2022-04-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
En aktie som flyttats från ISK till KF inte kan deklareras som köpt på KF till Skatteverket. Därför kan du inte flytta från ISK till KF.

Problemet är skatteredovisningen. Det är ingen skillnad i ägarskap hos börsmäklaren.

Vi dividerade kring AF inte KF, frågan är inte problematiken att flytta emellan de kontona.

Frågan är, varför går det att DRSa från AF men inte från ISK? Det uppstår ingen skatteplikt vid försäljning av värdepapper i ISK därav borde det inte ske nåt skatteredovisande vid flytt från ISK -> DRS
Citera
2022-04-20, 11:43
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ideologi
Vi dividerade kring AF inte KF, frågan är inte problematiken att flytta emellan de kontona.

Frågan är, varför går det att DRSa från AF men inte från ISK? Det uppstår ingen skatteplikt vid försäljning av värdepapper i ISK därav borde det inte ske nåt skatteredovisande vid flytt från ISK -> DRS

Håller med, det är ingen skattbar händelse att flytta aktier. Men tror ändå att det är skatteregler de skyller på, utan närmare förklaring.
Citera
2022-04-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Håller med, det är ingen skattbar händelse att flytta aktier. Men tror ändå att det är skatteregler de skyller på, utan närmare förklaring.

Ja för du har ju rätt att flytta från Avanza till IBKR oavsett så det är bara lustigt.
Citera
2022-04-20, 12:30
Medlem
Börjar undra om inte ISK som introducerades 2012(tror jag) även det är ett sätt att öka likviditeten i marknaden genom att blåsa upp aktieantalet på onaturlig väg.(hör ni aluminiumfolien prassla?)

Hur många länder har detta? Vet att det är Norge och Sverige iallafall.
Citera
2022-04-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Rätt långt mellan hurraropen nu, blev stämningen dålig. Grå det kanske lite tungt för en nu grabbar? Kanske ångrar ni att ni inte sålde i denna pump & dump vi just sett.

Än finns det tid att kliva av och minska på den oundvikliga förlusten. Trenden är ju riktigt mörk om man zoomar ut. Kliv av nu medans aktien är tresiffrig. Under 80$ innan april är slut, det är garanterat.

Needå här går det bra mr "GME är under $80 innan April är slut", hur går det för din Netflix-investering din jävla sopa
Citera
2022-04-20, 16:25
Medlem
Citat:
Inga aktier du köper via Broker hålls i ditt namn. De hålls knappt i Avanzas namn.

Jag tror att Aktierna hålls i Depåbankens namn hos DTCC (Morgan Stanley, Citibank). Och så hålls de i Avanzas namn hos depåbanken (beneficiary ownership), og i våra namn hos Avanza. Men aktierna står alltså inte i ditt namn på långa vägar.
Enda sättet att säkra ditt ägarskap av aktien och att den står i ditt namn är genom DRS till ComputerShare.

Det fanns en tråd om detta på någon Nordisk subreddit, där en Nordnet-användare utfrågade dem om hur systemet funkar, ska försöka hitta den.

Edit Found it

Hur blir det med skatten efter moass? Får du pröjsa 30% på din vinst då? Har också nu funderat på DRS med allt man läser om åtmintone en del av innehavet.

Jag tror vi kommer dippa ner till 125 gapet på daily innan nästa run up så vill tima eventuell försäljning och återköp så man kan last på mer.
Citera
2022-04-20, 16:29
Citat:
Ursprungligen postat av Bullionzon
Hur blir det med skatten efter moass? Får du pröjsa 30% på din vinst då?

Ja
Citera
2022-04-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Ja

Fan det svider.
Citera
2022-04-20, 16:33
Medlem
Citat:
Börjar undra om inte ISK som introducerades 2012(tror jag) även det är ett sätt att öka likviditeten i marknaden genom att blåsa upp aktieantalet på onaturlig väg.(hör ni aluminiumfolien prassla?)

Hmm men är inte KF värre än ISK?
Vid en ISK så är det enligt svensk lag som jag förstår iaf en "själv registrerad som ägare" av aktien än på en KF rent juridiskt även om de fungerar i samma princip.

Vid KF så är holding bolaget registrerad som ägare.
Citera
2022-04-20, 18:06
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:

Norge har inte något motsvarande Avanzas ISK. De har konton som man kan köpa & sälja ja, men det skattas som vanligt när man tar ut pengarna.
Mig veterligen finns det inget annat land än Sverige som har investeringskonto som beskattas schablonmässigt.

Men ja, det är samma grej på Norska ISK, man kan inte DRSa därifrån.
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-04-20 kl. 18:10.
Citera
2022-04-20, 22:13
Medlem
Citat:
Norge har inte något motsvarande Avanzas ISK. De har konton som man kan köpa & sälja ja, men det skattas som vanligt när man tar ut pengarna.
Mig veterligen finns det inget annat land än Sverige som har investeringskonto som beskattas schablonmässigt.

Men ja, det är samma grej på Norska ISK, man kan inte DRSa därifrån.

Jo de har nåt liknande, exakt samma beskattning, en norrman på Discord som började berätta om det utan att jag nämnt det.
Citera
2022-04-21, 11:21
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:

Flytt av aktier mellan konton räknas skatterättsligt som en försäljning och påverkar därmed skatten. Enda undantaget är om aktier flyttas mellan ISK-konton, som har schablonbeskattning vilket ingen annan kontoform har. Det är just därför det t ex inte går att skicka aktier för DRS från ett ISK eftersom kontot som aktien skickas till beskattas annorlunda. Det går inte att skicka aktier från ett ISK till ett AF inom Sverige heller av samma anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in