2022-04-25, 17:00
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Flanders har dock helt rätt i att amorteringen ryker också vid nästa kris. Finansinspektionen har ju själv gjort räknesnurror på hur många som då klarar sina boendeutgifter om kravet stryks vid olika räntenivåer.

Det är bara att se hur lättvindigt amorteringskravet kastades ut med huvudet före vid pandemin. Oavsett om man var hemarbetande tjänsteman som pillade navelludd var det hur enkelt som helst att få beviljat.

Huruvida vi har för låg amorteringstakt eller inte kan diskuteras. Men som jag konstant tjatar om så vill både banker och obligationsköpare bara ha räntan under en löptid om 50+ år. Inget annat.

Jag vet hur det ser ut i Sverige. Jag poängterar att det är ett av de systematiska felen på marknaden här. Givetvis blir det blodigt om bankerna skulle fortsätta kräva amortering. Förr eller senare kommer vi behöva rätta till detta.
2022-04-25, 17:02
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och jag håller med honom. Finns inte på kartan att det är kvar.
Men högre inflation så sker en implicit real amortering. Finns exakt inga rationella skäl att då ha ett amorteringskrav ovanpå det.

Det kan du ju tycka. Men vad har det med saken att göra.

Förstår du varför kravet kommer ryka?

Jag förstår mycket väl att det är ett bevis för att det är en bubbla och dysfunktionell marknad.

Återigen,

minimum 3% amortering oavsett hur det går med din privatekonomi är internationell standard. Var nu en duktig idiot och räkna på hur mycket priserna går ner om det gällde i Sverige.
2022-04-25, 17:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inga vänner? Vad har det med något att göra? Kul med personangrepp när argumenten tryter?

50% är en siffra du bara drar ur arslet. Jag känner massor av 30-40 åringar och få är maxbelånade trots att de köpt de senaste åren. I själva verket hqr belåningsgraderna sjunkit de senaste åren totalt sett. De som köpte för 1-2 år sedan har dessutom en uppgång på 20-30% sedan köpet så även OM 50% var maxbelånade så är väldigt mkt färre det idag.
Vill poängtera att det är du som drar siffror ur youranus medans jag citerar bankfakta t.ex
"Snittbelåningen på alla svenskar 16-65 år är 621.000 kr"
"snittbelåningen är 40%"
2022-04-25, 17:04
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Vill poängtera att det är du som drar siffror ur youranus medans jag citerar bankfakta t.ex
"snittbelåningen är 40%"
621000 kr i skuld på vardera av mina 5 barn, vem kunde trott.
2022-04-25, 17:14
Medlem
liksom-fbs avatar
https://research.sebgroup.com/api/attachments/pNci-O0RQUKcGGmsRLxLmw
Grafen till höger kan vara lite intressant.
Förväntan från marknaden är att CB svänger in på ca 2% nominell ränta.

Boräntor skulle då kunna hamna på drygt 3%. Nominella sådana alltså.

Låt oss säga att CB lyckas svänga in ett KPIF (motsv) på 2% och löneökningar på 3%.
Då har vi 1% implicit amortering varje år.

Sedan får väl var och en klia sig i huvudet och fundera på vad det kommer innebära.
2022-04-25, 17:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag förstår mycket väl att det är ett bevis för att det är en bubbla och dysfunktionell marknad.
Bevis?
Bubbla?
Om du har ett bevis på en bubbla får du gärna visa den matematiken.

Citat:
minimum 3% amortering oavsett hur det går med din privatekonomi är internationell standard. Var nu en duktig idiot och räkna på hur mycket priserna går ner om det gällde i Sverige.
Kan du länka det standard dokumentet?
Vilket standardiseringsorgan har tagit fram det?

Ser inte att 3% skulle leda till någon skillnad. Folk amorterar och lånar upp lika mycket varje år. 0% i nettoamortering. Leder bara till lite onödig administrativ kostnad. Verkar ju helt hjärndött om du frågar mig.
2022-04-25, 17:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag vet hur det ser ut i Sverige. Jag poängterar att det är ett av de systematiska felen på marknaden här. Givetvis blir det blodigt om bankerna skulle fortsätta kräva amortering. Förr eller senare kommer vi behöva rätta till detta.

Citat:

Återigen,

Det är ekonomiskt hål i huvudet för en population att amortera 3% per år om man som t.e.x jag har 45+ år kvar i arbetslivet och därmed ett humankapital på dussintals miljoner exklusive framtida inflation framför mig!

Alla som är upp till typ 40+ år är vandrande räntefonder!

Nog fan borde jag inte behöva amortera utan snarare skicka in slantar på börsen och låta inflationen göra jobbet med mitt bolån. Men här sitter jag med ett auktoritärt amorteringskrav om 2%... Slösad potential
2022-04-25, 17:28
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Bevis?
Bubbla?
Om du har ett bevis på en bubbla får du gärna visa den matematiken.

Den här tråden har pågått i över 10 pga att du fortsätter att låtsas som att prisökningen är normal.

Du har ännu inte lyckats visa hur stor del av prisökningen som beror på

1. "folkökning"
2. white flight pga "folkökning"

Jag kommenterar bara att det finns saker på den svenska marknaden som är designade att skapa en bubbla och den prisökningen vi har haft...

Du kan ta det lugnt för jag är en av vinnarna men du låter som en del av mina kollegor som helt enkelt vägrar förstå hur tur de hade som kom in på marknaden vid rätt tidpunkt.

Citat:
Kan du länka det standard dokumentet?
Vilket standardiseringsorgan har tagit fram det?

Du får gärna vara någorlunda allmänbildad om du ska diskutera.

Vad är amorteringsperioden i

1. USA
2. Storbritannien,
3. Japan
4. Tyskland

Nämn vilka OECD-länder som har längre amorteringsperioder än Sverige.

Citat:
Ser inte att 3% skulle leda till någon skillnad. Folk amorterar och lånar upp lika mycket varje år. 0% i nettoamortering. Leder bara till lite onödig administrativ kostnad. Verkar ju helt hjärndött om du frågar mig.

Vad bra. Då förbjuder vi bankerna att efterskänka amorteringar om det inte gör någon skillnad.

Du är så bortgjord. Nivån på amortering kan inte både vara ointressant och det första som ryker när det blir kris.
2022-04-25, 17:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är ekonomiskt hål i huvudet för en population att amortera 3% per år om man som t.e.x jag har 45+ år kvar i arbetslivet och därmed ett humankapital på dussintals miljoner exklusive framtida inflation framför mig!

Alla som är upp till typ 40+ år är vandrande räntefonder!

Nog fan borde jag inte behöva amortera utan snarare skicka in slantar på börsen och låta inflationen göra jobbet med mitt bolån. Men här sitter jag med ett auktoritärt amorteringskrav om 2%... Slösad potential

Det är för att resten av världen tycker att du ska betala av dina skulder. Du är ju helt fri när du går i pension...
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Svenskar är mkt mer belånade än amerikaner i förhållande till sin inkomst.
Nja, Sverige ligger i mittfåran vad gäller total skuld i relation till BNP.
Inget speciellt alls.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"snittbelåningen är 40%"

Jaha? Säger absolut ingenting om fördelningen. De slutsatser du gör är helt dina egna. Att belåningsgraden faktiskt har minskat de senaste 10 åren är fakta
2022-04-25, 17:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Nja, Sverige ligger i mittfåran vad gäller total skuld i relation till BNP.
Inget speciellt alls.

Mittfåran av vad? Mittfåran av svenskar? Mittfåran av får? Mittfåran av idioter?

Förtydliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in