2022-04-26, 14:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det är inget klassiskt krig det här, om vi bortser från slakten av civila som råkar i skottlinjen vid beskjutning av militär som barrikaderat sig.
Undrar om Ukraina kan undvika någonting liknande Mariupol om man ska återta Luhansk och Donetsk.

Om de bestämmer sig att göra som Ukrainarna i Mariupol så blir det svårt för Ukraina. Kanske de bara kan belägra staden och vänta på att de kapitulerar. De kan lova alla att få amnesti. Ryss-ryssarna där kan få fri lejd till Ryssland.
Citera
2022-04-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ja jag ser detta som ett krig mellan Ryssland och väst just nu, om inte det är så får du gärna förklara på vilket sätt jag läser ”Putlers manual”
man kan kanske till viss mån se detta symboliskt som ett krig mellan Ryssland & väst, men ha i minnet att Ukraina inte till fullo tillhör väst, men att nuvarande styret troligen har önskan om det, men det är definitivt ett krig mellan Ryssland o Ukraina med stöd av väst, men glöm inte 2 viktiga saker : Ryssland har ochså å sin sida stöd av flera nationer både till manskap o material,, samt att det är utom diskussion vilket land som med militär klev över landsgränsen,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alla är nazister nuförtiden. T.o.m. judar är judenazister. Antagligen är miljöpartister också nazister. Miljönazister. D.v.s. begreppet är helt uttjatat och har förlorat sin ursprungliga betydelse. Det är bara ett skällsord som att kalla någon dum i huvudet. Detta har ju varit en tendens länge men med detta krig så tror jag nazistsmetandet blir helt meningslöst i framtiden.

Att Putin kallar ukrainare för nazister betyder ingenting.
Ordet nazist är lika urvattnat som ordet fascist.
Judar har skrikit "Nazist!" sedan andra världskriget, så fort de sett nån de ogillat..
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo jag håller med dig att där är större uppsida i att flytta ryssar eftersom de territoriella anspråken är starkare där. Men fortfarande hade en "sortering" löst många problem.

Jag tror att Kosovo blir en del av Albanien inom 50 år. Man väntar bara tills tiden är mogen.
Nu kanske du svarade på någon annans inlägg? Jag har inte haft några tankar på att flytta ryssar, även om det kanske är enda lösningen för att få slut på Kremls ständiga förevändning att skydda ryska minoriteter i Baltikum, Moldavien och nu Ukraina. Saken är förstås den att i mer civilserade trakter där man ledsnat på krig om gränsområden så kan Rhenlandet, Sudet och liknade områden numera hanteras utan vapenskrammel. Men om Ryssland är inblandat så är varje rysktalande en biljett in i väpnad konflikt.

Kosovo har jag ingen uppfattning om mer än att serbernas förtroendekapital var noll efter att de genomfört de största folkmordet i Europa sedan WWII. Så när det börjad osa bränt i Kosovo var det helt rimligt att resten av Europa satte stopp för det innan vi fick ett nytt Srebrenica. Kanske var oron obefogad, kanske hade Serbien behandlat Kosovoalbanerna acceptabelt på sikt. Men det var inte läge att vänta och se.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-26 kl. 14:22.
Citera
2022-04-26, 14:19
Medlem
Bombolenats avatar
Ukraina säger att de har fångat rySSen som fick tillåtelse att våldta ukrainska kvinnor av sin fru. Vet inte om det är sant eller inte, men är det sant så är det helt underbart!

Ska ha hänt utanför Izium.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/ucb5yz/ukraine_captured_the_russian_whos_wife_told_him/?utm_medium=android_app&utm_
Citera
2022-04-26, 14:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, det är inget klassiskt krig det här, om vi bortser från slakten av civila som råkar i skottlinjen vid beskjutning av militär som barrikaderat sig.

Undrar om Ukraina kan undvika någonting liknande Mariupol om man ska återta Luhansk och Donetsk.

Eller Kherson.

Jag ser inte hur de skulle kunna göra det. Såvida inte ryssarna drar sig tillbaka av humanitära skäl. Och det tror vi väl inte.
Citera
2022-04-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alla är nazister nuförtiden. T.o.m. judar är judenazister. Antagligen är miljöpartister också nazister. Miljönazister. D.v.s. begreppet är helt uttjatat och har förlorat sin ursprungliga betydelse. Det är bara ett skällsord som att kalla någon dum i huvudet. Detta har ju varit en tendens länge men med detta krig så tror jag nazistsmetandet blir helt meningslöst i framtiden.
i rysk propaganda har ordet nazist helt förlorat sin ursprungliga mening, nu verkar det mest betyda: person som motsätter sig tanken på rysk överhöghet ,,
Citera
2022-04-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det här med nazism är ett sidospår som inte är värt att lägga allt för mycket energi på. Azov har/har haft ett nazistproblem och Ukraina borde tagit tag i det hårdare och tidigare. Men det är inte helt läge att sätta delar av militären i värdegrundsutbildning när landet är under invasion.

Putin bryr sig inte om nazister, han kallar alla som motsätter sig Ryssland för nazister. Inklusive svenska hamnarbetareförbudnet (lol). Ledaren för hans favvoprivata armé Wagnergruppen har visst nazianstykning så Putin skulle ju kunna börja där om han brydde sig.

Zelensky är inte nazist (han är dessutom jude)
Putin är absolut ingen antinaziast (men är lika galen som Arnstad i alla fall)

Sidospår.

Tack för ditt svar ... och ni andra också. "Alla är nazister" skrev nån" Jag lämnar den här tråden nu och inser att det blir ingen fred förrän ... som nån skrev "när alla dör"
Hade bäst
Citera
2022-04-26, 14:21
Medlem
Citat:
Eller Kherson.

Jag ser inte hur de skulle kunna göra det. Såvida inte ryssarna drar sig tillbaka av humanitära skäl. Och det tror vi väl inte.
De kan däremot tvingas dra sig tillbaka av militära skäl.
Citera
2022-04-26, 14:22
Medlem
Citat:
Eller Kherson.

Det är nog ändå klassisk rysk krigföring : skjut sönder bostadshus o sjukhus, skövla så mycket som ni förmår utan urskiljning,,,
Citera
2022-04-26, 14:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu kanske du svarade på någon annans inlägg? Jag har inte haft några tankar på att flytta ryssar, även om det kanske är enda lösningen för att få slut på Kremls ständiga förevändning att skydda ryska minoriteter i Baltikum, Moldavien och nu Ukraina. Saken är förstås den att i mer civilserade trakter där man ledsnat på krig om gränsområden så kan Rhenlandet, Sudet och liknade områden numera hanteras utan vapenskrammel. Men om Ryssland är inblandat så är varje rysktalande en biljett in i väpnad konflikt.

Du svarade mig i en pågående diskussion om huruvida det vore en bra lösning att flytta ryssar.
Citera
2022-04-26, 14:23
Medlem
Bombolenats avatar
Finska hjältar i Ukraina!

Vad är det för vapen de har? Har de fått med sig dem från Finland? Alla andra frivilliga på Ukrainas sida som jag sett kör ju någon AK-variant.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/uc9w1o/a_group_of_finnish_volunteers_in_kharkiv_ukraine/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in