2022-04-20, 18:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag finner det mycket intressant att vissa här i tråden inte visar vad de baserar sina åsikter på.

Om man hävdar att Ebba lurat av Esbjörn fastigheten mot hans vilja, vad för fakta ligger till grund för den åsikten?

Om man hävdar att Ebba ljög, att hon inte hade för avsikt att hedra sitt löfte till Esbjörn om att backa om han verkligen ville, vad grundar man det på för fakta?

Om man hävdar att Ebba kunde ha köpt en annan fastighet i området, vad grundar man det på för fakta?

Om man hävdar att Esbjörn inte var kapabel sommaren 2020, vad grundar man det på för fakta?

Så många påståenden utan grund. Om man leker CSI och följer bevisen i den här affären, var hamnar man då? Oavsett vad man tycker om de inblandade personerna, KD, Livets Ord, politiker, småbarnsmammor, gamla gubbar osv...

Ge mig ett enda bevis på att fastighetshetsaffären gick oriktigt till (fram till kontraktspåskrift). Jag är villig att ändra min ståndpunkt då jag faktiskt följer det fakta som framkommer. Jag är inte i någon som helst beroendeställning till Ebba, även om vissa tror att meningsmotståndare måste vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Fortfarande har Ebba bara visat upp en av de 2 värderingar som hon påstår att hon lät göra av 2 olika mäklare.

Så frågan är ff varför mörkar hon mäklare X värdering!?

Mörkar hon värderingen för oss eller Esbjörn och vad spelar det för roll i slutändan för affären som sådan? Ja, har Ebba ljugit om värderingen, att den aldrig har existerat, då är det inte positivt för henne personligen, men det förändrar inte faktumet att slutpriset ändå hamnade i linje med vad Esbjörns egen värdering skulle ha varit vid samma tidpunkt. Affärsmässigt så har Esbjörn inte blivit lurad på några pengar av Ebba oavsett hur man vrider och vänder på det. Ingen värdering har visat att fastigheten vid tillfället var värd mer än så.

Citat:
Vilka värderingar presenterades för Esbjörn?

Menar Ebba att det är Värderingsdata som är en av de mäklare/värderingarna så nog lurar hon Esbjörn!

Här kommer vi nog aldrig få några svar. Ebba påstår att Esbjörn fick reda på Notars värdering (om jag minns rätt), men Esbjörn har väl aldrig kommenterat den biten. Jag får tills dess helt enkelt luta mig till samma slutsats som förut, oavsett vilka värderingar som än har funnits eller inte och huruvida de har visats för Esbjörn eller inte, så hamnade slutpriset rätt.

Citat:
Den värdering hon presenterar offentligt för Esbjörn är en värdering per telefon. Vad sa Ebba till mäklaren, o vad sa mäklaren till Ebba o vad sa Ebba till Esbjörn?

Med tanke på att Notars värdering kom via sms och muntligen, så innehåll den nog inte så mycket mer än en prislapp. Det är min gissning. Så vad mer kan ha sagts som är av vikt?

Citat:
Endast muntlig information från Ebba till Esbjörn om både värdering o innehåll i kontrakt.
Vilken säljare accepterar att köparen står för "korrekt" värdering o "korrekt" innehåll i ett kontrakt?

Ebba lät göra en värdering, men Esbjörn hade viss kunskap ändå skulle jag tro. Kanske hade han en egen riktig värdering att luta sig på, kanske inte, men han hade ändå fått ett antal propåer under åren av andra intressenter, så nog visste han vad andra tyckte stället var värt (även om dessa bud kanske var skambud).

Citat:
Här har du lite att fundera på om allt detta gick helt enligt boken!

Jag har funderat mycket sedan det här briserade, men allt jag ser från dig är frågor som inte ger några svar. Framför allt är det inte svar på mina frågor, utan bara dina egna funderingar.
2022-04-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och..?
OM Esbjörn varit osäker på huruvida priset var det rätta så hade det stått honom fritt att göra inte bara en utan tusen värderingar... Nu gjorde han inte det. Och varför skulle han - Ebba hade ju låtit göra två, från välrenommerade företag som inte skulle riskera sitt namn för att någon skulle spara några hundratusen. Förlora tiotals miljoner för att en enskild ska tjäna några spänn - skulle inte tro det.
Så tänker ett barn - men verkligheten fungerar inte så.
Occams rakkniv - googla och förstå vad det betyder och vad det innebär för situationen.
Folk som ser konspirationer i allt har ofta lite tomtar på loftet.

Vilket är det andra välrenommerade företaget som du menar?
Notar vet vi!
2022-04-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Jag har funderat mycket sedan det här briserade, men allt jag ser från dig är frågor som inte ger några svar. Framför allt är det inte svar på mina frågor, utan bara dina egna funderingar.

Så länge mina frågor inte är besvarade är de ff aktuella enligt mig o bekräftas av den direkta attack som läsarna kan se, inte av dig dock. Det ser jag som ett meningsutbyte.

När Ebba säger sig ha 2 värderingar från 2 olika mäklare är det på sin plats att visa båda om man vill leva upp till att ha gjort allt för att göra det rätt när hon vill köpa Esbjörns fastighet.

Nu återgår jag till att bara följa tråden igen.
2022-04-20, 18:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han svarade på frågan huruvida han utsatts för påtryckningen eller hot för att skriva på. Inget annat.

Visst hörde du också då frågan som ställdes i domstolen under MUF.
”Har Esbjörn Bolin av egen fri vilja utan att några påtryckningar förekommit undertecknat köpeavtalet?”
Esbjörn svarade JA på frågan.
2022-04-20, 19:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Första gången kom Ebba till Odalgården.

