Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Ryssland genomför ett folkmord i Ukraina och bedriver ett anfallskrig. Man har bombat sönder mariupol och mördat minst 20000 civila hittils. Ingen nation har rätt att bedriva folkmord för att dom känner sig "provocerade" För att göra en liknelse. Om jag tar på mig en gul hatt och min granne känner sig provocerad av hatten så ger det inte grannen rätt att slå mig med ett basebollträ.
Jag tycker inte heller att länder ska invaderas men det är ganska irrelevant i sammanhanget vad vi tycker. Vi kan inte utgå från våra egna värderingar när vi ska analysera varför ett krig startades. Vi behöver förstå varför ett annat land ville starta krig. Genom den förståelsen kan vi sedan hitta förebyggande åtgärder. Din analys är av den typen som brukar sågas på våra lärosäten eftersom den utgår från dina egna värderingar istället från värderingarna hos den som startade kriget.
Här är det egentligen flera parter som ville starta krig men på lite olika sätt.
* Ryssland ville ha en paradseger. Men de blev lurade av sin egen säkerhetstjänst. De fastnade i ett krig de inte ville ha men kunde samtidigt inte ge upp för de ville inte verka svaga. När deras militära taktik och moral är värdelös så övergår de istället till att skjuta sönder städer.
* Ukraina ville ha ett krig för att befria sig från Ryssland. Zelenskys egna rådgivare sa detta i en intervju för några år sedan. Han såg ett framtida Ukraina som Israel där människor gick runt till vardags beväpnade med automatvapen.
* USA ville starta ett krig för att försvaga Ryssland och hindra att de återuppstår som en ny supermakt.
Alla dessa parter, speciellt Ryssland och USA, är beredda att offra liv för att nå sina mål.
I sin rapport skriver Rands analytiker exempelvis:
"Increasing U.S. military aid would certainly drive up the Russian costs, but doing so could also increase the loss of Ukrainian lives and territory or result in a disadvantageous peace settlement."