2022-04-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorianblue
Vad snackar du om? Du borde nog kolla teslas graf igen... Den har definitivt inte gått 17x. Är otroligt nyfiken på att höra hur du kom fram till det!

Förlåt, du har helt rätt, jag ser att jag var väldigt otydlig gällande Tesla, värdet strax innan split fram till ett år efter split har värdet på bolaget ökat 17x. Värdet strax innan split fram till några månader efter va ”bara” ~ 7-10x beroende på var du vill sätta gränserna. https://www.macrotrends.net/stocks/c...sla/market-cap
Citera
2022-04-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Är det bättre att köpa på sig nu eller efter divend/splitten? Den lär ju vara billigare efter splitten väl?

Jag tänker att i o med att den blir billigare efter splitten så kommer köptrycker vara högre då fler nu har råd att investera i den.
Citera
2022-04-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ideologi
Förlåt, du har helt rätt, jag ser att jag var väldigt otydlig gällande Tesla, värdet strax innan split fram till ett år efter split har värdet på bolaget ökat 17x. Värdet strax innan split fram till några månader efter va ”bara” ~ 7-10x beroende på var du vill sätta gränserna. https://www.macrotrends.net/stocks/c...sla/market-cap
Nej alltså, dina siffror är fortfarande helt åt helvete fel. Kolla upp siffrorna själv så får du se. Jag vet precis vilken bild du har blivit lurad av.
Citera
2022-04-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorianblue
Nej alltså, dina siffror är fortfarande helt åt helvete fel. Kolla upp siffrorna själv så får du se. Jag vet precis vilken bild du har blivit lurad av.

Market cap april 2020 $84 miljarder
Market cap årsskiftet 20/21 $845 miljarder
Market cap max nov 2021 $1204 miljarder

Går du tidigare än April 2020 så är market cap ännu lägre och förbättrar resonemanget.

Det här är resan för en aktie som historiskt va den mest blankade aktien nånsin(innan Gamestop kom o sa ”those are rookie numbers”)

Det här är resultatet av hög överdriven blankning på ett företag som bara fortsätter växa. ”All shorters are future buyers” <- därav den överdrivna utvecklingen på bolagsvärdet
Citera
2022-04-16, 15:46
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Jag tänker att i o med att den blir billigare efter splitten så kommer köptrycker vara högre då fler nu har råd att investera i den.

Ergo borde väl fler vilja köpa den före ”splitten”?
Man får ju samma ”andel” av företaget (outstanding shares) för X summa pengar oavsett om man köper innan eller efter. Men ja, är ju mycket psykologi här antagligen, och många vanliga människor är kanske inte så rationella (som i exemplet Tesla).

Om man tänker på effekten stock dividend har på Short sellers är det ännu större anledning att köpa före, anser nu jag.

Jag själv har inte köpt något efter senaste runupen, eftersom jag hade lyckats få ned average cost basis til ~$120, så om jag köper nu blir det average up. Om den faller ned mot 120 igen kommer jag köpa mer

Givet, hade jag inte redan varit typ all in hade jag köpt nu också, $150 är fortfarande billigt. DFV double-doubled down på detta priset för ett år sen
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-04-16 kl. 15:55.
Citera
2022-04-16, 16:29
Citat:

Men vad spelar köptrycket för roll när de flesta retail orders routas till dark pools och således inte påverkar price discovery?

Det är fortfarande en liten andel som routar via IEX och för oss svennejävlar tror jag inte ens det är möjligt.

Köptrycket kommer öka utan att märkas avsevärt på grafen. Optioner blir betydligt intressantare dock.
Citera
2022-04-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Men vad spelar köptrycket för roll när de flesta retail orders routas till dark pools och således inte påverkar price discovery?

Det är fortfarande en liten andel som routar via IEX och för oss svennejävlar tror jag inte ens det är möjligt.

Köptrycket kommer öka utan att märkas avsevärt på grafen. Optioner blir betydligt intressantare dock.

