2022-04-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blankenship
Banken rapporterar om transaktionen är över 150000:-. Dvs om du tagit ut allt på en gång.

Om du tagit ut i flera omgångar där ingen är över 150k behöver de inte rapportera. Har de rapporterat brukar det stå på deklarationen att man ev har uppgifter att lämna samt en hänvisning.

Sedan kan säkert saker ske "bakom kulisserna". Att banken flaggar eller något. Skiter du i det är det väl normalt skattebrott det handlar om. Under 10 prisbasbelopp. Så är om du vill leva med den risken eller inte. Är nog ingen som kan svara på hur stor den är.
Stämmer absolut inte. Banken har klagat på att jag förut tog emot några tusen kr per dag i Swish under en viss tid. Kom dock undan med det. Omöjligt att veta vad deras botar flaggar (om man inte har inside info), men kollar dom manuellt så kan dom rapportera allt de anser ser misstänksamt ut. Finns ingen undre/övre gräns.
Citera
2022-04-20, 13:51
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blankenship
Banken rapporterar om transaktionen är över 150000:-. Dvs om du tagit ut allt på en gång.

Om du tagit ut i flera omgångar där ingen är över 150k behöver de inte rapportera. Har de rapporterat brukar det stå på deklarationen att man ev har uppgifter att lämna samt en hänvisning.

Sedan kan säkert saker ske "bakom kulisserna". Att banken flaggar eller något. Skiter du i det är det väl normalt skattebrott det handlar om. Under 10 prisbasbelopp. Så är om du vill leva med den risken eller inte. Är nog ingen som kan svara på hur stor den är.

under 10 prisbasebelopp fattade jag inte helt? Vad blir straffet? Och förresten så hittar jag ingenting på deklarationen om denna transaktion.

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Stämmer absolut inte. Banken har klagat på att jag förut tog emot några tusen kr per dag i Swish under en viss tid. Kom dock undan med det. Omöjligt att veta vad deras botar flaggar, men kollar dom manuellt så kan dom rapportera allt de anser ser misstänksamt ut. Finns ingen undre/övre gräns.

Du som tänker flytta till Portugal, är det möjligt att komma undan om jag skulle åka fast för skattebrott? Eventuellt flytta bort från Sverige. Jag jobbar på distans så spelar inte så stor roll var jag befinner mig och har tänkt på att också sticka härifrån. Jag är inte så förtjust i skäggbarn heller.
Senast redigerad av sv3rigegatis 2022-04-20 kl. 13:56.
Citera
2022-04-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Du som tänker flytta till Portugal, är det möjligt att komma undan om jag skulle åka fast för skattebrott? Eventuellt flytta bort från Sverige. Jag jobbar på distans så spelar inte så stor roll var jag befinner mig och har tänkt på att också sticka härifrån. Jag är inte så förtjust i skäggbarn heller.
Tror du citerade fel person. carlydeveloper sa att hen skulle flytta till Portugal pga skäggbarn. Om du ska undvika betala skatt i Sverige behöver du sakna "väsentlig anknytning till Sverige" för att inte vara "obegränsat skattskyldig".
Citera
2022-04-20, 16:55
Medlem
Citat:
under 10 prisbasebelopp fattade jag inte helt? Vad blir straffet? Och förresten så hittar jag ingenting på deklarationen om denna transaktion.

För att det är du själv som ska ta upp den på din deklaration. Varken banken eller Skatteverket vet väl vad det är för pengar. Om det är ersättning för arbete, vinst vid försäljning, etc. Det du kan vara säker på är att din bank har meddelat Skatteverket att du har fått en insättning på 450 000 SEK, från en bank som är kopplad till handel med kryptovalutor, eftersom de enligt lag är skyldiga att göra det.

Det är du som är skyldig att ta upp den på din deklaration och bifoga underlag för vad det avser. Inte din bank eller någon annan.

Rör det sig om att du har gjort EN investering, som sedan har vuxit till sig, och som du tog ut vinst på förra året, eller har du gjort flertalet köp och försäljningar?

Vid det sistnämnda så har du förmodligen en hel del arbete framför dig, eftersom allt ska redovisas till Skatteverket. Om du till exempel köpt BTC för 100 000 SEK, som du när de stigit i värde till 120 000 SEK, köper ETH för, så ska du redovisa en vinst på 20 000 SEK till Skatteverket, oavsett om du tagit ut någon faktisk vinst eller inte.

Visst kan du "chansa" och underlåta att ta med det på deklarationen men ett råd är att du i alla fall färdigställer allt underlag, så att du slipper riskera att behöva ägna sommaren åt det.

Straffet för dig blir i bästa fall att du får ett skattetillägg på "40 procent av den skatt som inte skulle tagits ut av dig om vi hade godtagit den oriktiga uppgiften". Vilket i ditt fall borde bli runt 45 000 SEK extra.
Senast redigerad av bargeld 2022-04-20 kl. 17:21.
Citera
2022-04-20, 20:32
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bargeld
För att det är du själv som ska ta upp den på din deklaration. Varken banken eller Skatteverket vet väl vad det är för pengar. Om det är ersättning för arbete, vinst vid försäljning, etc. Det du kan vara säker på är att din bank har meddelat Skatteverket att du har fått en insättning på 450 000 SEK, från en bank som är kopplad till handel med kryptovalutor, eftersom de enligt lag är skyldiga att göra det.

