Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
Jag tänker att det skulle en fruktansvärd men kalkylerad risk. Att man vet att det inte går att slå ut ALLA strategiska missilier. Men det är ju bättre än att inte ha slagit ut någon missil alls om Putin bestämmer sig för att trycka på knappen och man har fått en indikation på det. Den som trycker först har ju ett enormt övertag i ett kärnvapenkrig. Även om det helt säkert kommer att få tråkigt slut för alla.
Atomubåtarna har man hygglig koll på har jag förstått det som och jag tänker mig alltså att en plötslig specialoperation skulle omfatta även dem och nte bara strateiska missiler på land. Om det finns flera utanför radarn så stämmer det ju som du skriver att bara det gör det till ett orealistiskt scenario.
Vad tänker man om lönnmord på Putin? Skulle han bli martyr och få en lika farlig ersättare om det skedde idag? Har du förresten något tips om var man kan bilda sig en uppfattning om "Mainstreamförståelsen bland militära analytiker "?
Lästips att börja med är
https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction och så kan du läsa vidare därifrån. Andra google-termer är "dead hand". Det finns också en smågammal dokumentär som heter "the man who saved the world" som ger en lite illustrativ bild av när systemet inte helt fungerar i praktiken. Ubåtar är centrala för MAD-doktrinen just för att de är omöjliga att slå ut i en pre-emptive strike (vad vi vet).
Jag hoppades på lönnmord på Putin i starten av kriget, det kunde ha fått stopp på det. Nu när kriget pågått ett tag, tror i alla fall jag att det är osannolikt.
Jag tror INTE man har koll på ubåtarna, har du källa på det? På sikt tror jag små "fiskdrönare" skulle kunna ändra ubåts-paradigmet men det är sci-fi än så länge.
Jag håller helt med dig om att om man nu VET att Putin ska trycka på knappen, så kan man pröva något sådant som du beskriver. Ryssland är korrupt, så USA eller andra kan ha högt placerade mullvadar.