2022-04-28, 22:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det är mycket som pekar på att USA ville ha detta krig. Exempelvis gjorde Pentagons tankesmedja Rand Corporation en omfattande analys 2018 som gick ut på att provocera Ryssland, bland annat genom krig i Ukraina så de kunde försvaga landet.

https://english.almayadeen.net/articles/blog/rand-report-prescribed-us-provocations-against-russia-predic

https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10014.html

Ryssland genomför ett folkmord i Ukraina och bedriver ett anfallskrig. Man har bombat sönder mariupol och mördat minst 20000 civila hittils. Ingen nation har rätt att bedriva folkmord för att dom känner sig "provocerade" För att göra en liknelse. Om jag tar på mig en gul hatt och min granne känner sig provocerad av hatten så ger det inte grannen rätt att slå mig med ett basebollträ.
Citera
2022-04-28, 22:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja, det var inte mycket att hänga i julgranen.Över huvud taget inte en strategisk by. Mer ett spel för galleriet att nämna att man intagit en sådan obetydlig plats

De i den byn håller nog inte med dig. Nu slipper de bli våldtagna, torterade och mördade av asen du stöder.
Citera
2022-04-28, 22:11
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Det är mycket som pekar på att USA ville ha detta krig. Exempelvis gjorde Pentagons tankesmedja Rand Corporation en omfattande analys 2018 som gick ut på att provocera Ryssland, bland annat genom krig i Ukraina så de kunde försvaga landet.

https://english.almayadeen.net/articles/blog/rand-report-prescribed-us-provocations-against-russia-predic

https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10014.html
Ja men visst är det så.Det är nog till och med så att USA har infiltrerat mr Putins drömmar till den milda grad att allt han gör är endast efter order av det stora hemska USA.Självklart har hela världen(hela världen består utav den riktiga världen där framtiden och förståelse skapas,och inkluderar inte sekundära eftermälen som skulle försvunnit om inte vi andra var så vänliga och höll dem vid liv pågrund utav våra civila sinnen)ett intresse att städa undan retardering som strider mot mänsklig och normal existens.Men jo visst är det ju USA's fel.....pssssst....Ryssland har setts som det förlorade rövhålet långt långt innan USA kom in i bilden av geopolitik.Undrar hur det kommer sig?
Citera
2022-04-28, 22:12
Medlem
Citat:
Okunnig artikel av Kvartal. Även Zbigniew Brzezinski som blev känd för att förespråka en hård amerikansk utrikespolitik mot Sovjet och Ryssland tillhör realism-skolan inom Internationella relationer.

Fanns det en motsägelse i och med det menar du?

Jag är inte särskilt insatt i övrigt. Kvartal är som bekant väldigt Nato-vänliga så man får ta det för vad det är men vänstern i säng med vissa på högerkanten när det gäller Putin-Ryssland tycker jag i vart fall var en korrekt observation. I Sverige nu senast med Ekis Ekman, även om reaktionen på henne också är rätt typiskt tramssvensk med sedvanlig cancel-censurreaktion.
Citera
2022-04-28, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Klart det inte är Zelenskys fel att ONSKAN invaderade UA !

Biden är Zelenskys respirator" i kriget och en av 2 som kan avsluta kriget nu.

Om Zelensky lägger ner vapnen och övriga Världen skriver ett avtal med Onskan att inga länder ska invarderas för då kommer ett anfall från NATO .

1) Tror du på riktigt att Ukraina kommer lägga ner sina vapen när djävulen själv invaderar? Nej. De gör rätt i att försvara sig.
2) Avtal med ryssland betyder inte ett jävla skit. Det finns redan ett avtal på att ryssland inte ska invadera (i utbyte mot ukrainas kärnvapen som de gav upp en gång i tiden) som ryssland nu bryter.

Hänger inte med på vad du menar med nato eller vad deras roll i det här är. Ukraina är inte med i nato, nato har nekat Ukraina medlemsskap.
Citera
2022-04-28, 22:13
Medlem
Ryssarna har börjat använda markradar i Mariupol, vid Azovstal, om den är effektiv så blir det svårare för Azovmilitären att röra sig i området.

On April 28, Russian sources released a video showing service members using the radar, known as the Fara-VR, to detect and track movements in the Azovstal steel plant. Hundreds of Azov nationalists are still holding up in the plant, where thy have been also keeping an unknown number of civilian hostages.

An advanced man-portable battlefield surveillance radar has been spotted with Russian special forces in the city of Mariupol.

https://southfront.org/russian-special-forces-spotted-with-advanced-surveillance-radar-in-mariupol-video/
Citera
2022-04-28, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Man vill just nästan gå med i kriget på Ukrainas sida p.g.a. alla usla trådstarter och inlägg för att slippa se röran.

Kriget rullar på och jag tror att vi kommer få se mer av samma udda individer här tills det är över.

