2022-04-22, 19:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
På samma sätt med fri vilja, det går inte att diskutera enbart utifrån fysik. Det existerar inte om du tittar på enskild neuron, eller bara på hjärnans hörselcentra. Om det existerar beror på hur du definierar det.

Självklart är det så. Begreppet fri vilja får sin mening först på social nivå.
Därför hävdar jag att det blir abstraktionsfel redan när man börjar prata om fri vilja på individnivå, dvs, om att lyfta på armen, eller om att trycka på en knapp, som i det berömda Libets experiment.
Och att ta det ända ner på fysisk nivå, ja det borde ju vara uppenbart för de flesta varför det blir ett abstraktionsfel.
Citera
2022-04-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jaså? Vad då för tillstånd? Det där påståendet bar inte direkt vetenskapens prägel.

Eller så finns inget tredje tillstånd. Det kan ju vara något du missuppfattat, eller hur?

Jag vet inte vad du menar med "förmåga". Är det ditt magiska tänkande nu igen?

Den där ekvationen är felaktig. Ser du inte det uppenbara?
Själva begreppet fri vilja skulle aldrig ha uppstått och överlevt om det hade refererat till något av det du föreställer dig. Eller för att vara mer specifik; något av det du föreställer dig som inte går att föreställa sig.
Du har annars mycket att förklara.
Den enklaste lösningen är att sluta med magiskt tänkande och tro på okända superkrafter.

Språk refererar till modeller. En handlande agent är en modell. Ordet välja refererar till just den modellen, som ju är en mental modell. När du säger "existerar" eller "verkligen finns" så refererar du däremot till en fysisk modell. Det vill säga en modell där begreppet fri vilja inte har någon mening. Varför skulle fri vilja ha med fysik att göra när det uppenbart inte har med fysik att göra?

Vem säger att fri vilja "existerar"? Vad betyder det ens? Länka nu till en vetenskaplig källa som gör gällande att fri vilja "existerar". Tack på förhand.
Nej du. Jag tänker inte ge mig in i diskussionen med dig på nytt eftersom alla diskussioner med dig är totalt meningslösa. Du ser ingen skillnad på vad som är sant och på vad du vill ska vara sant. I din värld är alla argument som stöder den världsbild du vill ha per automatik sanna (hur ologiska de än må vara), och alla som talar emot den per automatik falska (hur logiska de än må vara). Du är den intellektuellt ohederligaste person jag någonsin stött på.
Citera
2022-04-22, 19:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej du. Jag tänker inte ge mig in i diskussionen med dig på nytt eftersom alla diskussioner med dig är totalt meningslösa. Du ser ingen skillnad på vad som är sant och på vad du vill ska vara sant. I din värld är alla argument som stöder den världsbild du vill ha per automatik sanna (hur ologiska de än må vara), och alla som talar emot den per automatik falska (hur logiska de än må vara). Du är den intellektuellt ohederligaste person jag någonsin stött på.
Ok. Men enl dig har han ju inget val, so what's the f*cking point?
Citera
2022-04-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Men enl dig har han ju inget val, so what's the f*cking point?
Poängen man att diskutera saker på det här forumet är att få intellektuell stimulans. Det får jag ingen av att diskutera med honom.
Citera
2022-04-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vi klassificerar människor därför att de vill andra saker än vad omgivningen vill. De manifesterar alltså sin fria vilja genom att göra oberoende val. Vad skulle frihet annars handla om? Att somliga utnyttjar sin frihet sämre än andra ligger i den individuella frihetens natur. Kunde folk inte förstöra sina liv så vore de ofria.
Intressant. Du tror alltså att autism är ett val? Man har funnit avvikelser i hjärnorna hos autister.
Citera
2022-04-22, 20:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Poängen man att diskutera saker på det här forumet är att få intellektuell stimulans. Det får jag ingen av att diskutera med honom.
Du är sur för att han inte väljer att köpa dina argument och att diskutera på dina villkor. Ett val som han inte ens har, enligt dig.

