2022-05-26, 16:12
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Ingves sa väl också att reporäntan skulle vara oförändrat till andra kvartalet 2024, så sent som i Februari.

Och du ger denne man trovärdighet? Okej. Vi har nog olika definitioner vem vi ska lita på. För att inte nämna i princip alla andra "prognoser" Riksbanken och Ingves har gjort.
Mer än någon random på Flashback iallafall!
2022-05-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Mer än någon random på Flashback iallafall!

Det är tur att man inte tar åt sig från white-thrash, seså, forsätt hata på Aftonbladet nu lille vän.
2022-05-26, 16:15
Medlem
FutureProofs avatar
Är relativt ny här, men är intresserad av bostadsmarknaden. Hoppas att jag kan bidra lite.

Jag har sammanställt ca en miljon försäljningar från Hemnet för att bygga ett statistiskt underlag som är relativt vältäckande.

Datan har följande kolumner i dagsläget:
* Bostadstyp (Villa, Radhus, Lägenhet)
* Gatuadress
* Postnummer
* Kommun
* Län
* Boyta
* Antal rum
* Begärt pris
* Slutpris

Här är till exempel procentuell skillnad mellan slutpris och begärt pris. Värdet är medianen av tillgängliga värden per vecka. Urvalet är lägenheter i Stockholms kommun.
https://i.imgur.com/GhOZvW9.png

Underliggande antal försäljningar bakom varje medianpunkt kommer här.
https://i.imgur.com/Nmu22OJ.png

Som man ser i första grafen så är skillnad mellan slutpris och begärt pris på väg nedåt just nu. Hur stor säsongseffekt som ligger bakom nedgången har jag inte tagit fram ännu, men en del av nedgången lär gå att härleda till oro kopplat till räntor.

Har ni någon skärning av datan ni vill ta del av för att bekräfta/dementera något så är det bara att fråga på.
2022-05-26, 16:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det sa alla i dessa trådar i början av covid också när jag påtalade detta. Jag fick rätt då och kommer få rätt nu
Covid var en global pandemi, ett kraftigt boprisfall är en inhemsk svensk företeelse som dessutom kommer slå olika hårt. Stora delar av Sverige kommer ha prisfall men med begränsade konsekvenser för låntagarna. I storstäder och semesterorter med höga priser så är det en annan femma. Dock kommer huvuddelen av låntagarna klara sig alldeles utmärkt, så nej, det har inga större likheter med pandemin. Den senare orsakade dessutom panikåtgärder som i efterhand visade sig överdrivna.
2022-05-26, 16:37
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Det är tur att man inte tar åt sig från white-thrash, seså, forsätt hata på Aftonbladet nu lille vän.
Haha ok. Nästa gång du ska försöka göra ner någon borde du stava skällsordet du använder (white trash) korrekt, annars blir det du som ser obildad ut i stället.
2022-05-26, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Covid var en global pandemi, ett kraftigt boprisfall är en inhemsk svensk företeelse som dessutom kommer slå olika hårt. Stora delar av Sverige kommer ha prisfall men med begränsade konsekvenser för låntagarna. I storstäder och semesterorter med höga priser så är det en annan femma. Dock kommer huvuddelen av låntagarna klara sig alldeles utmärkt, så nej, det har inga större likheter med pandemin. Den senare orsakade dessutom panikåtgärder som i efterhand visade sig överdrivna.

Jag har inte sagt att det är samma företeelser. Men FI kommer slopa de få krav som finns så fort det börjar kärva precis som de gjorde under covid. Och du och dina polare i tråden kommer fatta noll nu som då
2022-05-26, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FutureProof
Är relativt ny här, men är intresserad av bostadsmarknaden. Hoppas att jag kan bidra lite.

Jag har sammanställt ca en miljon försäljningar från Hemnet för att bygga ett statistiskt underlag som är relativt vältäckande.

Datan har följande kolumner i dagsläget:
* Bostadstyp (Villa, Radhus, Lägenhet)
* Gatuadress
* Postnummer
* Kommun
* Län
* Boyta
* Antal rum
* Begärt pris
* Slutpris

Här är till exempel procentuell skillnad mellan slutpris och begärt pris. Värdet är medianen av tillgängliga värden per vecka. Urvalet är lägenheter i Stockholms kommun.
https://i.imgur.com/GhOZvW9.png

Underliggande antal försäljningar bakom varje medianpunkt kommer här.
https://i.imgur.com/Nmu22OJ.png

Som man ser i första grafen så är skillnad mellan slutpris och begärt pris på väg nedåt just nu. Hur stor säsongseffekt som ligger bakom nedgången har jag inte tagit fram ännu, men en del av nedgången lär gå att härleda till oro kopplat till räntor.

Har ni någon skärning av datan ni vill ta del av för att bekräfta/dementera något så är det bara att fråga på.

Det stämmer men begärt pris har också ökat kraftigt vilket det alltid gör när marknaden skakar. Så det säger inte så mycket att diffen minskat. Slutpris för likvärdiga objekt är relevan
2022-05-26, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Hur mycket kostade ränteavdraget 1979- 1991 när man fick dra av 50%?
Räntorna var ju inte direkt låga då heller.