Det är du som är skyldig att ta upp den på din deklaration och bifoga underlag för vad det avser. Inte din bank eller någon annan.

Rör det sig om att du har gjort EN investering, som sedan har vuxit till sig, och som du tog ut vinst på förra året, eller har du gjort flertalet köp och försäljningar?

Vid det sistnämnda så har du förmodligen en hel del arbete framför dig, eftersom allt ska redovisas till Skatteverket. Om du till exempel köpt BTC för 100 000 SEK, som du när de stigit i värde till 120 000 SEK, köper ETH för, så ska du redovisa en vinst på 20 000 SEK till Skatteverket, oavsett om du tagit ut någon faktisk vinst eller inte.

Visst kan du "chansa" och underlåta att ta med det på deklarationen men ett råd är att du i alla fall färdigställer allt underlag, så att du slipper riskera att behöva ägna sommaren åt det.

Straffet för dig blir i bästa fall att du får ett skattetillägg på "40 procent av den skatt som inte skulle tagits ut av dig om vi hade godtagit den oriktiga uppgiften". Vilket i ditt fall borde bli runt 45 000 SEK extra.

Det där var inte så mycket som jag hade förväntat mig. Nej jag tradar inte, köpte för runt 100k i början av 2020 och sålda våren 2021. Om jag väl deklarerar men skriver att inköpspriset var 300k istället för 100k, vad för risker finns det där? Är det möjligt att spela dum i efterhand?

Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Så kan Magdalena betala för fler 40-åriga ensamkommande barn och försörja somaliska parasiter från Rinkeby.

Låt idioten själv få åka till Rinkeby så får han se med sina egna ögon var skattepengarna går till
Citera
2022-04-20, 21:02
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Revolut rapporterar allting till skatteverket på veckobasis.

Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Självklart inte veckovis, däremot årsvis. Det aktuella saldot vid slutet av årsskiftet rapporteras.
Källa?
Ni två är de första som rapporterat om dessa rapporteringar.

Har haft revolut, förvisso utan särskilt mycket pengar, men skatteverket har inte vetat om de, för skatteverket har inte frågat de.

Försöker ni bara tillvänja oss vid ett enhetligt europeiskt banksystem där allt rapporteras till alla så protesterna inte blir så stora när detta föreslås och klubbas i Bryssel?
Citera
2022-04-20, 21:08
Medlem
Citat:
Det där var inte så mycket som jag hade förväntat mig. Nej jag tradar inte, köpte för runt 100k i början av 2020 och sålda våren 2021. Om jag väl deklarerar men skriver att inköpspriset var 300k istället för 100k, vad för risker finns det där? Är det möjligt att spela dum i efterhand?
Det du frågar är "hur bra koll har SKV?" , "hur noga är dom?" ... Det är tyvärr väldigt svårt att svara på en sån fråga. Det handlar mest om hur mycket du sticker ut och hur mycket tur du har. Du kan fejka deklarationen eller du kan strunta att deklarera helt. Kommer SKV kontrollera dina uppgifter? Omöjligt att svara på. Det är en riskbedömning man får göra själv.

Folk fuskar med allt. De flesta kommer undan. Statistiken berättar inte hela storyn eftersom det finns stora mörkertal. De flesta deklarationer kontrolleras av botar, inte av människor.

Jag sover gott utan att deklarera, alla kan inte göra det. Välj själv om du anser att risken är värd att ta.
Citera
2022-04-20, 21:57
Medlem
Citat:

Som david-taxi skriver, är det en riskbedömning du får göra utifrån vad du vet.

Jag har ingen aning om hur Skatteverkets system är uppbyggt men jag har svårt att tänka mig att inget plingar till, när det förekommer en stor utlandsbetalning, som det inte deklareras för.

Väljer du att deklarera den men med felaktiga uppgifter om inköpspris, så hänger det ju på om din deklaration blir granskad eller inte.

Blir den granskad så kommer ju Skatteverket att kräva fullt underlag för dina transaktioner.
Citera
2022-04-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Källa?
Ni två är de första som rapporterat om dessa rapporteringar.

Har haft revolut, förvisso utan särskilt mycket pengar, men skatteverket har inte vetat om de, för skatteverket har inte frågat de.

Försöker ni bara tillvänja oss vid ett enhetligt europeiskt banksystem där allt rapporteras till alla så protesterna inte blir så stora när detta föreslås och klubbas i Bryssel?

Här och här, kan du läsa lite mer om vad som tydligen gäller.
Citera
2022-04-20, 22:30
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bargeld
Här och här, kan du läsa lite mer om vad som tydligen gäller.
Stort tack!
CRS har existerat ett gäng år, men är inte riktigt samma sak som att rapportera direkt till skatteverket dock, som tex swedbank gör.
Citera
2022-04-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Yes Sir. Anser ändå att Revolut är lägre risk än svenska banker.

Men, har inte Revolut svensk banklicens idag? Dvs de måste agera precis som vilken svensk bank som helst..

Eller var det så att Revolut har ansökt om svensk banklicens?
Citera
2022-04-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Men, har inte Revolut svensk banklicens idag? Dvs de måste agera precis som vilken svensk bank som helst..

Eller var det så att Revolut har ansökt om svensk banklicens?
Revolut har banklicense, men inte i Sverige, i Litauen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in