Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nu är det väl iofs inte helt lätt att se vilka angrepp på ett Natoland som vi skulle vilja stå utanför. Det omedelbara exemplet är väl ett hypotetiskt angrepp på Turkiet från Iran eller Ryssland; då skulle nog många svenskar föredra att skicka symbolisk hjälp (Nato-stadgan preciserar inte vad man skall göra om paragraf 5 åberopas…). Men i övrigt är det snarare Sverige och Finland som skulle bil Svarte Petter i händerna på t.ex. Italien eller Belgien. Risken för dem att bli angripna utifrån får bedömas klart lägre än risken att behöva hjälpa Sverige mot ett ryskt angrepp.
Frågan om Ukraina, Zelenskyj och Nato är intressant. Han är givetvis läskinnig och inser att Ukraina är långt ifrån medlemskap. Kanske tänkte man sig att en uttalad ambition att bli Natomedlemmar skulle bli en bricka i ett förhandlingspel, att bytas emot Krim och/eller stopp på kriget i Donbas.
Ah, du hann ändå läsa vad jag skrev. Jag tog bort det avsnittet för att inte starta något sidospår.
Jag tänkte nog mest på ett olyckligt scenario där Polen eller någon av staterna i Baltikum åberopar paragraf fem, men det kan tyckas att ex. Estlands sak är vår. Du har ju rätt i övrigt. Mot bl.a. Italien finns inget hot öh.
Rörande Zelensky och Nato tar du upp något som jag faktiskt aldrig tänkt på. Om det skulle vara så som du skriver får det anses väldigt riskabelt, fast något säger mig att Ukraina varit helt inställt på att ett ryskt anfall kunde komma när som helst. Det finns garanterat ukrainare som tycker att det är toppen att få detta överstökat — snacka om att ta hem högvinsten om man vinner kriget och ansöker om Nato-medlemskap efteråt i vilket fall...