2022-04-30, 19:56
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag sa att för varje köpare finns det en säljare och alla smarta pengar flydde.
Samma säljare flyttade in i HR eller utomlands och kan nu köpa sig tillbaka när de vill med gott om pengar.
Du vet att priserna inte sjunkit än va?
Citera
2022-04-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Du vet att priserna inte sjunkit än va?

Det har de gjort.
Citera
2022-04-30, 21:54
Medlem
Citat:
Det har de gjort.
Inte där jag bor
Citera
2022-04-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Här har vi en riktig idiot som tror att banker slutar låna ut när räntan höjs. För dom gillar ju inte att tjäna pengar.

Ja men då är jag också idiot för det tror jag också. När räntorna går upp så måste banken omvärdera kreditvärdighet hos kund. En höjning av räntan kommer generellt innebära att bankerna inte kan låna ut så stora belopp. Detta i sin tur kommer bli en liten prispress nedåt.
Vi vet inget om framtiden nu. Som Göran Persson sa häromdagen " den som är tvärsäker är tondöv"
Det kan mycket väl bli så att det inte händer särskilt mycket med bostadspriser. Kan bli så illa att många får gå från sina hus.
Det är lätt att glömma va historien. Men lån är lån
Citera
2022-04-30, 23:46
Medlem
Även om bostadspriserna skulle stå still i låt oss säga 2-3år, så blir de ändå ”billigare” iom minskat penningvärde. Så nån stor prisnedgång tror jag inte de blir.
Citera
2022-05-01, 07:53
Medlem
Citat:
Det har de gjort.
Var någonstans?
Citera
2022-05-01, 08:26
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte
Dom hamnar inte på gatan. Ok, så din utgångspunkt är alltså att det finns ett ganska exakt antal bostadsrätter som byggs. Hur vet du det? Bostadsrätterna är inte så där jätteanpassade utifrån hur marknaden ser ut direkt. Det finns väldigt många och eftersom alla inte har råd så kommer en del stå tomma.

Du utgår ju ifrån att det finns ett exakt antal när man läser hur du skriver, men det är långt ifrån alla som ens bokas för ett köp trots att det gått månader sen vissa av dom stått klara.

Exakt, jag antog konstant antal bostadsrätter och konstant antal människor i mitt exempel. I verkligheten tror jag att befolkningen ökar snabbare än vad det byggs, framför allt i storstadsregionerna.

Men då förstår jag ditt resonemang bättre tack, om jag tolkar dig rätt så kommer ”vanligt folk” få enklare att hitta bostad till följd av nyproduktion.

Vad spännande, var står det tomma bostäder någonstans menar du?
Citera
2022-05-01, 08:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Jag undrar vilka av er som har en konkret plan?

Hur mycket har ni sparat? Hur mycket sparar ni aktivt? Vad och var vill ni köpa bostad? Hur mycket måste priserna falla för att ni ska tycka att det är värt?

Finns det några flashbackare som sitter i hyresrätt med 2 mnkr på banken och väntar på att casha en bostadsrätt i Stockholm?

Min tanke har varit att sälja villan (om 2-3år) och flytta till mitt fritidshus +köp i Spanien

På grund av marknadsläget så har jag valt att sälja nu, och i slutet av året kommer
jag sitta helt obelånad med ca 3 miljoner på kontot.

Spanienköp för ca 1 miljon planeras om ca 2år, och för rätt peng så köper jag även
ett hus som jag kan hyra ut här i Sverige.