Du förstår inte implikationerna av din egen teori, och därmed är du ju själv intellektuellt ointressant, imho.
Citera
2022-04-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Intressant. Du tror alltså att autism är ett val? Man har funnit avvikelser i hjärnorna hos autister.
Var påstod jag att autism är ett val? Autism är inte ett val, men autister gör val. De kanske väljer att inte äta i skolan därför att det som serveras inte faller i smaken. Hade de inte haft sin förmåga att göra fria val så hade de alltid ätit det som serverats oavsett hur de tyckte att maten smakade.
Citera
2022-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Var påstod jag att autism är ett val? Autism är inte ett val, men autister gör val. De kanske väljer att inte äta i skolan därför att det som serveras inte faller i smaken. Hade de inte haft sin förmåga att göra fria val så hade de alltid ätit det som serverats oavsett hur de tyckte att maten smakade.
Då förstår jag hur du tänker.
Citera
2022-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du är sur för att han inte väljer att köpa dina argument och att diskutera på dina villkor. Ett val som han inte ens har, enligt dig.

Du förstår inte implikationerna av din egen teori, och därmed är du ju själv intellektuellt ointressant, imho.
Jag är inte sur och jag antyder inte att han kunde ha gjort någonting annorlunda. Det enda jag gör är att tala om att jag inte har någon lust att föra vidare diskussioner med honom och ger en förklaring på varför.
Citera
2022-04-22, 21:34
Medlem
Citat:
Jag är inte sur och jag antyder inte att han kunde ha gjort någonting annorlunda. Det enda jag gör är att tala om att jag inte har någon lust att föra vidare diskussioner med honom och ger en förklaring på varför.
Det faktum att du alls motiverar dina inlägg rimmar väldigt illa med att du inte skulle ha fri vilja. Om allt du skriver är determinerat genom partiklarnas rörelse sedan Big Bang (eller hur du väljer att formulera ditt motstånd mot fri vilja), så måste alla förnuftsbaserade förklaringar till ditt handlande vara förljugna efterkonstruktioner. För det kan ju inte vara så att det du gör kan förklaras på mer än ett sätt, annars ger du kompatibilisterna rätt.
Citera
2022-04-22, 21:58
Medlem
Citat:
Det faktum att du alls motiverar dina inlägg rimmar väldigt illa med att du inte skulle ha fri vilja. Om allt du skriver är determinerat genom partiklarnas rörelse sedan Big Bang (eller hur du väljer att formulera ditt motstånd mot fri vilja), så måste alla förnuftsbaserade förklaringar till ditt handlande vara förljugna efterkonstruktioner. För det kan ju inte vara så att det du gör kan förklaras på mer än ett sätt, annars ger du kompatibilisterna rätt.
Det rimmar inte det minsta illa. Att mina förklaringar är förutbestämda gör dem inte på något sätt felaktiga eller ologiska. Jag har haft turen att genom orsak och verkan få en förståelse om hur dessa saker fungerar och kapaciteten att förklara det. Visst kan andra komma med andra förklaringar, men eftersom de inte är lika logiska som mina så har de uppenbarligen inte haft turen att förvärva samma förståelse som jag.

Ni är en lustig trio som alltid kommer till den fria viljans försvar. Flammarion som själv vill bestämma hur viljan fungerar. nernerd som inte vill förstå hur viljan fungerar. Och du, WbZV, som inte klarar att förstå hur viljan fungerar.
Citera
2022-04-22, 22:12
Medlem
Citat:
Det rimmar inte det minsta illa. Att mina förklaringar är förutbestämda gör dem inte på något sätt felaktiga eller ologiska. Jag har haft turen att genom orsak och verkan få en förståelse om hur dessa saker fungerar och kapaciteten att förklara det. Visst kan andra komma med andra förklaringar, men eftersom de inte är lika logiska som mina så har de uppenbarligen inte haft turen att förvärva samma förståelse som jag.
Då landar du i kompatibilismen som säger att vi kan ha fri vilja även i ett deterministiskt universum eftersom det inte innebär någon motsättning per se.

Citat:
Ni är en lustig trio som alltid kommer till den fria viljans försvar. Flammarion som själv vill bestämma hur viljan fungerar. nernerd som inte vill förstå hur viljan fungerar. Och du, WbZV, som inte klarar att förstå hur viljan fungerar.
Gratulerar till dina nyvunna insikter! Kan du då vänligen göra dig besväret att förklara för sådana som mig hur viljan egentligen fungerar? Hur testar vi om min vilja är fri eller ofri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in