Nej, läs nu inlagorna sida 1 inlägg 1.
En gemensam bekant kontaktade säljaren och säljaren gick sen hem till köparen för att prata om en ev.försäljning.
2022-04-20, 19:09
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Visst hörde du också då frågan som ställdes i domstolen under MUF.
”Har Esbjörn Bolin av egen fri vilja utan att några påtryckningar förekommit undertecknat köpeavtalet?”
Esbjörn svarade JA på frågan.
Fisken ville säkerställa parternas inställning, vilket är en de saker som är MUFens syfte om han jml. AvtL 29 pressats att skriva på. Det var det som han ville klargöra. Vad det innerbär får du läsa själv.
2022-04-20, 19:10
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Notar vet vi!

Men snälla vän tror du banken lånar ut pengar till fastighetsköp utan en egen värdering?
Dessutom är det ju Esbjörns egen bank som gjort värderingar både 2011 och 2020.
Så det finns minst 3-4 värderingar gjorda 2020 av välrenommerade mäklare.
2022-04-20, 19:15
Medlem
Citat:
Notar vet vi!
Har du några bevis för at Notar är et blufföretag....?
Annars tar jag ditt inlägg för ännu ett misslyckat försök att ljuga ihop ett alternativ universum.
2022-04-20, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där är inte riktigt sant, eller hur?

Jag tror att hon la ett skambud, det där som Esbjörn inte kunde tänka sig på något vis.

Notar; om jag minns rätt skrev väl 4,2 milj +/- 200.000.

Har Ebba någonsin kunnat förklara varför hon inte hade en skriftlig värdering med sig till Esbjörn? Det finns väl ingen logik i att få den utskriven flera månader efter att köpet är avtalat, mer än att Ebba vill ha sitt på det torra.

Men varför inte ha "sitt på det torra" när man tar kontakt och "budar"???

Slängd i munnen är hon, och man vet ju hur Ebba kan "trolla":

Jag tror att Ebba trollade lite för Esbjörn så att han verkligen förstod att det var för allas bästa som husaffären skulle ske. För huset, tomten och för Esbjörn. Och glöm inte de små barnen, som annars (näsapå) skulle bli bostadslösa. Priset, jag det hade hon kollat upp förstås, men tyvärr hade hon det bara i huvudet (visade hon verkligen upp något i sin mobil för Esbjörn? Varifrån kom siffran? Hade Ebba detta dokument trots allt i mobilen; nej. Det hon hade måste ha varit en egen anteckning?)

Hon har tur nu Ebba, att husaffären kommit helt i skymundan under alla andra nyheter såsom krig och Natoansökningar och annat. Det finns inget intresse längre att ta reda på hur det går för Esbjörn, bara tråden som mal på samma retoriska svar som för åratal sedan.
2022-04-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att hon la ett skambud, det där som Esbjörn inte kunde tänka sig på något vis.

Har Ebba någonsin kunnat förklara varför hon inte hade en skriftlig värdering med sig till Esbjörn? Det finns väl ingen logik i att få den utskriven flera månader efter att köpet är avtalat, mer än att Ebba vill ha sitt på det torra.

Jag tror att Ebba trollade lite för Esbjörn så att han verkligen förstod att det var för allas bästa som husaffären skulle ske. För huset, tomten och för Esbjörn. Och glöm inte de små barnen, som annars (näsapå) skulle bli bostadslösa. Priset, jag det hade hon kollat upp förstås, men tyvärr hade hon det bara i huvudet (visade hon verkligen upp något i sin mobil för Esbjörn? Varifrån kom siffran? Hade Ebba detta dokument trots allt i mobilen; nej. Det hon hade måste ha varit en egen anteckning?)

Hon har tur nu Ebba, att husaffären kommit helt i skymundan under alla andra nyheter såsom krig och Natoansökningar och annat. Det finns inget intresse längre att ta reda på hur det går för Esbjörn, bara tråden som mal på samma retoriska svar som för åratal sedan.

Intresset sjönk när Esbjörn skrev på förlikningen där han gick med på sälja huset.
2022-04-20, 19:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Varför hon valde muntligen/sms har hon inte uttalat sig om, men när det blev rättssak av det hela, behövdes det lämnas in dokumentation och det var då den utskrivna versionen kom till, tillsammans med ett framtida vittnesmål från den mäklare som värderade.

Det var någon (några?) i tråden som kom fram till att en muntlig värdering kostade gratis, men om det är sanning eller inte vet jag inte.

Ja, Ebba är slängd i munnen, det är de flesta som lever på att prata. Men bara för att man är paranoid, betyder det inte att man inte är förföljd. Har Ebba fått Esbjörn att sälja mot sin vilja? Ingenting tyder på det faktiskt, mer än Esbjörns senare påstående om tjat. Jag tror inte på månljus, kandelabrar och att ett gäng med motorsågar stod utanför fönstret och stressade Esbjörn att skriva på. Det är för otroligt för att vara sant.
2022-04-20, 19:36
Medlem
Citat:

Nyheten om huset sjönk som en sufflé när Esbjörn Bolin skämde ut sig genom att överklaga sin egen förlikning. Att det överenskomna priset ligger under Notars värdering är förklarat med att varken huset eller tomten är flyttstädade eller röjda.

Men priset stämmer väl överens med flera olika värderingar så det krävs mycket faktaresistens för att hävda att det skulle vara orimligt.

Så på ett eller annat sätt har Esbjörn Bolin tagit del av en rättvisande värdering, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in