2022-04-25, 16:16
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur vet du det?
Du missade att få med det i ditt inlägg.
Prova att motbevisa istället för att ställa frågor så kommer man snabbare framåt.

Räntekostnader och huspriser hör ihop 100%. Jag vet inte någon viktigare faktor vid ett bostadsköp än att man har råd att betala räntor amortering och skatter varje månad. Därefter köper man så fint och dyrt man kan.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-25 kl. 16:18.
2022-04-25, 16:24
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Hur vet du det?
Du missade att få med det i ditt inlägg.

Jag är synsk.
2022-04-25, 16:25
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Prova att motbevisa istället för att ställa frågor så kommer man snabbare framåt.

Räntekostnader och huspriser hör ihop 100%. Jag vet inte någon viktigare faktor vid ett bostadsköp än att man har råd att betala räntor amortering och skatter varje månad. Därefter köper man så fint och dyrt man kan.

Enligt honom skulle inte ens en räntehöjning på 10 procentenheter rubba priserna en krona 😂 Jag ska citera honom sen när jag orkar.

Här:
Citat:
Innan du skrev detta så stämde du väl av med verkligheten.
Och observerade då marknaden på 80-talet med de höga räntorna då. På 10% och så.
Köpte folk hus då?
Steg priserna?
Varför frågar du om det du fick svaret på innan du skrev? För du kollade väl med fakta innan du skrev?
Senast redigerad av tripprapporter 2022-04-25 kl. 16:37.
2022-04-25, 16:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är helt okej att hävda okunskap men att tro att man är informerad och sen kasta ur sig urbotligt dumma utspel är oacceptabelt.
Och det är en reflektion du gör för din egen del då.

Citat:
Egentligen ska vi inte kapa tråden och diskutera renoveringskostnader utan tråden handlar om bostadsbubblan
Kostnader för renovering och modernisering driver upp bostadspriserna. Så det är väldigt relevant för tråden. En del förstår inte detta och tror att det är en spekulationsbubbla i stället.

Citat:
jag kan bara hoppas att du för en gångs skull tar till dig det jag skriver
Jag tar alltid till mig fakta och logik som presenteras.
Och tar aldrig till mig irrelevant känslodravel.

Citat:
och håller käften
Du borde dock ta till dig att detta är ett diskussionsforum, där olika uppfattningar tillåts.
Du verkar dock vara mer av en Sovjet/pravda-figur som vill tysta alla som vågar peka på besvärande fakta. Det är inte riktigt acceptabelt.

Citat:
Ett stambyte för en normalstor villa kostar mellan 300 - 600,000 och är absolut inga småpotatis. Man kan göra relining istället och då sjunker väl kostnaden med ungefär hälften men det är fortfarande stora pengar.
Då räknar man med nya badrum. Och kanske kök. Själva bytet av stammarna är felräkningspengar i sammanhanget.
Saker skall bokföras på korrekta konton.

Citat:
House flipping är en epedemi i Sverige vilket man ser om man tittat på objekten som finns ute på marknaden och dessa sminkar grisen nästan helt uteslutande. Andelen kunniga som renoverar för att bo är en försvinnande minoritet i förhållande till house flippers.
Inte en enda villa försäljning i min närhet har varit en flippning. Möjligen kan man räkna en som jag känner till. Det var dock inte i min närhet. Dock har nya ägare gjort en hel del. Antingen själv eller anlitade hantverkare.

Men det är ovidkommande. Det jag skrev handlade om folk som inte var flippare.

Citat:
Du förstår inte så jag upprepar mig själv och fetar för att förtydliga
Mm, 2 hus per år i Sverige. Där även flerfamiljshus ingår och där risken ökar med höjden.
Hur många småhus talar vi om då?
Ett var 5:e år?
En sannolikhet på en på miljonen per år då.

Var det det du fick psykbryt av att jag inte blev hysterisk för. Och som straff för att jag inte blir hysterisk och springer runt och flaxar med armarna så skall jag inte få skriva inlägg.
Det var väl ditt budskap.
2022-04-25, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du förutsätter hela tiden att amorteringen måste försvinna om det blir kris. Jag vet inte om du fattar eller vägrar fatta men i Sverige har vi redan för låga amorteringar jämfört med andra länder. Det är en av faktorerna som pressat upp priset på bostäder. Vad tror du händer om det ställs krav på minst 3% amortering på alla lån?

