2022-04-25, 13:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför inte det? Säg att två personer idag har 1.5 msek I insats och lånar 7 msek till 1.5%. 8800kr i månaden i ränta. 6500 eft avdrag.

3% amortering a 18k i månaden.

Detta par får ut 75k i mån efter skatt. Boendet drygt 1/3 av det. De har 50k KVAR när boendet är betalt. Hur är detta på någon som helst "gräns" för vad de klarar?

Säg att räntan går upp till 5.5%. Då kostar räntan 25k i månaden men de kommer garanterar slippa amortering (det gör man redan idag om man har lite knapert)

Deras boendeutgift är kvar på samma nivå som vid 1.5 ränta
Så du använder amortering som buffert. Du låtsas alltså att amortering är en kostnad men det är ett sparande, och att kvitta det mot räntekostnader som enbart är en utgift var bland det dummaste jag hört. Nettoeffekten finns ju kvar när de säljer lägenheten och de har ett mycket större lån att betala tillbaka än om de amorterat. Dvs ditt tips är "huvudet i sanden".

F.ö., att ha 35% i bondekostnad måste suga. I ditt exempel blir det t.ex billigare att hyra en helt nybyggd 4:a för 16k i månaden.
2022-04-25, 14:06
Medlem
Citat:
Varför inte det? Säg att två personer idag har 1.5 msek I insats och lånar 7 msek till 1.5%. 8800kr i månaden i ränta. 6500 eft avdrag.

3% amortering a 18k i månaden.

Detta par får ut 75k i mån efter skatt. Boendet drygt 1/3 av det. De har 50k KVAR när boendet är betalt. Hur är detta på någon som helst "gräns" för vad de klarar?

Säg att räntan går upp till 5.5%. Då kostar räntan 25k i månaden men de kommer garanterar slippa amortering (det gör man redan idag om man har lite knapert)

Deras boendeutgift är kvar på samma nivå som vid 1.5 ränta
Hur många par får ut 75 i månaden? Kan inte vara mer än några % på sin höjd.
2022-04-25, 14:11
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det motsvarar 2st löner på 49k i Stockholm plus barnbidrag.
På inga sätt fantasisummor för par som köper objekt för 8.5 miljoner, snarare i underkant skulle jag säga då många banker inte lånar ut mer än 5X årsinkomsten.

Du kan nog räkna med att alla som köper objekt dyrare än 8 miljoner har mer än så i lön, bara att kika på alla slutpriser i Stockholm så ser du att den lönen knappast är ovanlig
Senast redigerad av flukke 2022-04-25 kl. 14:13.
2022-04-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det motsvarar 2st löner på 49k i Stockholm plus barnbidrag.
På inga sätt fantasisummor för par som köper objekt för 8.5 miljoner, snarare i underkant skulle jag säga då många banker inte lånar ut mer än 5X årsinkomsten.

Du kan nog räkna med att alla som köper objekt dyrare än 8 miljoner har mer än så i lön, bara att kika på alla slutpriser i Stockholm så ser du att den lönen knappast är ovanlig
Har du statistik på hur många som har dessa löner. Jag själv har högre lön + förmåner så det blir nog runt 60.000 i månaden. Men det är inte många jag känner som har dessa löner. Dessutom är 8,5 miljoner för en bostad väldigt vanligt idag.
2022-04-25, 14:41
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Har du statistik på hur många som har dessa löner. Jag själv har högre lön + förmåner så det blir nog runt 60.000 i månaden. Men det är inte många jag känner som har dessa löner. Dessutom är 8,5 miljoner för en bostad väldigt vanligt idag.

Tror det närmaste man kan kolla är hur många som betalar över gränsen för statlig inkomstskatt.
2021 beräknas ca 1 070 000 personer betala statlig inkomstskatt, dvs tjäna mer än 43600 i månaden i lön.

https://www.regeringen.se/4a6f52/contentassets/c9909aca68d94af78e34fa1e118f20eb/sankt-statlig-inkomstskatt.pdf

Sen tillkommer alla med egna bolag som tar utdelning från egna bolag, aktier osv.
2022-04-25, 14:45
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ok så denna vecka börjar fallet? Hur stort?

Inte så att bostadspriserna kommer tappa 30% så fort räntan börjar gå upp, men det är klart det kommer vända nu. Folk har lånat så mycket de kunnat, när räntan går upp kan de låna mindre och priserna kommer därmed börja gå ner. Ju mer den går ner, ju mer kommer priserna gå ner. Men men, det är ju bara att vänta och se. Vi kan fortsätta denna diskussion om ett år när vi har facit på hur räntekänsliga de svenska hushållen faktiskt är.
Senast redigerad av tripprapporter 2022-04-25 kl. 14:52.
2022-04-25, 14:46
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
I USA sätts nya prisrekord på bostäder samtidigt som FED höjer räntan. Det beror på att utbudet är minimalt eftersom de inte har råd att flytta, då sögs deras lån upp och de måste ta ett nytt lån till den nya räntan som är 4-5%.

De som köper har stora mängder kontanter som de troligen fått genom att sälja sitt eget hus. Så de är inte beroende av lån.

Dvs räntorna är bara en liten del av ett bostadspris, så liten att räntan och priset kan gå åt olika håll, ett tag.

Svenskar är mkt mer belånade än amerikaner i förhållande till sin inkomst.
2022-04-25, 14:55
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Japp, Sverige har världens tredje högsta privata låneskuld pga våra bubbel-bo-priser. Det kommer att smälla mest i Sverige.

Såg fantastisk info att fastighetsskatterna i USA kommer att stiga 30-100% i år i USA. De bygger på försäljningspriset som gått upp så mycket. Det innebär att genomsnittsbostaden i t.ex New Jersey, som är dyrast, kommer att ha en fastighetsskatt på 100.000 kr per år.
2022-04-25, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så du använder amortering som buffert. Du låtsas alltså att amortering är en kostnad men det är ett sparande, och att kvitta det mot räntekostnader som enbart är en utgift var bland det dummaste jag hört. Nettoeffekten finns ju kvar när de säljer lägenheten och de har ett mycket större lån att betala tillbaka än om de amorterat. Dvs ditt tips är "huvudet i sanden".

F.ö., att ha 35% i bondekostnad måste suga. I ditt exempel blir det t.ex billigare att hyra en helt nybyggd 4:a för 16k i månaden.

Räntorna kommer knappast ligga kvar på 5-6% i årtionden. Det blir en tillfällig förändring. Att man ska amortera vid låg ränta snarare än hög är en självklarhet. De kommer Mao inte alls få det svettigt på det sättet du beskriver
2022-04-25, 14:56
Avslutad
Citat:

De som lånar 7 msek behöver ha 50k var brutto. Det ger 75k totalt efter skatt för paret. Har man inte de lönerna får man låna betydligt mindre. Försök tjäna 25k i månaden och få ett lån på 6-7 Msek så får du se hur bra det går
2022-04-25, 14:58
Avslutad
Citat:

Du förstår verkligen inte att bankerna kollar vad folk tjänar innan de lånar ut pengar? Två löner på 25k blir inte många miljoner i lån beviljat
2022-04-25, 15:01
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter

Amerikaner förväntas betala tillbaka sina lån.

I Kanada är den maximala återbetalningstiden för ett huslån 35 år. Det är ungefär 3% i årlig amortering...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in