• 1
  • 2
2022-04-25, 11:45
Medlem
Schwimmwestes avatar
Det startas trådar kors och tvärs om hur flashbackare sitter och inväntar skyhöga räntor och kap på bostadsmarknaden.

Jag undrar vilka av er som har en konkret plan?

Hur mycket har ni sparat? Hur mycket sparar ni aktivt? Vad och var vill ni köpa bostad? Hur mycket måste priserna falla för att ni ska tycka att det är värt?

Finns det några flashbackare som sitter i hyresrätt med 2 mnkr på banken och väntar på att casha en bostadsrätt i Stockholm?
Citera
2022-04-25, 13:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Finns det några flashbackare som sitter i hyresrätt med 2 mnkr på banken och väntar på att casha en bostadsrätt i Stockholm?

Ja! Men de ska bli jävligt billiga för att det ska hända att jag köper. Problemet blir väl att avgifterna till föreningarna kommer att skjuta i taket om det kraschar och räntorna går kockobananas. Så det krävs en mycket kraftig prisnedgång för att det ska bli ett riktigt klipp boendekostnadsmässigt.
Citera
2022-04-25, 13:36
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja! Men de ska bli jävligt billiga för att det ska hända att jag köper. Problemet blir väl att avgifterna till föreningarna kommer att skjuta i taket om det kraschar och räntorna går kockobananas. Så det krävs en mycket kraftig prisnedgång för att det ska bli ett riktigt klipp boendekostnadsmässigt.

Har du någon konkret punkt som du kan tänka dig att hoppa på vid? Det finns ju skuldfria föreningar också.
Citera
2022-04-25, 13:54
Medlem
Citat:
Det startas trådar kors och tvärs om hur flashbackare sitter och inväntar skyhöga räntor och kap på bostadsmarknaden.

Jag undrar vilka av er som har en konkret plan?

Hur mycket har ni sparat? Hur mycket sparar ni aktivt? Vad och var vill ni köpa bostad? Hur mycket måste priserna falla för att ni ska tycka att det är värt?

En konkret plan? Det är inte raketforskning.

Priserna går ner, och om du vill köpa så köper du. Behöver du inte kan du vänta ännu mer.

Det finns nog gott om människor i HR med mycket pengar.

Minns hur ni skrek i bolånebubblantråden om hur mycket det köps, vad var det jag sa?
Jag sa att för varje köpare finns det en säljare och alla smarta pengar flydde.
Samma säljare flyttade in i HR eller utomlands och kan nu köpa sig tillbaka när de vill med gott om pengar.
Citera
2022-04-25, 14:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Har du någon konkret punkt som du kan tänka dig att hoppa på vid? Det finns ju skuldfria föreningar också.

Nä har inte tänkt igenom det så noga. Får ta det om det blir aktuellt.
Citera
2022-04-25, 14:12
Medlem
Hörde på radion idag p1 kultur.
Det finns människor på regionnivå som har som arbetsuppgift att sätta upp vit/blåa skyltar på kulturprojekt så att det kanske kan förhindras att förstöras vid händelse av krig..

Så länge staten har råd att hålla sådana människor anställda då är det ingen vidare ko på isen för oss bolånetorskar. 🙏🙏
Citera
2022-04-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Hörde på radion idag p1 kultur.
Det finns människor på regionnivå som har som arbetsuppgift att sätta upp vit/blåa skyltar på kulturprojekt så att det kanske kan förhindras att förstöras vid händelse av krig..

Så länge staten har råd att hålla sådana människor anställda då är det ingen vidare ko på isen för oss bolånetorskar. 🙏🙏

Här har vi ännu ett rikspucko, då priserna är helt kopplade till bankutlåning som sätter belåningsgrad utifrån räntekänslighet.
Citera
2022-04-25, 16:07
Medlem
maxatdunders avatar
Bostadsbristen då? Den försvinner magiskt eller?
Citera
2022-04-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Här har vi ännu ett rikspucko, då priserna är helt kopplade till bankutlåning som sätter belåningsgrad utifrån räntekänslighet.

Och om bankerna inte lånar ut pengar så kommer ingen göra några klipp.
Citera
2022-04-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och om bankerna inte lånar ut pengar så kommer ingen göra några klipp.

RB har styrränta på 0,25% och du påstår att banker inte kommer att låna ut

Du är korkad.

Är det så att de inte kommer låna ut kommer cashtungaindivider som jag och köper upp allt.
Citera
2022-04-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
RB har styrränta på 0,25% och du påstår att banker inte kommer att låna ut

Du är korkad.

Är det så att de inte kommer låna ut kommer cashtungaindivider som jag och köper upp allt.

Och om bankerna lånar ut pengar så kommer Svensson köpa och hålla uppe priserna.

Har du 3-4 miljoner i rena skattade pengar så grattis. Då kommer du göra fina klipp. Har du en sketen miljon så kan du glömma fina klipp.
Citera
2022-04-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och om bankerna lånar ut pengar så kommer Svensson köpa och hålla uppe priserna.

Har du 3-4 miljoner i rena skattade pengar så grattis. Då kommer du göra fina klipp. Har du en sketen miljon så kan du glömma fina klipp.

Nej, när räntorna höjs 1,5% så betyder det i praktiken flera hundra tkr mindre.
Dvs kommer inte priserna att hållas uppe.

Ni är sådana jävla förnekare alltså att man skrattar till banken.

RB höjer räntan och det anser ni betyder att priserna kommer gå upp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in