2022-04-25, 19:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
De kommer som bekant inte att höja räntan på torsdag utan vänta till juni och eventuellt göra det med 50 punkter Man måste sätta sig in i huvudet på Ingves.

It is known.

Det är mer räntebanan som jag är intresserad av. Jag tror också att det blir oförändrat i april men 50p upp i juni, men chansen för 25p upp på torsdag tycker jag har ökat.

Gemene BLT har ingen större koll utan budar efter nu gällande 3m-ränta, priserna justeras nedåt när denna går upp som följd av Rikscirkusens höjningar. Vid någon punkt börjar paniken.... 🙂
2022-04-25, 19:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är mer räntebanan som jag är intresserad av. Jag tror också att det blir oförändrat i april men 50p upp i juni, men chansen för 25p upp på torsdag tycker jag har ökat.

Kan jag hålla med om. Jag hade inte bettat för under 2.0 i odds, för att dra den parallelen. Men man kan säkert utröna vad marknaden har prissatt sannolikheten till utifrån diverse terminer jag ej har kollat...

Citat:
Gemene BLT har ingen större koll utan budar efter nu gällande 3m-ränta, priserna justeras nedåt när denna går upp som följd av Rikscirkusens höjningar. Vid någon punkt börjar paniken.... 🙂

Det här tror jag dock inte på.

Jag tror stenhårt på att vi står på plus även i Stockholms innerstad när Jan 2022 -> Jan 2023 summeras. Varenda kotte verkar dystert ha accepterat en procentenhet högre ränta och planerar att binda med kass timing.

Däremot tror jag inte folk har diskonterat räntor bortom sådär 2,5-3%. När reporäntan väl når 1,5%+, då lär volatiliteten slå till på riktigt.
2022-04-25, 19:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Kan jag hålla med om. Jag hade inte bettat för under 2.0 i odds, för att dra den parallelen. Men man kan säkert utröna vad marknaden har prissatt sannolikheten till utifrån diverse terminer jag ej har kollat...

Det här tror jag dock inte på.

Jag tror stenhårt på att vi står på plus även i Stockholms innerstad när Jan 2022 -> Jan 2023 summeras. Varenda kotte verkar dystert ha accepterat en procentenhet högre ränta och planerar att binda med kass timing.

Däremot tror jag inte folk har diskonterat räntor bortom sådär 2,5-3%. När reporäntan väl når 1,5%+, då lär volatiliteten slå till på riktigt.

Ja, okay i det sista har du nog rätt. Det är när räntan börjar kännas på riktigt som slumrande Svensson vaknar upp.

Håller ändå fast vid nedgång för 2022, men det är mest att Q1 uppgång raderas ut egentligen. Den byggde på 100% luft.
2022-04-25, 19:35
Avslutad
Citat:
Jag bettar på över 10% då, hur skulle det annars fungera? Hur många Flashbackmiljoner ska vi satsa?

Jag kan såklart inte vara säker på vad idioterna på Rikscirkusen ska göra på torsdag.

Ok. Du lät så väldigt säker på -30% alldeles nyss.
2022-04-25, 20:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
I övrigt har jag noterat att på en så fattig ort som Norrköping kostar numera samtliga usla hus och radhus 3mkr och uppåt. Alla som köpt sista året kan inkluderas i mitt räkneexempel ovan.

Vilka idioter folk är som lånar trots att de inte har råd, för att inte tala om bankerna som lånar ut. Tänk om folk blir arbetslösa… Då kommer de ångra att de inte hyrt sina bostäder. Sinnessjukt att ett uselt hus i Norrköping kostar nästan 10dgr mer än ett schysst åk som t.ex en Ford Focus.
2022-04-26, 10:19
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Likt förbannat går det inte att få lån om man inte klarar eänta på 6-8% PLUS amortering som kommer slopas.

Tittar jag på villor runt om i Stockholm, även de som ägs av 40åringar, så är pantbreven runt 3-4 msek på en villa värd 10. Folk har bott vansinnigt billigt
Noterar att du envisas med stress-test på nivån 6-8% fast inflationen brakar uppåt. Men rimligen kommer alla stresstest som bankerna gör att höjas med räntorna, så när de är 4% så är stresstesten "du ska klara 10% räntor". 10% årsränta på ett villalån på 4mkr är 400.000 kr per år...
2022-04-26, 10:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Noterar att du envisas med stress-test på nivån 6-8% fast inflationen brakar uppåt. Men rimligen kommer alla stresstest som bankerna gör att höjas med räntorna, så när de är 4% så är stresstesten "du ska klara 10% räntor". 10% årsränta på ett villalån på 4mkr är 400.000 kr per år...

Nej. Stresstestet har redan varit överdrivet högt det senaste decenniet.

KALP låg ju runt 8% när boräntorna var 5% 2008
2022-04-26, 11:05
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Om de ska ha någon som helst trovärdighet borde de höja räntan på torsdag. De har ju ett intervall på +-1% för vilken inflation de ska acceptera. Även om man exkluderar energi (vilket naturligtvis är trams) så är de ju utanför sitt intervall nu.

Men, eftersom riksbanken sedan länge slutade att ha trovärdighet som mål så tror jag också att de nöjer sig med att ändra banan på torsdag. Jag tycker de har visat tidigare att de inte är självständiga. De låter sig påverkas av opinionen, snarare än att ta sitt uppdrag på allvar. Och opinionen gillar låga räntor.
2022-04-26, 11:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Nej. Stresstestet har redan varit överdrivet högt det senaste decenniet.

KALP låg ju runt 8% när boräntorna var 5% 2008
Det stämmer inte, som verkligheten visar 2022. Det har varit oerhört bra att man stresstestat med 7% och kanske är det en realitet redan 2023. Så då måste man anpassa stresstestet.
2022-04-26, 13:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det stämmer inte, som verkligheten visar 2022. Det har varit oerhört bra att man stresstestat med 7% och kanske är det en realitet redan 2023. Så då måste man anpassa stresstestet.

Nog för att boräntan lär toppa på 4%, men några 7% ser vi då inte de närmaste 10 åren
2022-04-26, 14:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Nog för att boräntan lär toppa på 4%, men några 7% ser vi då inte de närmaste 10 åren
USAs bolån ligger redan på 4.5% och då har knappt ens energipriserna hunnit spridas neråt till leverantörerna och alla är överraskade över månadens inflationsökning med de fortsätter förneka. Men den som lever får se.
2022-04-26, 16:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är ekonomiskt hål i huvudet för en population att amortera 3% per år om man som t.e.x jag har 45+ år kvar i arbetslivet och därmed ett humankapital på dussintals miljoner exklusive framtida inflation framför mig!

Alla som är upp till typ 40+ år är vandrande räntefonder!

Nog fan borde jag inte behöva amortera utan snarare skicka in slantar på börsen och låta inflationen göra jobbet med mitt bolån. Men här sitter jag med ett auktoritärt amorteringskrav om 2%... Slösad potential
Har du kollat om du kan låna upp. Eller ligger du på max och måste vänta i 5 år innan du kan värdera om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in