2022-04-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du kan ju tycka och känna så men det gör ju inte det du påstår sant Ryssland är definitivt en stormakt
Hur definierar du en stormakt?
Citera
2022-04-26, 14:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
RySSkt transporttåg har spårat ur. Vet inte när eller hur, men det här lär ta en lite stund att fixa. Kan vara gammal video.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/uc85sa/derailed_russian_train_transporting_military/?utm_medium=androi

Videon är från år 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=rzWztzWUffg
Citera
2022-04-26, 14:02
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Något fel är det på gubben. Hur snabbt förvärras Parkinsons? Den här ukrainska TV-kanalen tror att det är psykologiska orsaker till Putins beteende. https://www.youtube.com/watch?v=W-xOi8ahI_o

Tar relativt lång tid. Men om han har motoriska problem borde han även vara dement.
Citera
2022-04-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vet du vad det riktigt sjuka är?
Jo det enkla faktum att om orcherna stannat hemma så hade ingen behövt dö.

Ligger nåt i det och krig kan aldrig va rätt väg att gå. Jag undrar dock om alla nazist anklagelser både åt höger och vänster. Läser många som kallar Putin nazist och fler som kallar Zelensky nazist och detta stör mig enormt då jag har judar i släkten och kommer ALDRIG att hata Putin eller nån annan mer än nazister. Finns det nån info från oberoende part om vem (om nån ) som sympatiserar med nazzarna ?? Googlar jag så står det att denna Azov bataljonen i Ua är nazzar och även öppet nazzar och att Zelensky supportar dom ?? Kan detta verkligen stämma ?????
Det kan ju dock inte vara så att BÅDE Putin och Zelensky är nazzar för då vore det inget krig då skulle ju P bjudit över Z .. druckit vodka och hailat hela natten. Hoppas nån kan ge klarhet i om någon av dessa ledare har ett uns av Hitler i sig.
Citera
2022-04-26, 14:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Att Tyskland börjar godkänna försäljningen av tunga vapen är ett bra steg. Stöd av Tyskland är viktigt då de är en mycket stor ekonomi. De har en mer än dubbelt så stor ekonomi som Ryssland helt själva. De skulle kunna rusta ihjäl Ryssland helt själva om de går i krigsläge.

https://www.youtube.com/watch?v=oDkJo9RnC0k

Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Undra hur Tysklands föråldrade materiell de tillslut valde att skicka står sig idag, luftvärnskanonvagnen gepard utvecklades på 60:talet och har avvecklats av de mesta länder för mer moderna system.

Här är en tysk som talar om dem. Han säger att de fortfarande kan användas. De har radar som styr var de skjuter med kanonen (Se länk ovan).

De kommer från militärindustrin inte tyska armén, Tysklands regering ger bara tillstånd till att de säljs/transfereras till annat land. Kanske köper Ukraina dem?
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
På vilket sätt är Jugoslavien eller Afganistan relevanta jämförelser?

Jo jag håller med dig att där är större uppsida i att flytta ryssar eftersom de territoriella anspråken är starkare där. Men fortfarande hade en "sortering" löst många problem.

Jag tror att Kosovo blir en del av Albanien inom 50 år. Man väntar bara tills tiden är mogen.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Anfall från Ukraina mot de tidigare ockuperade områdena i Luhansk och Donetsk blir svåra för där är ju även separatisterna nedgrävda i skyttegravar. Först måste Ukraina göra bättre offensiver på andra ställen. Nu gör de bara små offensiver men det gäller ju i.o.f.s. ryssarna också. Anfall verkar svårt i detta krig.
Ja, det är inget klassiskt krig det här, om vi bortser från slakten av civila som råkar i skottlinjen vid beskjutning av militär som barrikaderat sig.

