Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag vill inte avskaffa konceptet fri vilja. Jag vill avskaffa tron på den fria viljan, eftersom vi numera vet att den inte existerar.
"Konceptet" och "tron på den fria viljan" är samma sak. Det som existerar är konceptet, själva mjukvaran för sociala interaktioner så att säga.
Det som aldrig har existerat är det du ovan refererar till som "den" och som jag fetat för tydlighetens skull. Detta "den" som undflyr alla försök till definition.
Flam Red länkade tidigare till den också. Jag tycker att den är bra om man verkligen sätter sig in i vad den beskriver så att man förstår innebörden. Då ser man tydligt att det är en beskrivning av vad människor gör.
Problemet är att de flesta, inklusive skribenten antagligen missuppfattar sånt som "den förmodade metafysiska möjligheten för människan att själv välja" och likställer det med ditt "det".
Det finns inget "det". "Den förmodade metafysiska möjligheten för människan att själv välja" är därför exakt vad det är. Hjärnans simulering. Simuleringen är en tanke. Tankar hamnar i kategorin metafysik här, till skillnad från fysik. Inget konstigt om man inte missuppfattar saken alltså och blandar in fysik. Det är då det blir galet. Kom ihåg, det finns inget "det" i den fysiska verkligheten. Det finns inget "jag" i den fysiska verkligheten. Det finns ingen "handlande agent" i den fysiska verkligheten.
Ergo: när jag under dessa premisser, alltså att koncepten vi pratar om INTE rör den fysiska verkligheten utan vår inre mentala modell, läser följande ur det du länkade: "Ibland definieras det som möjligheten att den
handlande agenten hade kunnat välja att handla annorlunda i en förfluten situation. " Så vet jag också att vi
inte pratar om något fysiskt utan om vår föreställning av att vara en handlande agent som kan välja bland alternativa "simuleringar" som dyker upp för vårt inre inför ett val. Trots detta självklara så verkar människor i allmänhet tro att "handla annorlunda" är en beskrivning av den fysiska verkligheten, vilket uppenbarligen inte går ihop med vår föreställning om fysik och determinism. Och det är ju inte så konstigt att det inte går ihop när det är en sammanblandning av två helt olika saker.
Man kan ju tycka här att om man bara kan hålla reda på i vilken domän den handlande agenten hör hemma, nämligen i tankemodellens värld, eller "metafysiken" som det uttrycks i citatet i länken, så borde man fatta att allt som denna handlande agent kan tänkas göra också sker i tankemodellens värld. Som till exempel att göra annorlunda. Att välja ett hypotetiskt alternativ A före ett hypotetiskt alternativ B. Eller att välja klokare idag än jag valde igår.
I huvudet samexisterar
igår ,
idag och
i morgon. När vi uttrycker dessa tankar i ord måste de ses som de föreställningar de är. Tolkar vi dem istället som uttryck för fysikaliteter så blir vi förvirrade då det strider mot vår uppfattning om den fysiska verklighetens kronologi.
Så sluta blanada ihop fysiska modeller med mentala modeller.