2022-04-28, 22:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Oj.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/28/russia-ukraine-war-putin-warns-of-lightning-fast-retaliation-if-west-intervenes-war-has-cost-ukraine -600bn-zelenskiy-says-live?filterKeyEvents=false&page=with:block-626ad4088f08581273d1b7d2#block-626ad4088f08581273d1b7d2

Japp, ca 40 miljarder svenska kronor, per månad i direkt militär hjälp, under 5 månader. Plus ca 25 miljarder svenska kronor i humanitärt stöd och ekonomisk hjälp, per månad, under samma tidsperiod.

Nu skall Ukraina räddas och Ryssland krossas!

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-28, 22:19
Medlem
"Vem bär skulden för Rysslands invasion av Ukraina? Det enkla svaret är mannen som beordrade invasionen, Vladimir Putin. Om man flyttar upp diskussionen en analysnivå skulle man fullt rimligt kunna förklara den med rysk neoimperialism, underblåst av en blomstrande gas- och oljeförsäljning. För en del på vänsterkanten duger inte de här svaren. USA har trots allt varit skyldigt till de flesta av de senaste årtiondenas internationella katastrofer från ”kriget mot terrorismen” till Irak, Afghanistan och till och med uppkomsten av ISIS. Så på något sätt måste också det här kriget vara USA:s fel."

Första delen stämmer inte - sista delen stämmer - det är Harry Trumans fel - han vägrade ge
Patton 5 divisioner o 2 veckor för att krossa de jävla ryska bolsjevikerna.
Citera
2022-04-28, 22:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag vill gärna tro att det är som du skriver! En invändning är att USA lyckats för dåligt i andra internationella konflikter för att jag rakt av ska tro på att de har ett så hårt grepp om de rysska pungkulorna. Men det går kanske inte jämföra vad som händer nu med läget i till exempel Afghanistan. Och att kryssaren Moskva kunde sänkas på första försöket vad det verkar och att de krigets första dygn vår ett så hårresande misslyckande för Ryssland tyder på att du definitivt har en poäng.

Sjukt egentligen hur jag, som alltid gillat Ryssland, ler ett hårt leende när jag läser ditt sista stycke.

Ryssland har också fina kulturella inslag med duktiga artister, vackra kvinnor, mysig mat osv. Det kan jag tycka, men samtidigt så vill jag att fanskapet skall förlora, stort, i Ukraina och falla sönder i mindre stater. Allt det bra blir kvar, men allt det dåliga hamnar på historiens sophög.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-28, 22:24
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
"Vem bär skulden för Rysslands invasion av Ukraina? Det enkla svaret är mannen som beordrade invasionen, Vladimir Putin. Om man flyttar upp diskussionen en analysnivå skulle man fullt rimligt kunna förklara den med rysk neoimperialism, underblåst av en blomstrande gas- och oljeförsäljning. För en del på vänsterkanten duger inte de här svaren. USA har trots allt varit skyldigt till de flesta av de senaste årtiondenas internationella katastrofer från ”kriget mot terrorismen” till Irak, Afghanistan och till och med uppkomsten av ISIS. Så på något sätt måste också det här kriget vara USA:s fel."

Första delen stämmer inte - sista delen stämmer - det är Harry Trumans fel - han vägrade ge
Patton 5 divisioner o 2 veckor för att krossa de jävla ryska bolsjevikerna.
Dina avslutande ord är så sanna som sagda!Men nu blir det så oavsett,så "naturen" har sin gilla gång som man säger.Adjö Ryssland du sssssssstora(läspade där ja)
Citera
2022-04-28, 22:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Gillade (länkad) karta som någon i tråden kontrade med vilket förmodligen många invånare från de hypotetiskt utmarkerade regionerna också skulle göra. Slippa Moskvas bojor.

Hade dock inte koll på att många judar bor i Vladivostok (Om det nu är det som "Jewish republic" anspelar på).

https://twitter.com/ChojJanina/status/1519740625997991951/photo/1

Jo Pojkrumsfantasier 12åringar har när dom läst nån spännande actionnovell av B Wahlström och dagdrömmer med plastbyggsatser av t34r. Putins barndom bestod nog mycket av sånt, sen gick det snett.
Citera
2022-04-28, 22:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag tänker att det skulle en fruktansvärd men kalkylerad risk. Att man vet att det inte går att slå ut ALLA strategiska missilier. Men det är ju bättre än att inte ha slagit ut någon missil alls om Putin bestämmer sig för att trycka på knappen och man har fått en indikation på det. Den som trycker först har ju ett enormt övertag i ett kärnvapenkrig. Även om det helt säkert kommer att få tråkigt slut för alla.

Atomubåtarna har man hygglig koll på har jag förstått det som och jag tänker mig alltså att en plötslig specialoperation skulle omfatta även dem och nte bara strateiska missiler på land. Om det finns flera utanför radarn så stämmer det ju som du skriver att bara det gör det till ett orealistiskt scenario.

Vad tänker man om lönnmord på Putin? Skulle han bli martyr och få en lika farlig ersättare om det skedde idag? Har du förresten något tips om var man kan bilda sig en uppfattning om "Mainstreamförståelsen bland militära analytiker "?

