Lyssnade på Dagens Industris Makrorådet idag och fick höra uttalandet av Riksbankschef Stefan Ingves att han ändrat synen på en långsiktigt
normal styrränta.
Han har tidigare för 3-4 år sedan varit ute och sagt att intervallet
2,5-4% styrränta låter rimligt på sikt:
https://svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent
Men nu har det alltså svängt rejält och han ser en betydligt lägre ränta om runt
2% framför sig. Eftersom Ingen journalist har vaknat än får jag
parafrasera:
Citat:
Den stora globala frågan är ju realräntenivån. Man insåg ju i början av 00-talet att i en globaliserad ekonomi lär man se negativa realräntor. Det har vi nu levt med ett tag.
Och det finns fortfarande underliggande faktorer som åldrande befolkningar i Asien osv som motverkar en högre realränta i det medellånga perspektivet. Därmed ser jag en normal styrränta runt 2-3% där realräntan skiftar mellan att vara neutral till positiv de kommande åren.
Det här är mina egna tankar efter att ha reflekterat och insett att de negativa realräntor vi har sett de senaste åren är mer bestående än först trott. Då den globala realräntan är rätt trögrörlig var den än befinner sig.
Man kan alltså räkna med att t.e.x bostadsmarknaden får dras med boräntor på runt 4% som absolut som max i det längre perspektivet. Tankar om det?