2022-04-20, 09:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Lyssnade på Dagens Industris Makrorådet idag och fick höra uttalandet av Riksbankschef Stefan Ingves att han ändrat synen på en långsiktigt normal styrränta.

Han har tidigare för 3-4 år sedan varit ute och sagt att intervallet 2,5-4% styrränta låter rimligt på sikt: https://svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent

Men nu har det alltså svängt rejält och han ser en betydligt lägre ränta om runt 2% framför sig. Eftersom Ingen journalist har vaknat än får jag parafrasera:

Citat:
Den stora globala frågan är ju realräntenivån. Man insåg ju i början av 00-talet att i en globaliserad ekonomi lär man se negativa realräntor. Det har vi nu levt med ett tag.

Och det finns fortfarande underliggande faktorer som åldrande befolkningar i Asien osv som motverkar en högre realränta i det medellånga perspektivet. Därmed ser jag en normal styrränta runt 2-3% där realräntan skiftar mellan att vara neutral till positiv de kommande åren.

Det här är mina egna tankar efter att ha reflekterat och insett att de negativa realräntor vi har sett de senaste åren är mer bestående än först trott. Då den globala realräntan är rätt trögrörlig var den än befinner sig.

Man kan alltså räkna med att t.e.x bostadsmarknaden får dras med boräntor på runt 4% som absolut som max i det längre perspektivet. Tankar om det?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-20 kl. 09:09.
Citera
2022-04-20, 09:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Lyssnade på Dagens Industris Makrorådet idag och fick höra uttalandet av Riksbankschef Stefan Ingves att han ändrat synen på en långsiktigt normal styrränta.

Han har tidigare för 3-4 år sedan varit ute och sagt att intervallet 2,5-4% styrränta låter rimligt på sikt: https://svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent

Men nu har det alltså svängt rejält och han ser en betydligt lägre ränta om runt 2% framför sig. Eftersom Ingen journalist har vaknat än får jag parafrasera:

Man kan alltså räkna med att t.e.x bostadsmarknaden får dras med boräntor på runt 4% som absolut som max i det längre perspektivet. Tankar om det?

Tiden får utvisa om han får rätt. Ingen har lyckats förutspå ekonomiska svängningar med någon precision i ett längre tidsperspektiv hittills, men någon gång ska ju vara den första. Jag tror att om inte räntan förblir oförändrad så kan den gå antingen upp eller ner. Men jag kan ha fel.
Citera
2022-04-20, 11:14
Medlem
Personligen kan jag bara tolka hans uttalande som "Vi kommer låta inflationen fortsätta skena utan att göra ett skit".
Förhoppningsvis har jag fel.
Citera
2022-04-20, 12:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Han är helt ute och cyklar. Jo, visst, den globala realräntan spelar roll. Fast helt åt andra hållet. Jämför man med utvecklingen i USA så borde Sverige ligga i det övre spannet, inte i det lägre. Allt Ingves gör är att agera valutadumpare åt regeringen.
Citera
2022-04-20, 12:34
Medlem
7 höjningar på 0.25% var blir nästan 2% till från idag. Men det är bara i år. Nästa år höjer man 8 ggr. Och redan vid 2% styrränta betalar ni torskar 4% och får lov att sälja.
Citera
2022-04-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Personligen kan jag bara tolka hans uttalande som "Vi kommer låta inflationen fortsätta skena utan att göra ett skit".

Inflationen är på tok för hög. Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. Terminerna indikerar nästan tio höjningar fram till årsskiftet 2023/2024. På en fråga om det är realistiskt givet räntekänsligheten svarar Ingves ”det ska nog fungera”. Vidare betonar han också att det är inflationen som är det viktiga för Riksbanken, även om ekonomin skulle falla.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/stefan-ingves-tio-rantehojningar-ar-realistiskt
Citera
2022-04-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Definitivt.

Riksbankens enda mål är att hålla räntorna nere.
"
Ingves uppger att penningpolitiken inte kan göra något åt den höga inflationen som Sverige har just nu. Fokus ligger på att se till att den inte biter sig fast. Han uppger också att det är sannolikt så att höjda räntor slår hårdare än vad de gjort historiskt, vilket gör att räntan kanske inte behöver höjas lika mycket som den gjort historiskt."
Citera
2022-04-20, 12:52
Medlem
Om inflationen är 2%. Nu är den betydligt högre och kommer förmodligen öka ännu mer.
Citera
2022-04-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Inflationen är på tok för hög. Att sitta med ”armarna i kors” är inget alternativ. Det säger riksbankschefen Stefan Ingves i en stor intervju. Terminerna indikerar nästan tio höjningar fram till årsskiftet 2023/2024. På en fråga om det är realistiskt givet räntekänsligheten svarar Ingves ”det ska nog fungera”. Vidare betonar han också att det är inflationen som är det viktiga för Riksbanken, även om ekonomin skulle falla.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/stefan-ingves-tio-rantehojningar-ar-realistiskt
Precis, han kommer inte göra ett skit. Mycket snack och ingen verkstad, precis som alla andra riksdagspolitiker.
Citera
2022-04-20, 20:23
Medlem
Självklart kan han göra något åt inflationen om han ville.
Citera
2022-04-20, 20:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

2% nominell reporänta borde ge
* 3% bolåneränta för de lågt och måttligt belånade.
* 4% för de med hög risk.

Påslaget tidigare har varit mellan 1-2% beroende på risk.
Citera
2022-04-20, 20:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
7 höjningar på 0.25% var blir nästan 2% till från idag. Men det är bara i år. Nästa år höjer man 8 ggr. Och redan vid 2% styrränta betalar ni torskar 4% och får lov att sälja.

10 höjningar prisas in till nyår 2024. Ljug inte.

Vi ska skvalpa runt 2% styärränta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in