2016-02-25, 16:41
  #3613
Medlem
nicbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyem
"Så du menar seriöst att du handlar fritt när du handlar meningslöst?"

Pratar jag om min egenvilja? Meningen visar sig bara efter den fria viljan verkat.

Däremot kan inte den fria viljan verka förens viljan är mottagen av betraktaren, därefter sker händelsen och en fri vilja verkar.

Och där föll definitionen och blev till schizofreni. Nej men det är fortfarande odefinierat. "Mottagaren"? Så något kommer utanför ett ting och en mening och påverkar "mottagaren". Det händer hela tiden! Det kallas indeterminism. Det är när du träffas av radioaktiv strålning, kosmisk bakgrundsstrålning, hawkingstrålning, neutrinos... Men det motiverar mest handlingar av epigenetik - mutationer som kanske men ossannolikt kan få dig att handla på ett visst sätt. Eller ge dig cancer
Citera
2016-02-25, 16:44
  #3614
Medlem
Lyems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicberger
Och där föll definitionen och blev till schizofreni. Nej men det är fortfarande odefinierat. "Mottagaren"? Så något kommer utanför ett ting och en mening och påverkar "mottagaren". Det händer hela tiden! Det kallas indeterminism. Det är när du träffas av radioaktiv strålning, kosmisk bakgrundsstrålning, hawkingstrålning, neutrinos... Men det motiverar mest handlingar av epigenetik - mutationer som kanske men ossannolikt kan få dig att handla på ett visst sätt. Eller ge dig cancer

Din vilja kan aldrig bli fri sålänge du bestämmer över den
__________________
Senast redigerad av Lyem 2016-02-25 kl. 16:50.
Citera
2016-02-25, 18:10
  #3615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nej, din dåliga karaktär innebär inte att du saknar en fri vilja. Det innebär att du kämpar med din lättja.

Det klart det är en indikation på att fri vilja inte existerar. Annars skulle ju alla välja att inte ha dålig karaktär.
Citera
2016-02-25, 20:00
  #3616
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det klart det är en indikation på att fri vilja inte existerar. Annars skulle ju alla välja att inte ha dålig karaktär.

Skulle du också välja att vara en mästare på fiol fast du aldrig har provat att spela på en? Eller välja en lite mindre kraftig tyngdlag när du är trött och ska gå uppför en trappa? Sin karaktär odlar man, eller fostras till vid yngre år.

Ett val är alltid utformat utifrån begränsningar som vi förenklar till att kalla alternativ. Det ligger i själva naturen hos vilja, fri eller ofri, att den verkar inom sådan gränser. Så ett fritt val kräver inte att få vara bortom naturlagarna, tvärtom krävs en regelbundenhet hos naturen för att ett fritt val ska kunna uppstå.
Citera
2016-02-25, 20:03
  #3617
Medlem
svarttaxins avatar
Om man tror på fri vilja så är man efterbliven.
Citera
2016-02-25, 20:08
  #3618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Skulle du också välja att vara en mästare på fiol fast du aldrig har provat att spela på en? Eller välja en lite mindre kraftig tyngdlag när du är trött och ska gå uppför en trappa? Sin karaktär odlar man, eller fostras till vid yngre år.

Ett val är alltid utformat utifrån begränsningar som vi förenklar till att kalla alternativ. Det ligger i själva naturen hos vilja, fri eller ofri, att den verkar inom sådan gränser. Så ett fritt val kräver inte att få vara bortom naturlagarna, tvärtom krävs en regelbundenhet hos naturen för att ett fritt val ska kunna uppstå.

Visst, och då kan man ju inte välja mycket som strider mot ens karaktär. Ty då vore det ju inte ens odlade fostrade karaktär.
__________________
Senast redigerad av FlamRed 2016-02-25 kl. 20:12.
Citera
2016-02-25, 20:21
  #3619
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Visst, och då kan man ju inte välja mycket som strider mot ens karaktär. Ty då vore det ju inte ens odlade fostrade karaktär.
Tvärtom: att den kan både fostras och odlas visar att en karaktär inte är statisk, utan tvärtom utvecklas. Inte för inte är karaktärsutveckling huvudtemat i nästan all litteratur.
Citera
2016-02-25, 20:24
  #3620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Tvärtom: att den kan både fostras och odlas visar att en karaktär inte är statisk, utan tvärtom utvecklas. Inte för inte är karaktärsutveckling huvudtemat i nästan all litteratur.

Om man inte väljer enligt sin karaktär, så är det ju inte ens karaktär.
Citera
2016-02-26, 11:24
  #3621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Slumpen.

