Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jo jag håller med dig att där är större uppsida i att flytta ryssar eftersom de territoriella anspråken är starkare där. Men fortfarande hade en "sortering" löst många problem.
Jag tror att Kosovo blir en del av Albanien inom 50 år. Man väntar bara tills tiden är mogen.
Nu kanske du svarade på någon annans inlägg? Jag har inte haft några tankar på att flytta ryssar, även om det kanske är enda lösningen för att få slut på Kremls ständiga förevändning att skydda ryska minoriteter i Baltikum, Moldavien och nu Ukraina. Saken är förstås den att i mer civilserade trakter där man ledsnat på krig om gränsområden så kan Rhenlandet, Sudet och liknade områden numera hanteras utan vapenskrammel. Men om Ryssland är inblandat så är varje rysktalande en biljett in i väpnad konflikt.
Kosovo har jag ingen uppfattning om mer än att serbernas förtroendekapital var noll efter att de genomfört de största folkmordet i Europa sedan WWII. Så när det börjad osa bränt i Kosovo var det helt rimligt att resten av Europa satte stopp för det innan vi fick ett nytt Srebrenica. Kanske var oron obefogad, kanske hade Serbien behandlat Kosovoalbanerna acceptabelt på sikt. Men det var inte läge att vänta och se.