2022-04-20, 00:10
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kötiderna har gått ner i Stockholm bostadskö senaste 1-2 åren.

Jag såg nyligen ett helt gäng konceptrenoverade lägenheter (induktionshäll, designkök, ny parkett, stambytt) i Abrahamsberg (Mycket bra område närförort) med 6000-6500 i hyra för 36-42 m2 och de gick med 10-11 års kö nu bara. En kommunal 42 m2 med 5250 i hyra gick med 12.5 år kötid i samma område. i Enskede gick en 2a på 43 m2 med 5200 i hyra med 12 års kö.
Man kan även få hyresreglerade kommunala 2 or med 6000 i hyra i Västertorp (Bra område) med 9-10 års kö nu.

Man kan få en nybyggd 3:a i Nockeby utan kötid alls.
2022-04-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kötiderna har gått ner i Stockholm bostadskö senaste 1-2 åren.

Jag såg nyligen ett helt gäng konceptrenoverade lägenheter (induktionshäll, designkök, ny parkett, stambytt) i Abrahamsberg (Mycket bra område närförort) med 6000-6500 i hyra för 36-42 m2 och de gick med 10-11 års kö nu bara. En kommunal 42 m2 med 5250 i hyra gick med 12.5 år kötid i samma område. i Enskede gick en 2a på 43 m2 med 5200 i hyra med 12 års kö.
Man kan även få hyresreglerade kommunala 2 or med 6000 i hyra i Västertorp (Bra område) med 9-10 års kö nu.

40 kvadratmeter! Tvåor och ettor! Det funkade bra när jag var student för 10 år sedan. Vuxna människor med familjer behöver större bostäder än så.
2022-04-20, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
för fan ge upp

https://bostadslistan.se/hyra-lagenh...SAAEgJ3IvD_BwE

Jag vet inte hur många du fått. -det är ju alltid något fel på dem. Jag börjar allvarligt bli trött på ditt medelklassgnäll.

Men gud jag får inte bo kvar resten av livet till samma hyra eller nåt annat larvigt. Vill du bo gratis så kan ingen hjälpa dig

Vad är detta för sida? En fyra på Östermalm för 8000kr? Låter fejk.
2022-04-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du får väl ringa och fråga
2022-04-20, 07:43
Medlem
Citat:
Du får väl ringa och fråga

Erkänn att du hade fel. Du googlade ”hyra Stockholm” och tog första bästa länken utan att tänka en sekund extra.

Det finns inga billiga lägenheter i Stockholm om man inte har 30 års kötid. Du kan få bo i en garderob för 6000kr i månaden om du har tur.
2022-04-20, 07:55
Medlem
Citat:
Erkänn att du hade fel. Du googlade ”hyra Stockholm” och tog första bästa länken utan att tänka en sekund extra.

Det finns inga billiga lägenheter i Stockholm om man inte har 30 års kötid. Du kan få bo i en garderob för 6000kr i månaden om du har tur.

6000 i månaden? Välkommen hem från 80-talet ha ha. Det blir nog dyrare än så. Vill du ha billiga lägenheter får du nog lämna västvärlden är jag rädd. Varför skulle det finnas billiga lägenheter i Stockholm? Det finns ju ingen annanstans.

Men vad fan. Är du bostadslös så får du väl pröva här då
https://bostadsportal.se/hyra-l%C3%A...yAAEgIiDPD_BwE

Maltesholmsvägen? Var ligger det ? Hässelby tydligen. 8643 kr i månaden. Vad är det för fel på det?

Såg du att man kunde välja hyresperiod till och med? 1 - 11 månader, 24 + månader, tills vidare. Det som enligt vissa är omöjligt i Sverige men tydligen tillgängligt för en spottstyver i Paris. London och Manhattan. Där slänger de ju nästan lägenheter på dig eftersom så många står tomma och så är de nästan gratis

Sanningen är att om man vill hyra en lägenhet säg ett halvår så är det ofta billigare men framför allt enklare i Sverige än i de flesta länder som är något så när jämförbara. Låt oss kalla dem OECDländer för enkelhetens skull
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-20 kl. 08:22.
2022-04-20, 08:43
Medlem
Citat:
Varför skulle jag ha trott det? Jag är mycket väl medveten om att det är omöjligt, det låter ju helt barockt ha ha , varför lurar du i folk sådant?