Är sjukpensionär sedan länge och har lagt av att månadsspara

Ingen vet när bostadspriserna faller men jag tror att det är nära nu, trots bostadsbristen

Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatte
Jag vill inte bo bland civiliserade människor. Jag föredrar landet, ensam, närmsta granne ska vara 500 meter. Huset ska vara helt nytt men av lösvirke.
Precis som mitt fritidshus Inte konstigt att jag vill flytta från villan med nära grannar
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-05-01 kl. 08:49.
Citera
2022-05-01, 13:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du är allt för lustig och du insisterar på att skriva om saker du inte har en aning om. 40k/kvm för ett lösvirkeshus? Är du rolig nu eller? dyra lösvirkeshus kostar hälften av ditt kvadratmeterpris och billiga kan gå ner till ungefär en fjärdedel. Fiber går väl på 20 - 40 i normalfall beroende på hur grävningen ser ut men det kan givetvis avvika och bli betydligt mycket dyrare än så men då är det inte heller försvarbart att gräva fiber i min mening utan du får klara dig med mobilt internet. El och VA kan bli dyrt men jag har sett en del kommuner som behöver utöka befolkningen som ger kraftiga rabbatter på anslutningskostnaderna kombinerat med tomtköp.
Tja, gruppbyggda småhus ligger på 30k/kvm. Och då kan dom bli billigare just därför att man bygger flera hus samtidigt. Och alla är lika.
Lösvirkeshus blir dyrare då man tappar mängder av kostnadsminskningar.
Och här skulle personen bygga i obygden. Då blir alla transporter dyrare. Inklusive de som skall åka dit och arbeta. Borde väl gå att begripa att priset åker upp då.
Sedan finns extra risk här att lösvirkeshuset inte projektleds lika effektivt. Då uppstår väntetider som kostar och även att mer arbete måste göras då rätt person inte kan göra jobbet exakt vi optimalt tillfälle.
40 k/kvm är nog i underkant.

Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Den snubben är helt handikappad uppe i skateboet och lever i sin egna lilla värld där han är kung och otroligt påläst, men det är bara ren fiktion alltihop som pågår i ett skärva till medvetande.
När jag levererar fakta som kolliderar rejält med fantasierna his byfånarna så skär det ihop i skallen för dom. Förnekelsen blir då massiv.

Citat:
Väldigt hatad på fb
Det är helt korrekt. För vad skall byfånarna göra annars. Acceptera mätdata från verkligheten och ändra sina fantasier?
Det lär inte ske. Då framstår alternativet att skriva personangrepp på mig som betydligt mer lockande.

Någon som såg att KognitivDissonans kunde skriva något med substans i. (Och inte bara sina psykotiska fantasier).
Citera
2022-05-01, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Exakt, jag antog konstant antal bostadsrätter och konstant antal människor i mitt exempel. I verkligheten tror jag att befolkningen ökar snabbare än vad det byggs, framför allt i storstadsregionerna.

Men då förstår jag ditt resonemang bättre tack, om jag tolkar dig rätt så kommer ”vanligt folk” få enklare att hitta bostad till följd av nyproduktion.

Vad spännande, var står det tomma bostäder någonstans menar du?
I mindre städer, Umeå är en växande stad just nu där många skaffat bostäder redan samtidigt som det fortfarande byggs, där kan det finnas en del tomma bostäder ett tag. Sen utanför storstäderna också, ta tex Lidköping eller mindre orter osv.

Men det är inte alls säkert, jag har inget exakt antal, men jag vet bara att det byggs väldigt mycket här i Gbg.
Citera
2022-05-01, 19:30
Medlem
Citat:
Jag tror som ni fast tvärtom.

Dvs uppåtras. Boom! Lite som vid corona. Folket fick panik sålde av hus aktier och pang några få månader senare är huset förbi säljsumma +50%.
Det där låter osannolikt. Bostadsmarknaden kan inte fortsätta som den gjort. Den får inte det. Det kan bli förödande för hela landet. I dit händelsescenario kommer räntor tokrusa och EU kommer kommer gå in läxa upp Sverige. Folk kommer inte arbeta längre och bli inbördeskrrig
Senast redigerad av jonte400 2022-05-01 kl. 19:34.
Citera
2022-05-01, 19:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Haha, ja bostadsmarknaden kommer tyvärr haverera. Men den boende i hyresrätt som sparar pengar för att ”Casha” en villa kommer troligtvis inte vara solvent tills det händer.
De som sitter på 10-tals miljoner till sig förfogande kan fynda och rikare blir rikare…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in