64e dagen och vi har ett läge där Ryssland inte gör några större framsteg. Tror inte det kommer att ske så mycket tills det är dags för att återta områden om 2-3 veckor när den "nya" offensiva utrustningen är på plats och personal har utbildats. Tills dess tar man tanks och annan utrustning av ryssarna som är ute på rövarstråt eller förstör dem när de försöker rycka fram. Frågan är hur lång tid terrängen kommer vara så skoningslös.

Ja, det är ju inte mycket att "hålla i" och erövra när de är färdiga direkt. Typ grushögar. Vad ska orcherna med en massa grushögar till? De lär så småningom bli utkickade förr eller senare dessutom.. som det ser ut nu så är det Ukrainarna som har uthålligheten i det längre loppet.
Citera
2022-04-28, 22:15
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Var de inte Nazister inblandade också. Börjar bli jobbigt att läsa alla konspirationsteorier. Alla andra vet att Ryssland attackerade Ukraine, ett självständigt land. Flytta gärna ditt inlägg till andra trådar.
Det kan ju vara en slump att USA för bara några år sedan undersökte möjligheten att försvaga Ryssland genom att provocera dem till ett krig i Ukraina. Men det är väldigt sammanträffande. Det är bara att läsa länkarna jag gav dig.

Men att Ukraina är viktigt har USA talat om i några decennier. USAs tidigare säkerhetsrådgivare Brzezinski menade att det var ett avgörande land för Ryssland och han förespråkade även att USA försökte ta kontroll över landet.
Citera
2022-04-28, 22:15
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ettexempel på dom perversa tankar på imperietänkande som genomsyrar ryssland. Tron att man kan stycka länder hursomhelst. Ryssland lever fortfarande på 1800talet. Den här kartan cirkulerar ryssland:

https://twitter.com/SamRamani2/status/1519706407599288320?t=Hn1zHsUGaLTLRPHB2_6VBA&s=19

Gillade (länkad) karta som någon i tråden kontrade med vilket förmodligen många invånare från de hypotetiskt utmarkerade regionerna också skulle göra. Slippa Moskvas bojor.

Hade dock inte koll på att många judar bor i Vladivostok (Om det nu är det som "Jewish republic" anspelar på).

https://twitter.com/ChojJanina/status/1519740625997991951/photo/1
Citera
2022-04-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Om man antar att bara NATO anfaller EU sidan av Ryssland med uppskattningsvis 1000 kärnladdningar vilket är mycket mindre än vid ett realistiskt scenario, så skulle strålningen av detta spri sig över hela Europa inom några veckor.

Det i sig skulle göra alla vattendrag och sjöar i Sverige förgiftade samt att man skulle inte kunna vara ute , inte ens i källaren skulle man vara säker ,det är bara invänta cancern som kommer inom ett år. Fast vi skulle dö mycket snabbare av svält och törst då det inte kommer finnas något att dricka och äta efter ett tag.

Detta är då super light varianten av ett kärnvapen krig med Ryssland då jag inte räknade med att dom anfaller oss med.

Men som sagt det skiter USA som sitter på andra sidan pölen och känner sig säkra, dock hade även dom fått sig en omgång men inte lika dyster som Europa , det hade inte funnits något kvar i princip.
Lägg även till alla härdsmältor på EUs 155 kraftverk som skulle stå och spy ut strålning likt en vulkan.

Vad bygger du strålningsanalysen på? Min tidigare bild av kärnvapenkrig är att strålningen inte kommer bli extremt omfattande och långvarig. Det är väl främst de som utsätts för den direktverkande strålningen från explosionen eller befinner sig mycket nära som drabbas?

Inte ens naturen i Tjernobyl uppvisade särskilt mycket påverkan. Missförstå mig rätt, konsevenserna blir fruktansvärda men den där omfattande strålningsdöden känner jag inte igen.
Citera
2022-04-28, 22:17
Medlem
moment42s avatar
I 700 år har det ekat samma mening och ord i Ryssland - Alla är bara emot oss och ser inte vår storhet.Lite skrämmande att man inte under en så lång period har ställt sig frågan om varför "alla" andra nu ser på Ryssland som de gör.Men,som sagt...slutledningsförmåga var och är ju inte det som har och kommer rädda det landet.Hade det inte varit för bla USA,så hade svälten redan eliminerat dem...TVÅ gånger!Alla såkallade pro-ryssar här som sitter och talar om för alla andra att läsa historia och blah blah blah.....Ja,det vore fint om ni gjorde det innan ni spottar ur er inbördes beundran hej vilt.
Citera
2022-04-28, 22:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Tummen upp för dig. Men jag behåller mitt och min brors förflutna för oss själva.

Tycker dock fortfarande att Zelensky ska se om sina egna , lägga ner vapnen och förhandla fram ett avtal med Putin,Biden och övriga Europa .

Förhandla fram ett avtal??? Du skämtar. Det gjordes ju 1994. Du ser resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in