• 1
  • 2
2022-04-18, 19:44
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Om jag förstår det rätt så måste det vara banken som ifrågasätter sig var en viss överföring har kommit ifrån?

Om man använder en Amerikanskt handelsplattform som man har överfört pengar dit från sitt svenska bankkonto och sedan efter gjort en vinst, överfört pengarna därifrån tillbaka till den svenska banken, på vilket sätt kan skatteverket få reda på det?
Citera
2022-04-18, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Om jag förstår det rätt så måste det vara banken som ifrågasätter sig var en viss överföring har kommit ifrån?

Om man använder en Amerikanskt handelsplattform som man har överfört pengar dit från sitt svenska bankkonto och sedan efter gjort en vinst, överfört pengarna därifrån tillbaka till den svenska banken, på vilket sätt kan skatteverket få reda på det?
Banken eller mäklaren eller handelplattformen som är skyldiga att lämna uppgifter.

Bästa är att använda tjänster som revolut och liknande just nu. Och hitta bra mäklare.

Med tjänster som revolut har din bank ingen aning om vad du gör med dina pengar.
Citera
2022-04-18, 20:05
Medlem
trasig-axels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazislayer
Banken eller mäklaren eller handelplattformen som är skyldiga att lämna uppgifter.

Bästa är att använda tjänster som revolut och liknande just nu. Och hitta bra mäklare.

Med tjänster som revolut har din bank ingen aning om vad du gör med dina pengar.
Revolut rapporterar allting till skatteverket på veckobasis.
Citera
2022-04-18, 20:26
Medlem
Paypal rapporterar däremot inte till SKV.
Citera
2022-04-18, 21:17
Medlem
För att ta ut krypto till Fiat måste den igenom en centraliserad plattform/bank. Är det stora belopp kommer du förr eller senare åka dit. Revolut är ingen undantag. Skatteverket kommer börja gå efter kryptohandlarna. Många skattepengar som inte rapporteras.
Citera
2022-04-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Paypal rapporterar däremot inte till SKV.
Källa? Paypal använder SEB som bank. Paypal är ingen bank. Varför skulle uttag från Paypal inte kunna rapporteras till SKV?
Citera
2022-04-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Källa på ditt påstående tack.
Citera
2022-04-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis

Banken skickar väl in den summan som du fått till skattemyndigheten.
Exempelvis - Du fått 1000 kr

Nu kommer det det som få vet/använder sig av vid deklarationen.

Den förtryckta delen,ser du summan 1000 kr , som du fått in.
Vad dom inte vet, är vad du gett för den, alltså gavet på köpet ditt. Det är helt upp till dig,, att bestämma hur mycket du vill betala skatt för vinsten du fått.

Jag använder mig uteslutande av depåmodellen vid treidingaffärer , där vinsten ska beskattas...men det roliga i det hela är att jag alltid minimerar vinsten,eftersom jag själv får fylla i vad jag gett för treiden...
Du kan göra exact samma sak, med kryptotreider... bestäm själv om du vill betala skatt fullt ut, eller om du tycker som flesta av oss
-Vad faan får vi för pengarna.
Citera
2022-04-18, 23:29
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel

Självklart inte veckovis, däremot årsvis. Det aktuella saldot vid slutet av årsskiftet rapporteras.

Revolut rapporterar. Det finns vissa som inte rapporterar, exempelvis Wise.

Bara att läsa på om CRS och se vilka som rapporterar och inte. Bäst är självklart att skaffa sig en residens utomlands i ett lågskatteland och se till att banken rapporterar dit.
Citera
2022-04-19, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Självklart inte veckovis, däremot årsvis. Det aktuella saldot vid slutet av årsskiftet rapporteras.

Revolut rapporterar. Det finns vissa som inte rapporterar, exempelvis Wise.

Bara att läsa på om CRS och se vilka som rapporterar och inte. Bäst är självklart att skaffa sig en residens utomlands i ett lågskatteland och se till att banken rapporterar dit.

Vet du varför wise inte rapporterar?
Citera
2022-04-19, 09:53
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazislayer

Så svenska banker rapporterar till skatteverket oansett vad, och skatteverket kommer kollar upp det hela tiden? Mäklaren i det här fallet är Kraken, det känns lite konstigt att dem kontaktar skatteverket direkt

Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
För att ta ut krypto till Fiat måste den igenom en centraliserad plattform/bank. Är det stora belopp kommer du förr eller senare åka dit. Revolut är ingen undantag. Skatteverket kommer börja gå efter kryptohandlarna. Många skattepengar som inte rapporteras.

Räknas 450k som ett stort belopp, med en vinst på 300k? Och hur snabba är dem på att få fast en?

Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44
Banken skickar väl in den summan som du fått till skattemyndigheten.
Exempelvis - Du fått 1000 kr

Nu kommer det det som få vet/använder sig av vid deklarationen.

Den förtryckta delen,ser du summan 1000 kr , som du fått in.
Vad dom inte vet, är vad du gett för den, alltså gavet på köpet ditt. Det är helt upp till dig,, att bestämma hur mycket du vill betala skatt för vinsten du fått.

Jag använder mig uteslutande av depåmodellen vid treidingaffärer , där vinsten ska beskattas...men det roliga i det hela är att jag alltid minimerar vinsten,eftersom jag själv får fylla i vad jag gett för treiden...
Du kan göra exact samma sak, med kryptotreider... bestäm själv om du vill betala skatt fullt ut, eller om du tycker som flesta av oss
-Vad faan får vi för pengarna.

Skickar alltid banken den informationen till skatteverket, eller är det stickprov som gäller?
Citera
2022-04-19, 11:58
Medlem
Det är banken som kontaktar dig och inte skatteverket, om banken ser att du fått in 300.000:- från Paypal så finns självklart risken att dem frågar dig vart pengarna kommer ifrån, och är dom inte nöjda med svaret så skickar dom vidare ärendet kan jag tänka mig.

Läst någonstans om att gräsen går vid 10k hos paypal, skickar man under 10k så går de under radarn på något vis..

Men jag killgissar på svaga källor,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in