka dit och arbeta. Borde väl gå att begripa att priset åker upp då.
Sedan finns extra risk här att lösvirkeshuset inte projektleds lika effektivt. Då uppstår väntetider som kostar och även att mer arbete måste göras då rätt person inte kan göra jobbet exakt vi optimalt tillfälle.
40 k/kvm är nog i underkant.

När jag levererar fakta som kolliderar rejält med fantasierna his byfånarna så skär det ihop i skallen för dom. Förnekelsen blir då massiv.
Nej, du levererar inte fakta utan dina ihopknaprade siffror drar du rakt ur ditt eget rövhål. Det finns sammanställd statistik för var kvm priset för lösvirkeshus landar på och dessa siffror reflekteras av mitt inlägg.
Citera
2022-05-01, 20:31
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det där låter osannolikt. Bostadsmarknaden kan inte fortsätta som den gjort. Den får inte det. Det kan bli förödande för hela landet. I dit händelsescenario kommer räntor tokrusa och EU kommer kommer gå in läxa upp Sverige. Folk kommer inte arbeta längre och bli inbördeskrrig
Vi får la se. Onödigt att tro att ett par inlägg här på FB ändrar något. Ettor och tvåor kommer ligga 30 % högre nästa år. Större lägenheter och hus på lite sämre läge 15 % lägre.

Kostnaden för att bygga nytt 50 % högre.
Citera
2022-05-01, 20:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej, du levererar inte fakta utan dina ihopknaprade siffror drar du rakt ur ditt eget rövhål. Det finns sammanställd statistik för var kvm priset för lösvirkeshus landar på och dessa siffror reflekteras av mitt inlägg.

Meningslöst att tjafsa med trådapan. Det är så här hela tiden.

Man kan enkelt se på nätet att hus från de olika husleverantörerna börjar runt 15k/kvm för totalentreprenad. Lösvirkeshus kan bli billigare än så till och med, beror ju på hur man genomför projektet.
Citera
2022-05-01, 20:37
Medlem
I samma ögonblick som man sitter och väntar på att tjäna pengar har man också missat att fånga nya chanser att tjäna pengar.

Alltså man kör på och tjänar pengar hela tiden.

Sitt inte och vänta.
Citera
2022-05-01, 21:31
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja! Men de ska bli jävligt billiga för att det ska hända att jag köper. Problemet blir väl att avgifterna till föreningarna kommer att skjuta i taket om det kraschar och räntorna går kockobananas. Så det krävs en mycket kraftig prisnedgång för att det ska bli ett riktigt klipp boendekostnadsmässigt.

BRFs egna lån stökade till det i 90 talets krasch. Bunden ränta 12% på 5 år eller mer samtidigt som räntan sjönk till 7 % gjorde att föreningar med stora lån blev dyra jfr med att köpa villa eller i BRF med låga lån. Det gäller alltså att noga kolla upp hur stor del av BRFens lån som belastar BR vid köp av BR. Ligger det ett lån på motsvarande 3 miljoner till 1,5% rta som BRF måste lägga om till en ränta på 4,5% strax efter man köpt så drar avgiften iväg rejält. Gamla lågbelånade BRF är bästa köp.
Citera
2022-05-01, 22:14
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Meningslöst att tjafsa med trådapan. Det är så här hela tiden.

Man kan enkelt se på nätet att hus från de olika husleverantörerna börjar runt 15k/kvm för totalentreprenad. Lösvirkeshus kan bli billigare än så till och med, beror ju på hur man genomför projektet.

Haha, du bygger inget hus för 15k/kvm på totalentreprenad.
Citera
2022-05-01, 22:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Haha, du bygger inget hus för 15k/kvm på totalentreprenad.

Exkl. tomt, markarbeten och anslutningar ligger Älvsbyhus däromkring. Du kan väl kolla upp saker innan du skriver dumheter.
Citera
2022-05-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Exkl. tomt, markarbeten och anslutningar ligger Älvsbyhus däromkring. Du kan väl kolla upp saker innan du skriver dumheter.

Det är det som är en totalentreprenad.
Citera
2022-05-02, 00:04
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är det som är en totalentreprenad.

Tomt & anslutningar ingår ej i totalentreprenad.
Markarbete räknat att det är en perfekt tomt, annars kostar det också extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in