2022-04-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Över 150 utslagna fordon men bara 200 utslagna människor? Är det inte uppenbart att siffrorna är fejk?

Håller med om att utslagna soldater inte harmonierar med fordonen riktigt. I stridsvagnarna har vi 2-3 soldater och i bepansrade fordon kan det vara 6-8 st.

Så ja det ser konstigt ut. Men det kan vara så att antalet skadade är stort och där kan man inte beräkna siffrorna på ett bra sätt. Någon säger att antalet skadade kan vara tre gånger högre än antalet döda. Vi får följa detta noga.
Citera
2022-04-26, 14:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De kan däremot tvingas dra sig tillbaka av militära skäl.

Ja. Och det lär de först göra när t ex Luhansk eller Donetsk ser ut som Mariupol. Kherson kanske Ukraina skulle kunna hota att omringa.
Citera
2022-04-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja. Och det lär de först göra när t ex Luhansk eller Donetsk ser ut som Mariupol. Kherson kanske Ukraina skulle kunna hota att omringa.
Deras pansarstyrkor är redan nu hårt ansatta. Något annat verkar de inte ha i rockärmen (som luftstridskrafter, exempelvis). Ryssland är rökta i Ukraina.
Citera
2022-04-26, 14:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ukraina och Ryssland är rätt liknande demokratier.. Fast Ukrainas lagliga ledare störtades iofs 2014 med hjälp från USA..
Snarare störtade en folkopinion presidenten som trots hjälp från Ryssland med prickskyttar som lönnmördare de som demonstrerade mot presidentens avbrutna EU-förhandlingar.
Presidenten flydde fältet när Rysslands hjälpande hand hade misslyckats.
Zelensky blev inröstad på en mjukare linje i frågan om Donbas och Krim än vad den tidigare presidenten hade.
Nu lyckades iofs Putler sabba det med.
Citera
2022-04-26, 14:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Finska hjältar i Ukraina!
Vad är det för vapen de har? Har de fått med sig dem från Finland? Alla andra frivilliga på Ukrainas sida som jag sett kör ju någon AK-variant.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/uc9w1o/a_group_of_finnish_volunteers_in_kharkiv_ukraine/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Nej finska vapnen påminner om Kalasjnikov. Dessa är något annat.
Citera
2022-04-26, 14:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
i rysk propaganda har ordet nazist helt förlorat sin ursprungliga mening, nu verkar det mest betyda: person som motsätter sig tanken på rysk överhöghet ,,

Ja jag vet och de använder nazist, fascist och nationalist helt synonymt för alla som är emot Ryssland.
Citera
2022-04-26, 14:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller Kherson. Jag ser inte hur de skulle kunna göra det. Såvida inte ryssarna drar sig tillbaka av humanitära skäl. Och det tror vi väl inte.

De hoppas nu mer på rysk kollaps och reträtt som i norra Ukraina. Ryssland kunde ju ha grävt ned sig i de förstäderna till Kiev och stannat där, men det gjorde de inte.
Citera
2022-04-26, 14:37
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Finska hjältar i Ukraina!

Vad är det för vapen de har? Har de fått med sig dem från Finland? Alla andra frivilliga på Ukrainas sida som jag sett kör ju någon AK-variant.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/uc9w1o/a_group_of_finnish_volunteers_in_kharkiv_ukraine/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Ser ut som colt från CS 1,6. AR15 variant. Kanske M4. Amerikanska vapen. Undra hur god tillgången är på 5.56×45mm NATO ammo?
Lite besviken över att ingen har Sako TRG eller liknande krypskyttegevär. Är det något som finskar är kände för är det deras precisionsskyttar
Citera
2022-04-26, 14:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare störtade en folkopinion presidenten som trots hjälp från Ryssland med prickskyttar som lönnmördare de som demonstrerade mot presidentens avbrutna EU-förhandlingar.
Presidenten flydde fältet när Rysslands hjälpande hand hade misslyckats.
Zelensky blev inröstad på en mjukare linje i frågan om Donbas och Krim än vad den tidigare presidenten hade.
Nu lyckades iofs Putler sabba det med.