Undrar om Ukraina kan undvika någonting liknande Mariupol om man ska återta Luhansk och Donetsk.
Citera
2022-04-26, 14:08
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videon är från år 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=rzWztzWUffg

Ok, my bad. Bra att du rättade till det. Postas mycket länkar där inget datum anges.Tack!
Citera
2022-04-26, 14:10
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
Ligger nåt i det och krig kan aldrig va rätt väg att gå. Jag undrar dock om alla nazist anklagelser både åt höger och vänster. Läser många som kallar Putin nazist och fler som kallar Zelensky nazist och detta stör mig enormt då jag har judar i släkten och kommer ALDRIG att hata Putin eller nån annan mer än nazister. Finns det nån info från oberoende part om vem (om nån ) som sympatiserar med nazzarna ?? Googlar jag så står det att denna Azov bataljonen i Ua är nazzar och även öppet nazzar och att Zelensky supportar dom ?? Kan detta verkligen stämma ?????
Det kan ju dock inte vara så att BÅDE Putin och Zelensky är nazzar för då vore det inget krig då skulle ju P bjudit över Z .. druckit vodka och hailat hela natten. Hoppas nån kan ge klarhet i om någon av dessa ledare har ett uns av Hitler i sig.

Det finns nazister i många länder, i Ukraina, i Ryssland osv. Putins ideolog gillade Nazi-Tyskland:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Ilyin

Ang nazism i Ukraina:

“In terms of all of the sort of constituent parts of Nazism, none of that is in play in Ukraine. Territorial ambitions. State-sponsored terrorism. Rampant antisemitism. Bigotry. A dictatorship. None of those are in play. So this is just total fiction,” said Jonathan Dekel-Chen, a history professor at Jerusalem’s Hebrew University.

https://www.wionews.com/world/vladimir-putin-accuses-west-of-trying-to-cancel-russian-culture-465509

Allt hat mot Judar jag sett i denna tråd har kommit från de som gillar Putin.
Citera
2022-04-26, 14:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är helt rimligt att Ukraina aldrig skulle komma på fråga nu under rådande omständigheter. Donbass och Krim är tvister som inte låter sig lösas över en natt. Med det sagt tål det att tänkas på varför man har haft det som öppen målsättning i Kiev att ansöka om Nato-medlemskap. Är det Zelensky som spelar något slags spel? Har man gett Kiev falska förhoppningar? Föreligger missförstånd? Att Ukraina känner sig hotat behöver inte diskuteras vidare eftersom det är så det är, precis som det är tydligt att Ryssland upplever att Nato provocerar.
Nu är det väl iofs inte helt lätt att se vilka angrepp på ett Natoland som vi skulle vilja stå utanför. Det omedelbara exemplet är väl ett hypotetiskt angrepp på Turkiet från Iran eller Ryssland; då skulle nog många svenskar föredra att skicka symbolisk hjälp (Nato-stadgan preciserar inte vad man skall göra om paragraf 5 åberopas…). Men i övrigt är det snarare Sverige och Finland som skulle bli Svarte Petter i händerna på t.ex. Italien eller Belgien. Risken för dem att bli angripna utifrån får bedömas klart lägre än risken att behöva hjälpa Sverige mot ett ryskt angrepp.

Frågan om Ukraina, Zelenskyj och Nato är intressant. Han är givetvis läskunnig och inser att Ukraina är långt ifrån medlemskap. Kanske tänkte man sig att en uttalad ambition att bli Natomedlemmar skulle bli en bricka i ett förhandlingspel, att bytas emot Krim och/eller stopp på kriget i Donbas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-26 kl. 15:03.
Citera
2022-04-26, 14:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Alla är nazister nuförtiden. T.o.m. judar är judenazister. Antagligen är miljöpartister också nazister. Miljönazister. D.v.s. begreppet är helt uttjatat och har förlorat sin ursprungliga betydelse. Det är bara ett skällsord som att kalla någon dum i huvudet. Detta har ju varit en tendens länge men med detta krig så tror jag nazistsmetandet blir helt meningslöst i framtiden.
Citera
2022-04-26, 14:12
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:

Det här med nazism är ett sidospår som inte är värt att lägga allt för mycket energi på. Azov har/har haft ett nazistproblem och Ukraina borde tagit tag i det hårdare och tidigare. Men det är inte helt läge att sätta delar av militären i värdegrundsutbildning när landet är under invasion.

Putin bryr sig inte om nazister, han kallar alla som motsätter sig Ryssland för nazister. Inklusive svenska hamnarbetareförbudnet (lol). Ledaren för hans favvoprivata armé Wagnergruppen har visst nazianstykning så Putin skulle ju kunna börja där om han brydde sig.

Zelensky är inte nazist (han är dessutom jude)
Putin är absolut ingen antinaziast (men är lika galen som Arnstad i alla fall)

Sidospår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in