2022-04-26, 16:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det stämmer inte, som verkligheten visar 2022. Det har varit oerhört bra att man stresstestat med 7% och kanske är det en realitet redan 2023. Så då måste man anpassa stresstestet.
I grunden är det bara en fråga för bankens ägare om hur mycket kreditförluster dom vill öppna plånboken och betala.

En bättre lösning är att de som har sämre kreditvärdighet får betala högre ränta.
2022-04-26, 16:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Ta en titt i några grupper på facebook som handlat om husbygge och renovering så får du se att det postas frågor dagligen från nyblivna villaägare som inte har någon aning om vad renoveringar kostar. Dem ifrågasätter offerter, de förstår inte besiktningsprotokollen mm. Helt galna svar får de från andra villaägare som inte kan ett jävla skit
Det är väl inget konstigt. Några nyblivna villa/radhus ägare har ingen vidare koll. Och en del har ingen koll på vad hantverkare tar.
Då är det rationellt som dom gör med att fråga. Då blir dom kunnigare.
Och alla som är passiva läsare blir kunnigare.
De som var okunniga är inte det längre.
2022-04-26, 17:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Den här tråden har pågått i över 10 pga att du fortsätter att låtsas som att prisökningen är normal.
Du skulle leverera dina bevis. Dvs mätdata och beräkningar.
Var har du dom?

Citat:
Du har ännu inte lyckats visa hur stor del av prisökningen som beror på
Du påstod. Du har bevisbördan.
Var är dina mätdata och var är dina beräkningar.
Det är tomt.
Helt tomt.

Och nu försöker du bara smita undan.

Citat:
1. "folkökning"
Vad har det med något att göra?
Har bilpriserna stigit pga "folkökning"?
Förstår du verkligen inte hur fel och okunnigt du tänker.

Citat:
2. white flight pga "folkökning"
Varför är "white flight" strikt och monotont kopplat till avståndet från T-centralen.

Citat:
Jag kommenterar bara att det finns saker på den svenska marknaden som är designade att skapa en bubbla och den prisökningen vi har haft...
Det är tveklöst så i din fantasivärld. Men sedan skall du visa att det gäller i verkligheten. Och där är framgången exakt 0.

Citat:
Du kan ta det lugnt för jag är en av vinnarna men du låter som en del av mina kollegor som helt enkelt vägrar förstå hur tur de hade som kom in på marknaden vid rätt tidpunkt.
Jag ser de allvarliga bristerna i vad du skriver och då är du inget som kan betecknas som vinnare.

Citat:
Du får gärna vara någorlunda allmänbildad om du ska diskutera.
Det hjälper du inte när den jag diskuterar med får byfånar framstå som klipska.

Citat:
Vad bra. Då förbjuder vi bankerna att efterskänka amorteringar om det inte gör någon skillnad.
Banker efterskänker inget.

Citat:
Du är så bortgjord. Nivån på amortering kan inte både vara ointressant och det första som ryker när det blir kris.
Att du hänvisar till internationell standard men inte ens klarar att ange standardiseringsorganet och än mindre få fram ett dokument som beskriver standarden gör inte mig till bortgjord.
Det är tvärtom.
2022-04-26, 17:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har det med något att göra?
Har bilpriserna stigit pga "folkökning"?
Förstår du verkligen inte hur fel och okunnigt du tänker.
Ditt grundläggande feltänk (diagnos?) är att du jämför bostäder och vanliga varor som kan masstillverkas i andra länder. Men en bostad i Sverige står i Sverige, och behövs det 10.000 till så står inte någon kinesisk tillverkare redo att göra dem.

Det är underskott på bostäder varav en del kan härledas till invandring. Det byggs för lite, underskottet finns, och då stiger priserna. Inte något konstigt.

För 100:e gången i tråden så säger jag att Linköping och Norrköping är i balans, här byggs så mycket att det ständigt finns en ny ledig lägenhet att hyra eller köpa. Därför är priserna en tredjedel av Stockholm som har för få bostäder. Om lika mycket byggdes där skulle en lägenhet utanför tullarna t.ex Årsta eller Farsta kosta 45.000 kr/kvm, dvs vad det kostar att bygga nytt och fint med normaldyr tomt. I Linköping som ändå är en rätt stor stad Sveriges 5:e, kostar en ny penthouse på centralaste läge 4mkr. Tack vare att byggandet håller jämn takt med antal som vill köpa.
2022-04-26, 17:40
Avslutad
Citat:
Noterar att du envisas med stress-test på nivån 6-8% fast inflationen brakar uppåt. Men rimligen kommer alla stresstest som bankerna gör att höjas med räntorna, så när de är 4% så är stresstesten "du ska klara 10% räntor". 10% årsränta på ett villalån på 4mkr är 400.000 kr per år...

Vilken bank eller institution har indikerat 10% räntor?

Vem har sagt att inflationen är för alltid?

