2022-05-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Allt fler som tror på 50p upp i juni. Håll i er nu BLTs!

https://www.privataaffarer.se/inflationen-tvingar-riksbanken-att-hoja-med-050-procentenheter/

Den oväntat höga inflationen gör att Riksbanken lär få höja med hela 0,5 procentenheter i juni, spår Lars Kristian Feste, räntechef på Öhman Fonder.

Swedbankekonomen Knut Hallberg är inne på samma spår.

Även Handelsbanken spår nu att Riksbanken höjer med 0,50 procentenheter i juni. Det skriver banken i ett marknadsbrev.
Även så kallade BLT bör hoppas på detta. Att hoppas på att svensk stat slaktar kronan är verkligen som att kissa i byxorna, det kommer inte hålla någon varm länge. Staten överför samhällets pengar till sin egen kassa. Det är inte bra för BLT heller.
2022-05-13, 22:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Samtidigt har 10-åriga statsobligationer K R A S C H A T sådär 10-15% på en vecka för att använda medias rubriker. Likaså bostadsobligationer har tagit ett ordentligt skutt neråt.

Man bedömer att vi får en snabb topp verkar det som?

Media skriver väl aldrig något alls om obligationsräntor? De vet väl knappt vad det är för något.

En mindre korrigering efter en kraftig uppgång delvis på grund av viss duvaktighet från FED (mindre risk/chans för 75p) samt att börsen varit skakig och kapital då sökt sig till räntemarknaden.

Att tioåringen bryter genom 2% kan vi nog se redan i maj ändå. Idag vände det upp igen.
2022-05-13, 22:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Även så kallade BLT bör hoppas på detta. Att hoppas på att svensk stat slaktar kronan är verkligen som att kissa i byxorna, det kommer inte hålla någon varm länge. Staten överför samhällets pengar till sin egen kassa. Det är inte bra för BLT heller.

Ja, skulle någon ge DD lite testo-injektioner och ladd så kanske han vaknar upp och drar till med 175p i juni för att få lite ordning på styret efter 10+ års misskötsel. Kronan skulle stärkas till kanske 8-9kr mot USD och EUR vilket direkt skulle sänka KPI ner mot 3%.
2022-05-14, 00:34
Bannlyst
https://www.hd.se/2022-05-13/har-ar-prisraketerna-pa-den-skanska-bostadsmarknadenHxuot

Såg just detta. Priserna går upp i Skåne. Min gamla BR såldes för 400K 2007 och nu 2022 är priserna uppe i 1,2.
2022-05-14, 02:47
Medlem
Blev lite nyfiken på Gotland, dels pga alla efterblivna köp under covid, dels pga situationen med Ryssland.

Hittade 5 budgivningar innan jag tröttnade, samtliga ligger på ett rejält skambud.

Hundar, krukor och bostäder på Gotland är nog billigt ett tag.
2022-05-14, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
https://www.hd.se/2022-05-13/har-ar-prisraketerna-pa-den-skanska-bostadsmarknadenHxuot

Såg just detta. Priserna går upp i Skåne. Min gamla BR såldes för 400K 2007 och nu 2022 är priserna uppe i 1,2.
Priserna i Skåne har dubblerats (nominellt) senaste 10 åren. Inte speciellt anmärkningsvärt med tanke på hur extremt låga priserna var i förhållandeu till övriga landet och finansieringsmöjligheter. Det var sinnessjukt billigt att bo i Skåne för 10 år sedan.
2022-05-14, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Priserna i Skåne har dubblerats (nominellt) senaste 10 åren. Inte speciellt anmärkningsvärt med tanke på hur extremt låga priserna var i förhållandeu till övriga landet och finansieringsmöjligheter. Det var sinnessjukt billigt att bo i Skåne för 10 år sedan.
Ahaa så det är därför. Då är jag med. Ja tänk dig 14.000 för den bästa lägenhet man kan tänka sig. Man fattade inte vad man hade förrän det var borta..
2022-05-14, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Ahaa så det är därför. Då är jag med. Ja tänk dig 14.000 för den bästa lägenhet man kan tänka sig. Man fattade inte vad man hade förrän det var borta..

När jag kollade häromåret kostade en fantastisk sekelskiftsvåning på Lilla Torg i Malmö knappt 50k per kvm. Det är som du säger otroligt billigt. Jobbar man i Köpenhamn har man dessutom +30% lön för exakt samma jobb.

Även villor I fantastiskt fika Höllviken har varit väldigt billigt
2022-05-14, 10:51
Medlem
Citat:
Fastighetsprisindex != Bostadsprisindex.

Dessutom föll bostadspriserna som mest under Q4 2017 från ~245 -> 221 enligt Valueguard HOX och stabiliserades något uppåt vid 230 under 2018. Så det syns inte så väl i årsstatistiken.

2017 kan ju även vara ”många år” sedan beroende på perspektiv! Om inte annat vore ju samma procentuella nedgång idag betydligt högre nominellt.

Tack, kände väl att ett prisfall på 10 procent inte var något jag hade drömt ihop. Nordea skrev "många många år". Det innebär betydligt längre tid tillbaka än 5 år för mig.
2022-05-14, 11:32
Medlem
Citat:
"Smarta pengar", herregud vi talar om en bostadsmarknad där en stor del av beståndet kräver tillstånd av en dement styrelse för uthyrning. Folk må spekulera lite halvt i långsiktig uppgång men folk köper ändå "för att bo".

Angående amerikansk boränta så har den pendlat runt rena skräckräntor på 2-3% de senaste åren när vi i Sverige hade 1-1,5%. De är bundna väldigt länge och de har en högre inflation i USA än i Sverige. Man kan inte extrapolera mycket från amerikansk boränta...

Där en stor del av beståndet också köpts upp av spekulanter.

Testa att gå i vissa kvarter på kvällarna, bläcksvart, delvis ingen bor där.

Läs på lite innan du ska yttra dig, du vet inte ett piss.

Förutom det att höjer USA sina räntor så måste Sverige hänga med. Dumhuvud.

Men ni, idioter, i den här tråden tror ju fortfarande att höga räntor är positivt för priserna.
2022-05-14, 11:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Yes, men jag är ändå inne på att trendbrottet är en liten, liten ljusglimt i det hela och att läget inte är så illa som många tror och målar upp, eller som vissa på forumet tror att de snart kommer kunna fynda en fet, lyxig lgh på Östermalm för typ 30% av dagens priser. En tuffare period kommer men går så småningom över, precis som pandemin då folk kom med värsta domedagsprofetior hit och dit.
Jag brukar rekommendera de som tänker sig kunna köpa en billig lägenhet i centrala Stockholm att istället göra det nu i Kramfors.
Därför att när lägenheterna i centrala Stockholm blir billiga så är Stockholm lika roligt som Kramfors.
Dvs det är ingen mening att vänta. Lika bra att slå till på en gång. (I Kramfors då).
2022-05-14, 11:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Testa att gå i vissa kvarter på kvällarna, bläcksvart, delvis ingen bor där.

Superb replik från BlackRockInc! "Testa att kika igenom folks fönster i typ Mellerud på kvällarna, bläcksvart, inga bor där."

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Förutom det att höjer USA sina räntor så måste Sverige hänga med. Dumhuvud.

Inte till samma nivåer, dumhuvud. USA hade 4-5% boränta redan under 2017-2018. Upplevde vi detsamma under den perioden tycker du? https://fred.stlouisfed.org/series/MORTGAGE30US

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in