• 7
  • 8
2022-05-02, 08:31
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
I Stockholms innerstad står ca 20% av lägenheterna utan folkbokförd person, både HR och BR.

Det hade jag ingen aning om. Även en lägenhet uthyrd i andrahand har ju oftast en person bokförd där. Har du källa på detta?
Citera
2022-05-02, 08:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Det hade jag ingen aning om. Även en lägenhet uthyrd i andrahand har ju oftast en person bokförd där. Har du källa på detta?

Kap 8, s 57. Okay, det var 16% hela innerstaden, 20% för Östermalm.

https://hurvibor.se/wp-content/uploa..._Stockholm.pdf
Citera
2022-05-02, 08:47
Medlem
Citat:
Kap 8, s 57. Okay, det var 16% hela innerstaden, 20% för Östermalm.

https://hurvibor.se/wp-content/uploa..._Stockholm.pdf

Att inte ha någon folkbokförd på en bostad är inte samma sak som att bostaden står tom.
Citera
2022-05-02, 09:08
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Att inte ha någon folkbokförd på en bostad är inte samma sak som att bostaden står tom.

Du har såklart rätt, min egen (visserligen högst anekdotiskt men okej) erfarenhet är att de allra flesta som provbor sambo, hyr i andrahand, bor i studentlägenhet i perioder längre än ett år bokför sig där de bor.
Citera
2022-05-02, 09:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Och bara för att någon är folkbokförd i en bostad innebär det inte att personen faktiskt bor där. Dessa två fel tar nog ut varandra ungefär.

Jag har själv haft lägenheter stått tomma i Stockholms innerstad och vet flera andra som gjort detsamma. På senare år har det varit spekulativt lönsamt att hålla en bostad, vilket jag förklarade i mitt tidigare inlägg.
Citera
2022-05-02, 09:25
Medlem
Citat:
Och bara för att någon är folkbokförd i en bostad innebär det inte att personen faktiskt bor där. Dessa två fel tar nog ut varandra ungefär.

Jag har själv haft lägenheter stått tomma i Stockholms innerstad och vet flera andra som gjort detsamma. På senare år har det varit spekulativt lönsamt att hålla en bostad, vilket jag förklarade i mitt tidigare inlägg.

Låter som att du spekulerar en massa baserat på ingenting.
Citera
2022-05-02, 09:32
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Snarare du som inte verkar förstå vad som föranleder en 50% reduktion av bostadspriser, nämligen att medelklass får låna mycket mindre. Du är maximalt medelklass, om ens det. Om du inte sitter på 8 miljoner i likviditet, vad får dig att tro att du kommer att få låna lika mycket vid eventuell prisnedgång som idag?

Även när lägenheterna kostade hälften mot idag så var det konsensus bland de som var utanför marknaden att priserna var alldeles för höga.

För 30 år sedan fick man lägenhet på Östermalm för 10000 kvadratmetern.

Flera personer sade till mig att jag gjort en dålig affär och aldrig skulle se röken av de pengarna igen.

Jag sålde lägenheten sju år senare för 39000 kvadratmetern, idag kostar den snarare 125000 kvadratmetern, den har varit gravt överprissatt i 30 år nu.

Men snart kommer glada flummare få betalt för att ta över lägenheten spås det.

LL
Citera
2022-05-02, 10:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Och om bankerna lånar ut pengar så kommer Svensson köpa och hålla uppe priserna.

Har du 3-4 miljoner i rena skattade pengar så grattis. Då kommer du göra fina klipp. Har du en sketen miljon så kan du glömma fina klipp.

Beror såklart på VAR och VAD du tänkt köpa. Jag sitter tex obelånad i en hyresrätt och funderar på att köpa sommarstuga. Finns ganska mycket att få för en mille där.
Citera
2022-05-02, 12:05
Medlem
Tervulls avatar
Finns en plats vi vill bo på. En plats som är vacker i skärgården. Den platsen är som Sverige förr. Inga vattenpipor, grillar och nedskräpning. Bara lugnt och fint. Inväntar kraschen nu så vi kan knipa en tomt där. Sen kan jag förtränga att vi har de problemen vi har i Sverige. Lulla runt och känna mig bäst. Ignorera brinnande bilar och dödsskjutningar. Fan vad najs.
Senast redigerad av Tervull 2022-05-02 kl. 12:08.
Citera
2022-05-03, 10:12
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Exkl. tomt, markarbeten och anslutningar ligger Älvsbyhus däromkring. Du kan väl kolla upp saker innan du skriver dumheter.

Nog för att Älvsbyhus är den billigaste jävla skiten du kan köpa i husväg, du får fortfarande inget hus för 15k/kvm. Det tillkommer hel del kostnader förutom tomt, markarbeten och anslutningar.
Senast redigerad av Dotard 2022-05-03 kl. 10:28.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in