2022-04-21, 17:15
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Källa?
Ni två är de första som rapporterat om dessa rapporteringar.

Har haft revolut, förvisso utan särskilt mycket pengar, men skatteverket har inte vetat om de, för skatteverket har inte frågat de.

Försöker ni bara tillvänja oss vid ett enhetligt europeiskt banksystem där allt rapporteras till alla så protesterna inte blir så stora när detta föreslås och klubbas i Bryssel?

https://www.oecd.org/tax/automatic-e...ting-standard/

https://www.revolut.com/en-PL/help/m...ax-information
Citera
2022-04-21, 17:16
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Vet du varför wise inte rapporterar?

"Wise Limited (Wise) is a UK company authorised by the Financial Conduct Authority as an Electronic Money Institution. We are still evaluating the impact of the Common Reporting Standards, including FATCA, to our business and how we will adopt the new requirements. At this time we are not reporting this information to HMRC or any other tax authority."

https://wise.com/help/articles/29323...y-wise-account
Citera
2022-04-21, 17:46
Medlem
Du köper ganska liten från början, kanske 20000 kr. och efter 10 år har det vuxit till 2 miljoner men skatteverket vet ingenting om det
Citera
2022-04-21, 18:20
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Självklart är det surt, men vi väljer ju själva vilket land vi bor i och skattar i, syftet med att göra rätt för sig och betala skatt på sin vinst får en oftast att sova bättre om natten. Det är inte superkul att åka dit för ekobrott

Varför kallar du mig idiot?

Du nämner att man ska göra rätt i ett land där utvecklingen går allt annat än rätt håll, då är att bidra med utvecklingen ett idiotiskt förslag.
Du har rätt att jag bor här frivilligt och du har rätt att det inte är roligt att åka dit för brott (om du är vit), men om det finns sätt att minska inkomsten till en somaliskt familj, vars barn antingen gruppvåldtar, skjuter varandra eller bränner upp fordon och föräldrar antingen lever på bidrag eller har låtsasjobb, så är det positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Du köper ganska liten från början, kanske 20000 kr. och efter 10 år har det vuxit till 2 miljoner men skatteverket vet ingenting om det

Jag köpte i 2020, så jag vet inte hur dem ska få reda på vad jag betalade från början.
Citera
2022-04-21, 22:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Vad som oroar mig dock, är om handelsplatformen, som är Kraken i det här fallet, meddelar skatteverket. En annan sak är om banken meddelar skatteverket i smyg utan att kontakta mig först var transaktionen kom ifrån.

Kraken meddelar inte ett skit.

Om banken meddelar skatteverket så kommer de säkerligen göra det utan att först prata med dig.

Det finns en minimal risk att du "åker fast" men då kan du säkert spela dum och oskyldig, "åh nej jag glömde det där uttaget, det var så länge sen när jag gjorde deklarationen, dumma jag, vad kan jag göra för att rätta till felet?"
Citera
2022-04-22, 08:06
Medlem
Citat:
Du nämner att man ska göra rätt i ett land där utvecklingen går allt annat än rätt håll, då är att bidra med utvecklingen ett idiotiskt förslag.
Du har rätt att jag bor här frivilligt och du har rätt att det inte är roligt att åka dit för brott (om du är vit), men om det finns sätt att minska inkomsten till en somaliskt familj, vars barn antingen gruppvåldtar, skjuter varandra eller bränner upp fordon och föräldrar antingen lever på bidrag eller har låtsasjobb, så är det positivt.

Alltså jag håller självklart med dig att det suger att vårt höga skattetryck inte går till något mer vettigt än att mätta parasiter som lever på vår bekostnad. Jag framförde bara mitt förslag, att det alltid är bäst att ha rent mjöl i påsen, mitt andra förslag var att sälja p2p, finns massor av grupper på FB för det
Citera
2022-04-23, 11:57
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kraken meddelar inte ett skit.

