Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
På samma sätt med fri vilja, det går inte att diskutera enbart utifrån fysik. Det existerar inte om du tittar på enskild neuron, eller bara på hjärnans hörselcentra. Om det existerar beror på hur du definierar det.
Självklart är det så. Begreppet fri vilja får sin mening först på
social nivå.
Därför hävdar jag att det blir abstraktionsfel redan när man börjar prata om fri vilja på individnivå, dvs, om att lyfta på armen, eller om att trycka på en knapp, som i det berömda Libets experiment.
Och att ta det ända ner på fysisk nivå, ja det borde ju vara uppenbart för de flesta varför det blir ett abstraktionsfel.