Det kostar att bo granne med oss ju

Ja om man köper. Försöker man hyra är det omöjligt även om man är beredd att betala 50ksek i månaden. Dvs om man inte bor i andra hand
2022-04-20, 08:45
Medlem
Citat:
6000 i månaden? Välkommen hem från 80-talet ha ha. Det blir nog dyrare än så. Vill du ha billiga lägenheter får du nog lämna västvärlden är jag rädd. Varför skulle det finnas billiga lägenheter i Stockholm? Det finns ju ingen annanstans.

Maltesholmsvägen? Var ligger det ? Hässelby tydligen. 8643 kr i månaden. Vad är det för fel på det?

Såg du att man kunde välja hyresperiod till och med? 1 - 11 månader, 24 + månader, tills vidare. Det som enligt vissa är omöjligt i Sverige men tydligen tillgängligt för en spottstyver i Paris. London och Manhattan. Där slänger de ju nästan lägenheter på dig eftersom så många står tomma och så är de nästan gratis

Sanningen är att om man vill hyra en lägenhet säg ett halvår så är det ofta billigare men framför allt enklare i Sverige än i de flesta länder som är något så när jämförbara. Låt oss kalla dem OECDländer för enkelhetens skull

Hela Stockholm svämmar över av svinbilliga HR. Mycket billigare än i andra jämförbara länder. Snitthyran på Östermalm är 125 kr per kvm. Att hitta 100 kvm I toppvåning för 8000 kr i månaden är absolut inte svårt.

Dvs om man har 25-30 års kötid..Inget annat västland har ett liknande system
2022-04-20, 08:46
Medlem
Citat:

Ingen någonstans har sagt att det är billigt i London och Paris (varför du nu ska göra sådana absurda jämförelser). Men det FINNS alltid lägenheter att hyra.
2022-04-20, 08:47
Medlem
Citat:

Nej det är helt legitimt. Finns massor av sådana lägenheter om man stått 30 år i kö. Sidan länkar till bostäder som kräver bostadskö. Därav att Alpoxen bara gör sig löjlig
2022-04-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hela Stockholm svämmar över av svinbilliga HR. Mycket billigare än i andra jämförbara länder. Snitthyran på Östermalm är 125 kr per kvm. Att hitta 100 kvm I toppvåning för 8000 kr i månaden är absolut inte svårt.

Dvs om man har 25-30 års kötid..Inget annat västland har ett liknande system

Snitthyran blir ju lite skevt eftersom det knappt finns några hyresrätter på Östermalm. Jag misstänker att du googlat fel Östermalm dessutom Vet du hur många östermalm det finns i Sverige? Du kanske var i Eskilstuna och spanade. Ett tips bara.

Ett liknande system? Vad menar du exakt? I New York kan du hitta hundratals lägenheter bara på manhattan som kostar i princip ingenting medans grannarna betalar hutlösa priser. I Brooklyn ännu fler vilket inte uppmärksammats lika mycket innan priserna i allmänhet började gå upp där men samma sak där. Folk sitter på gamla kontrakt från 50-talet som berättigar de till en hyra på ett par dollar medan grannen betalar 10.000 spänn för en exakt likadan. Nej vårt system kanske inte finns överallt men det är som vanligt svenskt logiskt utan uppenbara anomalier som i de flesta andra länder. Förutom adeln och kungahuset då eftersom deras privilegier är något de flesta rycker på axlarna åt.

Om vi nu inte ska gå in på adelsfamiljer så undrar jag vad du menar att man ska göra? Sparka ut alla med hyresrätter och auktionera ut bostäderna? Vad skulle du tjäna på det ? Tror du att du, eller landet, skulle vinna något på det?

Att kämpa för sig och de sina är nobelt. Att kämpa för en ide av ren avundsjuka är bara bitterhet.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-20 kl. 09:20.
2022-04-20, 09:46
Medlem
[quote=Alpoxen|79947370]
/QUOTE]

Men herregud, vet du vad källkritik är? Bostadsportal.se är en av flera sidor med fejkannonser, i syfte att låsa in desperata bostadssökanden i värdelösa och dyra abonnemang.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in