Ukrainare berättar om hur de får städa upp efter ryssen i Tjernobyl:
Citat:
Stölder, instängd personal – och ett kärnkraftsverk i kaos. Nu berättar personalen för SvD hur säkerheten ska återställas vid reaktorerna vid Tjernobyl, efter de ryska truppernas anfall.
---
På årsdagen för Tjernobylkatastrofen har Ukrainas inrikesminister Denys Monastyrskyj kallat till pressträff i staden. Han är symboliskt placerad framför monumentet ”De som räddade världen” – till minne för räddningsarbetarna som arbetade 1986. Nu delar han ut medaljer till de som arbetar med att röja minor runt området.
Enligt Monastyrskyj ”äventyrade Ryssland hela världen” genom att ta över Tjernobylreaktorerna. Han berättar att skyttegravar grävdes i förbjudna områden, och visar upp ett fotografi föreställande en kvarlämnad rysk matranson. Där uppmättes strålningsnivån till 50 gånger högre än de accepterade värdena.
I torsdags meddelade även det internationella atomenergiorganet IAEA att strålningsnivåerna vid Tjernobyl under rysk kontroll var högre än vanligt, och att de ryska styrkornas ockupation av kärnkraftverksområdet var ”mycket, mycket farlig”.
---
Den 24 februari inledde Ryssland sin fullskaliga invasion av Ukraina. Samma dag intogs kärnkraftverken vid Tjernobyl. Efter reaktorexplosionen för 36 år sedan är reaktorerna inte längre i bruk, men kräver fortsatt konstant närvaro då använt kärnbränsle kyls ned på platsen. Därför stannade personalen kvar – trots de ryska truppernas framfart.
En av dem var Sergej Streltjenko. Han mötte flera ryska soldater, och enligt honom så hade de flesta ryska soldaterna ingen aning om att området var farligt.
– Vi gjorde vårt bästa för att inte provocera dem. Vi vill inte riskera ukrainares liv, säger han.
Alla i hans enhet var redo för en ny katastrof, berättar han, liknande den som skedde 1986.
– Bara en idiot skulle inte vara rädd för att det skulle hända igen, med tanke på hur ryssarna agerade, säger Sergej.
På sätt och vis tycker jag synd om alla ryska fotsoldater som kommenderas till att "jobba" mitt i radiaken men lite bildligt måste jag ändå säga att jag hoppas många av dem, i vart fall högre befäl, har blivit självlysande. Vilka djävla idioter.
https://www.svd.se/a/x828jj/efter-rysslands-ockupation-sa-sakras-tjernobyl-igen