Där finns ingen vidare evidens för att det var ryska prickskyttar. Det var något som man trodde först, och som västlig media snabbt förde vidare.

Nazisterna (jag tycker Far right är ett bättre ord) var de som gjorde mestadelen av jobbet med att "störta".https://voxukraine.org/en/denial-of-the-obvious-far-right-in-maidan-protests-and-their-danger-today/
Citera
2022-04-26, 14:39
Medlem
Felstavarens avatar
Här är en lite oroväckande notis som jag just såg på GP. Om ryssarna skall göra en false flag-attack så är det väl något i den här stilen de torde försöka med, snarare än att spränga oljedepåer och annan kritisk infrastruktur som de själva behöver använda sig av.

Flera döda på förskola i Ryssland

Citat:
Flera personer ska ha dödats efter en skottlossning på en förskola i Ryssland, enligt nyhetsbyrån AFP, som hänvisar till den statliga nyhetsbyrån Interfax.

En beväpnad man har öppnat eld på en förskola i Ryssland, skriver AFP. Minst fyra personer ska ha avlidit.

– Vi bekräftar skjutningen och att det finns fyra döda, säger en representant för lokala myndigheter.

Förskolan ligger i Uljanovsk i Ryssland.

Nu sker förstås sådana attentat relativt ofta runtom i världen, men det är svårt att inte sätta allt som händer i Ryssland i relation till kriget just nu.
Citera
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ser ut som colt från CS 1,6. AR15 variant. Kanske M4. Amerikanska vapen. Undra hur god tillgången är på 5.56×45mm NATO ammo?
Lite besviken över att ingen har Sako TRG eller liknande krypskyttegevär. Är det något som finskar är kände för är det deras precisionsskyttar

Tack för svar!

Jo, man hade ju hoppats någon nutida Simo hade kunnat vara där
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu är det väl iofs inte helt lätt att se vilka angrepp på ett Natoland som vi skulle vilja stå utanför. Det omedelbara exemplet är väl ett hypotetiskt angrepp på Turkiet från Iran eller Ryssland; då skulle nog många svenskar föredra att skicka symbolisk hjälp (Nato-stadgan preciserar inte vad man skall göra om paragraf 5 åberopas…). Men i övrigt är det snarare Sverige och Finland som skulle bil Svarte Petter i händerna på t.ex. Italien eller Belgien. Risken för dem att bli angripna utifrån får bedömas klart lägre än risken att behöva hjälpa Sverige mot ett ryskt angrepp.

Frågan om Ukraina, Zelenskyj och Nato är intressant. Han är givetvis läskinnig och inser att Ukraina är långt ifrån medlemskap. Kanske tänkte man sig att en uttalad ambition att bli Natomedlemmar skulle bli en bricka i ett förhandlingspel, att bytas emot Krim och/eller stopp på kriget i Donbas.
Ah, du hann ändå läsa vad jag skrev. Jag tog bort det avsnittet för att inte starta något sidospår.

Jag tänkte nog mest på ett olyckligt scenario där Polen eller någon av staterna i Baltikum åberopar paragraf fem, men det kan tyckas att ex. Estlands sak är vår. Du har ju rätt i övrigt. Mot bl.a. Italien finns inget hot öh.

Rörande Zelensky och Nato tar du upp något som jag faktiskt aldrig tänkt på. Om det skulle vara så som du skriver får det anses väldigt riskabelt, fast något säger mig att Ukraina varit helt inställt på att ett ryskt anfall kunde komma när som helst. Det finns garanterat ukrainare som tycker att det är toppen att få detta överstökat — snacka om att ta hem högvinsten om man vinner kriget och ansöker om Nato-medlemskap efteråt i vilket fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in