Lästips att börja med är https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction och så kan du läsa vidare därifrån. Andra google-termer är "dead hand". Det finns också en smågammal dokumentär som heter "the man who saved the world" som ger en lite illustrativ bild av när systemet inte helt fungerar i praktiken. Ubåtar är centrala för MAD-doktrinen just för att de är omöjliga att slå ut i en pre-emptive strike (vad vi vet).

Jag hoppades på lönnmord på Putin i starten av kriget, det kunde ha fått stopp på det. Nu när kriget pågått ett tag, tror i alla fall jag att det är osannolikt.

Jag tror INTE man har koll på ubåtarna, har du källa på det? På sikt tror jag små "fiskdrönare" skulle kunna ändra ubåts-paradigmet men det är sci-fi än så länge.

Jag håller helt med dig om att om man nu VET att Putin ska trycka på knappen, så kan man pröva något sådant som du beskriver. Ryssland är korrupt, så USA eller andra kan ha högt placerade mullvadar.
Citera
2022-04-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vad bygger du strålningsanalysen på? Min tidigare bild av kärnvapenkrig är att strålningen inte kommer bli extremt omfattande och långvarig. Det är väl främst de som utsätts för den direktverkande strålningen från explosionen eller befinner sig mycket nära som drabbas?

Inte ens naturen i Tjernobyl uppvisade särskilt mycket påverkan. Missförstå mig rätt, konsevenserna blir fruktansvärda men den där omfattande strålningsdöden känner jag inte igen.

Det skulle spri sig med all rök som uppstår då ordagrant allt brinner, ett sådant krig skulle även orsaka en så kallad ”atomvinter” när moln av stoft och sulfater, som lösgörs av brinnande material, skymmer solen och kyler ned planeten i flera månader eller år. Enligt en modell skulle ett fullskaligt kärnvapenkrig med 4 000 kärnvapen inte bara leda till enorma dödstal och förintade städer, utan också alstra 150 teragram rök, vilket skulle medföra en global temperatursänkning på 8 grader I 4-5 år. Under denna tid skulle det vara mycket svårt att odla mat, och följden skulle troligen bli en period med kaos och våld, under vilken större delen av världens kvarvarande befolkning skulle dö av svält.
Citera
2022-04-28, 22:26
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland har också fina kulturella inslag med duktiga artister, vackra kvinnor, mysig mat osv. Det kan jag tycka, men samtidigt så vill jag att fanskapet skall förlora, stort, i Ukraina och falla sönder i mindre stater. Allt det bra blir kvar, men allt det dåliga hamnar på historiens sophög.

Slava Ukraini!
Kultur som vackra kvinnor och mysig mat hahahahahahahahaha.....Helt underbar "kultur" ja....eller vänta en sekund nu...who the hell stole my donkey?
Citera
2022-04-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
EMP, cyber warfare.., vem tusan vet vad jänkarna har i lådan när det sker..

Som alternativ till taktiska kärnvapen.
Rapid Dragon programmet. Läst lite om det och låter jävligt badass
Citera
2022-04-28, 22:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Eller löftet om att inte anfalla?

Ja, det kommer att bli intressant...

För många i toppen kommer att skylla ifrån sig : "-Allt var Putins knäppa ideer !"
(trots att man fick själv tjocka, bruna kuvert som politiker)

-Skulle aldrig ha gått in i Ukraina, det var Putin och ingen annan säger försvarsministeriet !

(trots att generalerna är genom-korrupta)

Detta då om ryssarna förlorar kriget. Givetvis vore det intressant att veta vad som skedde "där och då" på själva platserna där besluten togs. Dessvärre tror jag att detta kommer aldrig ut. Finns ju grejer med Stalin som fortfarande hålls hemligt. Så..
Citera
2022-04-28, 22:31
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Det skulle spri sig med all rök som uppstår då ordagrant allt brinner, ett sådant krig skulle även orsaka en så kallad ”atomvinter” när moln av stoft och sulfater, som lösgörs av brinnande material, skymmer solen och kyler ned planeten i flera månader eller år. Enligt en modell skulle ett fullskaligt kärnvapenkrig med 4 000 kärnvapen inte bara leda till enorma dödstal och förintade städer, utan också alstra 150 teragram rök, vilket skulle medföra en global temperatursänkning på 8 grader I 4-5 år. Under denna tid skulle det vara mycket svårt att odla mat, och följden skulle troligen bli en period med kaos och våld, under vilken större delen av världens kvarvarande befolkning skulle dö av svält.
De enda som skulle långsiktigt dö i en sådan situation som du beskriver är de som inte längre kan fly till platser där gratis mat,uppehälle och ödmjuk solidaritet råder.Resultatet av vad du beskriver är tyvärr inte riktigt realistiskt,men om det vore så hade det inte varit någon större förlust för moder jord.Mer som en liten nödvändig dammsugning av det efterlämmnade avskrädet som vägrar leva efter hennes(moder jord) givna rättigheter
Citera
2022-04-28, 22:33
Medlem
Varför vågar inte USA gå ut med en öppen belöning till de som griper eller avlivar Putler-
så som de gjorde när det gäller Saddam. T ex 10 mkr $$ o uppehållstillstånd i USA eller
annat lämpligt land - t ex israel om det är judar

USA påstår ju trots allt att han är om inte världen så västvärldens Enemy Number One
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in