Vad jag hör att du säger är att hålet blir djupare, har absolut inga problem med det.
Citera
2022-04-19, 23:19
Medlem
Har en fundering gällande skillnaden mellan Aktie- Fondkonto(Depåkonto) och ISK.

Från AFkonto kan du DRSa inom 2-3 arbetsdagar. Från ISK kan du inte DRSa alls.

ISK vet jag att de ej är i mitt namn utan hålls i en depå.

Är aktier i ett AF-konto(Depåkonto) då i mitt namn? Är ISK våran egna lilla E-Trade där faktiskt inga aktier köps in utan pengar bara rullar runt i bokföringen?
Citera
2022-04-20, 09:24
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Har en fundering gällande skillnaden mellan Aktie- Fondkonto(Depåkonto) och ISK.

Från AFkonto kan du DRSa inom 2-3 arbetsdagar. Från ISK kan du inte DRSa alls.

ISK vet jag att de ej är i mitt namn utan hålls i en depå.

Är aktier i ett AF-konto(Depåkonto) då i mitt namn? Är ISK våran egna lilla E-Trade där faktiskt inga aktier köps in utan pengar bara rullar runt i bokföringen?

Inga aktier du köper via Broker hålls i ditt namn. De hålls knappt i Avanzas namn.

Jag tror att Aktierna hålls i Depåbankens namn hos DTCC (Morgan Stanley, Citibank). Och så hålls de i Avanzas namn hos depåbanken (beneficiary ownership), og i våra namn hos Avanza. Men aktierna står alltså inte i ditt namn på långa vägar.
Enda sättet att säkra ditt ägarskap av aktien och att den står i ditt namn är genom DRS till ComputerShare.

Det fanns en tråd om detta på någon Nordisk subreddit, där en Nordnet-användare utfrågade dem om hur systemet funkar, ska försöka hitta den.

Edit Found it
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-04-20 kl. 09:44.
Citera
2022-04-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Inga aktier du köper via Broker hålls i ditt namn. De hålls knappt i Avanzas namn. När man söker på FINRA är det väldigt svårt att hitta Avanza eller Nordnet där.

Är du helt säker på detta? Jag förstår då inte hur de kan överföra till computershare på bara 3 dagar? Varför heter det depåkonto? Varför kan man skicka därifrån till Computershare men inte från ISK?

Anledningen att det är så svårt att hitta Avanza eller Nordnet kanske är för att majoriteten använder ISK?

Jag är ganska säker på att Avanza använder sig av BNP Baribas depå för lagring av amerikanska aktier i ISK, har dock inte sett nån info om hur de lagras för AF.
Citera
2022-04-20, 09:47
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Är du helt säker på detta? Jag förstår då inte hur de kan överföra till computershare på bara 3 dagar? Varför heter det depåkonto? Varför kan man skicka därifrån till Computershare men inte från ISK?

Anledningen att det är så svårt att hitta Avanza eller Nordnet kanske är för att majoriteten använder ISK?

Jag är ganska säker på att Avanza använder sig av BNP Baribas depå för lagring av amerikanska aktier i ISK, har dock inte sett nån info om hur de lagras för AF.

Du kan ju fråga dem. Det är extremt icke-transparent system så tvivlar på att du kommer få något bra svar. Och vad de svarar är inte nödvändigvis sanningen.

Läs Nordnets svar i denna tråden https://www.reddit.com/r/Sluttspill/...tm_name=iossmf

Och denna: https://www.reddit.com/r/ISKbets/com...ssmf&context=3

Har sett både Morgan Stanley och BNP nämnas som Avanzas depåbank, osäker på vad som är det rätta. Edit: Verkar som det är BNP paribas ja.
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-04-20 kl. 10:18.
Citera
2022-04-20, 10:23
En aktie som flyttats från ISK till KF inte kan deklareras som köpt på KF till Skatteverket. Därför kan du inte flytta från ISK till KF.

Problemet är skatteredovisningen. Det är ingen skillnad i ägarskap hos börsmäklaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in