80% till och med. Dock var det väldigt få som ägde då jämfört med idag
2022-05-26, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den prognosen om räntebana du nämner har jag förståelse för. När man ser till vilken data de hade då.
Jag ville bara påtala att det finns betydande osäkerhet nu, och det är höljt i dunkel var världen tar vägen.

Bara en sådan sak som att långa räntan toppade 9 Maj och har fallit sedan dess. Hur många lyckades förutse det?

Därav att det finns en betydande osäkerhet i framtida realräntor.

Vi får hålla isär några saker.

1. Bostadspriser kommer stiga pga stigande ränta iom att producenter åker på en högre räntekostnad. Den måste kunden betala. Dvs högre priser på nyproduktion.

2. Adress-priserna. De framförallt i centrala Stockholm som de flesta ojar sig över.
Det är lite oklart hur de påverkas.
(Talar vi om BNP-fall skulle jag säga att de faller något. Och börsfall lär också leda till fallande adress-priser. Men nu var ju frågan ränta).

För ränta behöver man ha en sak i minnet. Ökar räntan säg 1000 MSEK då åker dessa 1000 MSEK från låntagare till långivare. Och här är långivarna INTE bankerna, utan bankernas långivare. Dessa 1000 MSEK går rakt igenom bankerna helt opåverkade. (Den bank som försöker öka sitt räntenetto tappar bara market share).
Många i forumet har svårt att fatta detta. Trots att det är väldigt trivialt och okomplicerat.

Dvs det som händer är att Nisse åker på mer utgiftsränta, och Fia erhåller den.
Frågan blir då vad Fia gör med ränteintäkten.
* Nisse byter ned sig och köper Fias bostad som byter upp sig?
* Nisse bor kvar och drar ned på utgifterna. Fia byter upp sig?
* Nisse byter ned sig. Och Fia byter ned sig? (Men varför).

Det finns en rad olika möjligheter. Och det är lite svårt att sia om vilka trender som vinner.

Hur många insåg att folk skulle köpa på sig dyrare bostäder iom corona??
Forecasten var ju att BNP skulle falla och att bostadspriserna skulle falla. Istället steg bostadspriserna rejält. Även om jag också trodde på stillastående priser eller svagt fallande så förstod jag problemet med boyta. Dock hade jag inte väntat mig att folk skulle agera på en tillfällig pandemi. Men det gjorde dom. Mitt prat om boyta avfärdades totalt här i tråden då. Bara som indikation på svårigheten att avgöra hur folk kommer agera.

(Korrelationen mellan ränta och bostadspriser saknas. Däremot går det hitta en mellan börsindex och bostadspriser. Eller adresspriser är kanske mer korrekt).

Jag förvånades också över hur folk tog helt livsavgörande beslut pga av tillfällig pandemi. Man tog familjen och bytte kommun enkom för ytan. Nu vet jag flera som beklagar sig stort över att behöva släpa arslet hela vägen till kontoret igen..
2022-05-26, 19:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är samma företeelser. Men FI kommer slopa de få krav som finns så fort det börjar kärva precis som de gjorde under covid. Och du och dina polare i tråden kommer fatta noll nu som då
Nej det kommer man inte och du mfl kreditkramare kommer inte förstå vad som händer.
2022-05-26, 19:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag förvånades också över hur folk tog helt livsavgörande beslut pga av tillfällig pandemi. Man tog familjen och bytte kommun enkom för ytan. Nu vet jag flera som beklagar sig stort över att behöva släpa arslet hela vägen till kontoret igen..

Människor med lägre intelligens tänker mer kortsiktigt och är mer känslo-impulsstyrda. De har även långsiktigt svårare att spara pengar samt tar hellre en mindre vinst direkt än väntar på en större längre fram.
Pandemin kan även varit en förevändning för att snyggt och diskret idka white flight.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-26 kl. 19:29.
2022-05-26, 19:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Rekordmånga svenska boköpare i Spanien: ”Huggsexa”

https://www.di.se/nyheter/rekordmanga-svenska-bokopare-i-spanien-huggsexa/

Den spanska bostadsmarknaden trotsar än så länge konjunkturoro och höjda räntor och från svenskt håll är intresset rekordstort.

”Det är huggsexa om de mest attraktiva bostäderna”, säger Fredrik Kullman, vd på Bjurfors.

Priserna ligger nu nära tidigare toppnivåer men mäklare Di talat med är delade om utvecklingen framåt.

Som jag sagt i 2 år nu.
Smarta pengarna flyr Sverige.

Alternativt; Svensken känner sig fortfarande tillräckligt rik för att idka budkrig om spanska sommarbostäder jämte sina svenska permanentbostäder Vi har ingen aning om det handlar om flyttar eller pensionärer som vill ha fritidsboenden.

Jag har själv en pensionärsgranne under mig som äger en trea som står tom 9/12 månader om året eller så, samtidigt som han äger stort hus i Spanien. Hade pengarna varit ett problem hade han åtminstone hyrt ut den men det är alltså inte värt besväret!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in