Det är väl en ganska vedertagen uppfattning att evolutionen är ”blind”, att den saknar mål och syfte. Med andra ord ”upplevelsen” av att ha en fri vilja kan mycket väl vara en biprodukt utav vår höga medvetandegrad (intelligens) jämfört med andra djur. Huruvida vi ska betrakta ”upplevelsen” som gynnsam eller skadlig beror på hur vi vill definiera dessa två termer, men vanligt är att gynnsam är det som är en fördel och skadlig en nackdel när det kommer till organismens överlevnad. En gen A kan vara en fördel i miljö A men samma gen A kan vara skadlig i miljö B, vilket betyder att individer med gen A i miljö B inte kommer att överleva och kan således inte fortplanta sig.

Är ”upplevelsen” av fri vilja direkt gynnsam för vår överlevnad eller är det vår intelligens och ”upplevelsen” är något vi fått på köpet. Hur ser förhållandet ut mellan ”upplevelsen” av fri vilja och intelligens? Kan en medvetandegrad likt människans uppstå utan ”upplevelsen” av fri vilja, om det är möjligt att en medvetandegrad likt människans kan uppstå utan ”upplevelsen” av fri vilja, hur ska vi då förhålla oss till ”upplevelsen”? Hur ska vi klassificera ”upplevelsen” - skadlig, neutral eller gynnsam? Om vi antar att det är gen U som ger upphov till ”upplevelsen” och gen I som ger upphov till ”intelligensen”. Ponera:

gen U + gen I = bra överlevnad
gen I = bra överlevnad
gen U = dålig överlevnad

ganska uppenbart att gen U inte medför något utom själva ”upplevelsen” av en fri vilja. Nu kan det vara så att i någon miljö X så har gen U bättre chans till överlevnad än enbart gen I, men vi antar att vi har testat kombinationerna i flera olika miljöer och gen U + gen I har lika bra överlevnad som enbart gen I.

Många och intressanta frågor men huvudproblemet kvarstår. Varför har människan utvecklat ett medvetande om det inte behövs enligt dig. Det är osannolikt att medvetandet och upplevelse av fri vilja uppstår och utvecklas om det inte finns en evolutionär drivkraft (om du inte tror att du har en solipsistisk Boltzmann hjärna). Jag antar att du inte kallar slumpen eller determinismen för en evolutionär drivkraft. Slumpen är en viktig mekanism med det är inte den som driver evolutionen. Medvetandet behöver vi av endast en anledning, att kunna välja en framtid som vi med vår historia tror gynnar våra syfte.
Citera
2016-02-26, 11:25
  #3622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Om man tror på fri vilja så är man efterbliven.

Citera
2016-02-26, 12:36
  #3623
Medlem
nicbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Om man tror på fri vilja så är man efterbliven.

Jag skulle anse att även du är efterbliven. Read my posts - säger jag som en tvättäkta douche

Edit: Sorry tänkte binärt så att du blev emot fri vilja utan att stipulera vad det är. Du kanske anser att det är en definitionsfråga också (som beror på vad begreppet "fri vilja" betyder). Tar tillbaka allt och skickar en liten dumle från plockgodishyllan till dig som förlåt!
__________________
Senast redigerad av nicberger 2016-02-26 kl. 12:41.
Citera
2016-02-26, 13:25
  #3624
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicberger
Jag skulle anse att även du är efterbliven. Read my posts - säger jag som en tvättäkta douche

Edit: Sorry tänkte binärt så att du blev emot fri vilja utan att stipulera vad det är. Du kanske anser att det är en definitionsfråga också (som beror på vad begreppet "fri vilja" betyder). Tar tillbaka allt och skickar en liten dumle från plockgodishyllan till dig som förlåt!

Vilka inlägg talar du om? Och du menar att du där har lyckats bevisa att fri vilja finns?

Människor styrs av tre saker i stort. Gener, kost och stimuli. Ingenting är självvalt. Man bestämmer inte vilka gener man får, inte heller hur ens gener svarar på den kost som ges och inte heller vilket stimuli man får. Men du kanske anser att hundar har fri vilja också?

Om du blev föddes om med alla andra parametrar annorlunda förutom "den du är" (alltså - du föds i en by mitt i Afrika t ex med samma "gener/person som du är idag") hade du varit samma person? Hade du haft samma intressen? Du anser väl i vanlig idiotisk ordning att fri vilja är "MEN JAG KAN JU VÄLJA NÄR JAG STÅR I AFFÄREN OM JAG SKA TA ÄPPLE ELLER PÄRON!!!!!!11111"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in