Alla får amorteringsfrihet redan idag som har någon somhelst orsak som försvagar deras ekonomi. Räcker med ett mail om att man ska vara FL i 3 år så stoppas all amortering tex. Det gjordes total amnesti direkt under covid. Bara en idiot tror att det är kvar oavsett vad
2022-04-25, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Klart jag förstår det. Det jag ifrågasatte var hur många som egentligen har 75.000 kr efter skatt varje månad?
Men sen har väl de flesta som köper för 8,5 med sig betydligt mer än 1,5 i kontantinsats från bostadskarriär med sig.

Alla som tar lån på 5-6 miljoner har minst en sådan inkomst och son du säger mer än 1.5.i insats
2022-04-25, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Det du säger är alltså att för att folk tidigare trott att bostadsmarknaden skulle ”krascha” (vad nu definitionen för det är) och haft fel så innebär det att det inte heller i framtiden kan komma en krasch?
Jag tycker personligen inte att ett ras på 30-35% är en krasch, eftersom vi bara skulle komma några år bakåt i tiden. Trist dock för de som köpt på toppen.

Jag tror inte heller att särskilt många kommer tvingas flytta, bland annat därför att amorteringskravet som du säger säkert tas bort. Däremot kommer såklart de som köper bostäder vilja betala mindre, eftersom deras räntekostnad helt plötsligt ökar med ett antal tusen i månaden. Amortering är att spara pengar, räntekostnad är bara pengar ut i sjön.
30-50% ish. Klart det kan hända men har svårt att se det utan arbetslöshet.

Skriker man vargen kommer i 30 år får man ju rätt till slut.
Senast redigerad av flanders 2022-04-25 kl. 16:58.
2022-04-25, 16:39
Medlem
På torsdag höjs räntan med 0,25 %
2022-04-25, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nej, tvärtom är snarare 50% av alla husägare miljonärer och 25% troligen helt obelånade som jag.

Men bland de under 40 som köpt mindre hus i storstad senaste 2-3 åren kan jag tänka mig att 50% har 85% i lån.

Snittbelåningen på alla svenskar 16-65 år är 621.000 kr. Det är en liten ledtråd till dig som inte verkar ha så många vänner.
https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/
Enligt samma sida är snittbelåningen 40% så en 4mkr-trea i innerstan har i snitt 2mkr i lån. Troligen mer, det som är dyrast borde ha högst lån inte medellån.

Inga vänner? Vad har det med något att göra? Kul med personangrepp när argumenten tryter?

50% är en siffra du bara drar ur arslet. Jag känner massor av 30-40 åringar och få är maxbelånade trots att de köpt de senaste åren. I själva verket hqr belåningsgraderna sjunkit de senaste åren totalt sett. De som köpte för 1-2 år sedan har dessutom en uppgång på 20-30% sedan köpet så även OM 50% var maxbelånade så är väldigt mkt färre det idag.
2022-04-25, 16:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag är synsk.
Mja, det kanske inte väger så tungt.

Det är ju många personer under många år i bubbeltråden som varit just synsk, och haft fel hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
På torsdag höjs räntan med 0,25 %
En till som är synsk?
Senast redigerad av liksom-fb 2022-04-25 kl. 16:56.
2022-04-25, 16:58
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla får amorteringsfrihet redan idag som har någon somhelst orsak som försvagar deras ekonomi. Räcker med ett mail om att man ska vara FL i 3 år så stoppas all amortering tex. Det gjordes total amnesti direkt under covid. Bara en idiot tror att det är kvar oavsett vad

Ja, det är alltså det som är ett av felen på marknaden. Det kommer att behöva stoppas. Det är något bankerna har kunnat komma undan i en lång högkonjunktur. Vänta tills de behöver försvara sin balansräkning på allvar.
2022-04-25, 17:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du förutsätter hela tiden att amorteringen måste försvinna om det blir kris.
Och jag håller med honom. Finns inte på kartan att det är kvar.
Men högre inflation så sker en implicit real amortering. Finns exakt inga rationella skäl att då ha ett amorteringskrav ovanpå det.

Citat:
Jag vet inte om du fattar eller vägrar fatta men i Sverige har vi redan för låga amorteringar jämfört med andra länder.
Det kan du ju tycka. Men vad har det med saken att göra.

Förstår du varför kravet kommer ryka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in