Jag har fått erbjudandet att binda min ränta till 3% på 10år. 65% belåning. Så inte ens bankerna räknar med över 3%.
2022-04-26, 17:53
Medlem
Citat:
För 100:e gången i tråden så säger jag att Linköping och Norrköping är i balans, här byggs så mycket att det ständigt finns en ny ledig lägenhet att hyra eller köpa. Därför är priserna en tredjedel av Stockholm som har för få bostäder. Om lika mycket byggdes där skulle en lägenhet utanför tullarna t.ex Årsta eller Farsta kosta 45.000 kr/kvm, dvs vad det kostar att bygga nytt och fint med normaldyr tomt. I Linköping som ändå är en rätt stor stad Sveriges 5:e, kostar en ny penthouse på centralaste läge 4mkr. Tack vare att byggandet håller jämn takt med antal som vill köpa.

Nåja. Linköping är i alla fall inte helt besparad från galenskap... Se Strandgatan https://www.booli.se/slutpriser/strandgatan/86564?sort=soldDate

Men annars håller jag med. Det har varit relativt smärtfritt att få tag på hyresbostad här för undertecknad och bekanta. Dock såklart i nyproduktion med tillhörande hyror.
2022-04-26, 17:56
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nåja. Linköping är i alla fall inte helt besparad från galenskap... Se Strandgatan https://www.booli.se/slutpriser/strandgatan/86564?sort=soldDate

Men annars håller jag med. Det har varit relativt smärtfritt att få tag på hyresbostad här för undertecknad och bekanta. Dock såklart i nyproduktion med tillhörande hyror.
Sjöutsikt är ju ovanligt i Linköping och priserna är på väg upp på de bästa objekten sedan 6 månader, jag har själv köpt två alldeles för billigt. Men annars kostar bästa lägenheten i toppförening fortfarande 45k. Stockholms innerstad har med råge passerat 100k.
2022-04-26, 17:59
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vilken bank eller institution har indikerat 10% räntor?

Vem har sagt att inflationen är för alltid?

Jag har fått erbjudandet att binda min ränta till 3% på 10år. 65% belåning. Så inte ens bankerna räknar med över 3%.
Du läser illa. Stresstesten på 7% gjordes när räntorna var 1%. Så vilken nivå ska stresstestas när räntorna är 4%? Rimligen 10%. Räntorna i USA är nu 4%. Och de har ändå egen oljeindustri medans vi importerar.

Räntorna är på väg upp blixtsnabbt och bankerna hänger inte med. Min fru band till 1.4% bara för ett halvår sedan. Om ett halvår kanske du ångrar att du inte band till 3%.
2022-04-26, 18:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Du läser illa. Stresstesten på 7% gjordes när räntorna var 1%. Så vilken nivå ska stresstestas när räntorna är 4%? Rimligen 10%.

Varför? Det är ju inte bara aktuell räntenivå som ska tas i beaktning när kalkylräntan sätts utan också prognosen.

Prognosen är en långsiktig styrränta om 2% framgent, inte 8-10%. From the horse's mouth: (FB) Ingves: ”En normal styrränta är runt 2%”
2022-04-26, 18:04
Avslutad
Citat:
Du läser illa. Stresstesten på 7% gjordes när räntorna var 1%. Så vilken nivå ska stresstestas när räntorna är 4%? Rimligen 10%. Räntorna i USA är nu 4%. Och de har ändå egen oljeindustri medans vi importerar.

Räntorna är på väg upp blixtsnabbt och bankerna hänger inte med. Min fru band till 1.4% bara för ett halvår sedan. Om ett halvår kanske du ångrar att du inte band till 3%.

Det behöver det inte nödvändigtvis vara. Stresstestet har varit 7% sedan 2015 åtminstone. Finns ingenting som säger att stresstestet måste öka lika mycket som räntorna.

Ja, och om 5 år så kanske räntorna är nere på 1% igen. Ingen vet, och det bankerna erbjuder idag är det de med dagens tillgängliga information ger maximal vinst åt bankerna. Bankerna är inte sjyssta mot dig och låter dig binda till en ränta idag som är lägre än det de tror inom bindningstiden.

99 av 100 gånger så kommer bankerna vinna över dig när det gäller att försöka prognostisera räntorna.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-04-26 kl. 18:06.
2022-04-26, 18:06
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det behöver det inte nödvändigtvis vara. Stresstestet har varit 7% sedan 2015 åtminstone. Finns ingenting som säger att stresstestet måste öka lika mycket som räntorna.

Ja, och om 5 år så kanske räntorna är nere på 1% igen. Ingen vet, och det bankerna erbjuder idag är det de med dagens tillgängliga information ger maximal vinst åt bankerna. Bankerna är inte sjyssta mot dig och låter dig binda till en ränta idag som är lägre än det de tror inom bindningstiden.
Om inte stresstest-räntorna följer med uppåt så är de ingen stresstest längre. men visst känns det konstigt, vi har vant oss vid 1% så länge nu att 7% känns helt orimligt. men snart i en bank nära dig.
2022-04-26, 18:08
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Varför? Det är ju inte bara aktuell räntenivå som ska tas i beaktning när kalkylräntan sätts utan också prognosen.

Prognosen är en långsiktig styrränta om 2% framgent, inte 8-10%. From the horse's mouth: (FB) Ingves: ”En normal styrränta är runt 2%”
Styrräntan är inte boräntan. Som sagt är boräntan redan 4.5% i USA och visst kan man förneka det om man vill men jag tror det är bättre att se realiteten.

Om inflationen är bestående 8% så kommer boräntorna att vara minst 6% i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in