Om banken meddelar skatteverket så kommer de säkerligen göra det utan att först prata med dig.

Det finns en minimal risk att du "åker fast" men då kan du säkert spela dum och oskyldig, "åh nej jag glömde det där uttaget, det var så länge sen när jag gjorde deklarationen, dumma jag, vad kan jag göra för att rätta till felet?"

Om banken har en skyldighet att meddela skatteverket transaktioner över 150k, hur kan det då vara en minimal risk? Är det så att det enbart är ett fåtals deklarationer som dem granskar vidare?

En sak som jag har funderat över är att deklarera ett högre inköpspris, men då vet dem ju definitivt att jag har handlat krypto och begär kanske mer info.
Citera
2022-04-23, 12:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Jag köpte i 2020, så jag vet inte hur dem ska få reda på vad jag betalade från början.
Du skall redovisa ditt inköpsvärde. Om skatteverket inte tror dig utan vill ha bevis, och du inte kan bevisa så blir det väl 30% schablonskatt på hela försäljningsvärdet som med allt annat? Har du ännu inte sålt, så skall ju förstås inte skatta (även om det pratas om sådan skatt i USA...)
Citera
2022-04-23, 19:44
Medlem
Citat:
Om banken har en skyldighet att meddela skatteverket transaktioner över 150k, hur kan det då vara en minimal risk? Är det så att det enbart är ett fåtals deklarationer som dem granskar vidare?

En sak som jag har funderat över är att deklarera ett högre inköpspris, men då vet dem ju definitivt att jag har handlat krypto och begär kanske mer info.

Jag gav dig en länk där följande finns att läsa:

"Alla deklarationer som lämnas in, både från privatpersoner och företag, kontrolleras inledningsvis maskinellt. Vissa deklarationer kan sedan väljas ut för vidare kontroll där vi ställer frågor om deklarationens underlag."

Avgör själv vilket du tror är mest riskfyllt. Att underlåta att ta upp insättningen på 450 000 SEK alls, och hoppas på att Skatteverkets system totalt ignorerar att du inte tar upp den i din deklaration. Eller att du tar upp den men anger felaktiga uppgifter för inköpsvärde, och hoppas på att din deklaration inte granskas vidare.
Citera
2024-12-03, 20:52
Medlem
Väcker tråden till liv för jag har liknande funderingar. Har skickat in pengar på cryptobörs som jag sen gjort ett antal olika transaktioner med och vill nu plocka ut vinst. Risken måste väl vara nära 0 att dom vill granska ytterligare om jag redovisar en vinst och skattar? Att jag omvandlat crypto i flera omgångar osv måste ju vara näst intill omöjligt att torska på om dom inte systematiskt begär ut transaktionsrapporter från kryptobörserna?
Citera
2024-12-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Väcker tråden till liv för jag har liknande funderingar. Har skickat in pengar på cryptobörs som jag sen gjort ett antal olika transaktioner med och vill nu plocka ut vinst. Risken måste väl vara nära 0 att dom vill granska ytterligare om jag redovisar en vinst och skattar? Att jag omvandlat crypto i flera omgångar osv måste ju vara näst intill omöjligt att torska på om dom inte systematiskt begär ut transaktionsrapporter från kryptobörserna?
DAC8 införs i januari 2026. Då måste börserna skicka information till Skatteverket. Men jag vet inte om det också inkluderar information från tidigare år.
(FB) EU-direktivet DAC8
Citera
2024-12-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
DAC8 införs i januari 2026. Då måste börserna skicka information till Skatteverket. Men jag vet inte om det också inkluderar information från tidigare år.
(FB) EU-direktivet DAC8

De får förmodligen tillgång till all historik. Det enda som ändras är att de blir tvungna att rapportera till skillnad från idag.

Dock finns det preskriberingstid på skattebrott. Men det säkra är att helt enkelt deklarera det om nu börserna ändå har ens namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in