2022-04-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej de bor istället i andra hand. Vilket både de och arbetsgivarna tycker är helt värdelöst
Och det finns inget alternativ varken i Sverige eller någon annanstans. Går det liksom inte in i din skalle att förstahandskontrakt inte existerar ute i den stora världen?

Är du lika trög som 'liksom' som hittar på egna definitioner av första hand? Fatta nu. Antingen hyr du eller så köper du, något mellanting existerar inte förutom i Sverige vilket i sig är helt galet efter den nyliberala anstormningen men i Sverige har hyresgäster faktiskt ganska stora rättigheter jämförelsevis.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-18 kl. 12:58.
2022-04-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad har detta med hyresrätter att göra Du vet att ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Sverige gäller livet ut? Skyddat av lagen. Jag kan inte se något liknande i dina länkar.

Inte ens i närheten.

Det finns ju liknande i New York. Gamla kärringar som sitter på rent controled våningar där de betalar typ $400 i månaden. Hyresvärden ber till gud varje dag att dessa ska få en hjärtattack och dö så att han kan sälja förlustlägenheten. Men ibland tror jag att hyreskontraktet rent av kan gå i arv till barnen(!).

Hursomhelst så är dessa bara en liten del av beståndet. Du kan hitta en lägenhet i New York och flytta in imorgon. Men det blir till att betala marknadspris. Hyreskontraktet förnyas varje år om du inte misskött dig men hyran kan höjas. På många platser får inte hyran höjas mer än ett visst antal procent.
2022-04-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det finns ju liknande i New York. Gamla kärringar som sitter på rent controled våningar där de betalar typ $400 i månaden. Hyresvärden ber till gud varje dag att dessa ska få en hjärtattack och dö så att han kan sälja förlustlägenheten. Men ibland tror jag att hyreskontraktet rent av kan gå i arv till barnen(!).

Hursomhelst så är dessa bara en liten del av beståndet. Du kan hitta en lägenhet i New York och flytta in imorgon. Men det blir till att betala marknadspris. Hyreskontraktet förnyas varje år om du inte misskött dig men hyran kan höjas. På många platser får inte hyran höjas mer än ett visst antal procent.
Jo att New York har massor med subventionerade lägenheter känner jag till. Betydligt fler än här i förbigående sagt.

Resten håller jag också med om i princip. Vad är skillnaden mot här? Kan du inte hitta en lägenhet i Stockholm och flytta in i morgon? Det tror jag att man kan faktiskt. Hela diskussionen om att det är omöjligt att hyra i Sverige är ju helt absurd. Självklart kan man det. Finns hur mycket som helst på marknaden.

Det duger tydligen inte, man vill visst ha 'första hand' som ingen av fåntrattarna ens kan definiera.
2022-04-18, 15:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
AC behöver inte gå speciellt ofta alls i Sverige om man har balkong och vädrar. Kör min AC kanske någon vecka per år när det blir över 25 grader i Sverige.
Idag har det blivit 26 grader här.
Blir så med 19 grader ute och solen som ligger på. Och välisolerat hus med återvinning. Hade inte varit helt fel med aktiv kyla.

Och nu är det 18 April. Lär kommer fler och varmare dagar.

(Men idag klarar man sig med att öppna fönster och dörrar.).
2022-04-18, 19:15
Medlem
Citat:
Jo att New York har massor med subventionerade lägenheter känner jag till. Betydligt fler än här i förbigående sagt.

Resten håller jag också med om i princip. Vad är skillnaden mot här? Kan du inte hitta en lägenhet i Stockholm och flytta in i morgon? Det tror jag att man kan faktiskt. Hela diskussionen om att det är omöjligt att hyra i Sverige är ju helt absurd. Självklart kan man det. Finns hur mycket som helst på marknaden.

Det duger tydligen inte, man vill visst ha 'första hand' som ingen av fåntrattarna ens kan definiera.

Skicka en länk till en lägenhet innanför tullarna man kan hyra tills vidare utan tidsbegränsning tack. Du säger ju att det ”finns hur mycket som helst”
2022-04-19, 12:49
Medlem
Citat:
Och det finns inget alternativ varken i Sverige eller någon annanstans. Går det liksom inte in i din skalle att förstahandskontrakt inte existerar ute i den stora världen?

Är du lika trög som 'liksom' som hittar på egna definitioner av första hand? Fatta nu. Antingen hyr du eller så köper du, något mellanting existerar inte förutom i Sverige vilket i sig är helt galet efter den nyliberala anstormningen men i Sverige har hyresgäster faktiskt ganska stora rättigheter jämförelsevis.

Varför hittar jag 100-tals lägenheter som går att hyra tills vidare utan uttalad tidsbegränsning i andra städer men inte i Stockholm? I andra länder är det inte privatpersoner som hyr ut i andra hand som i Dthlm. Det blir såklart en enorm skillnad.
2022-04-19, 16:53
Medlem
Citat:
Varför hittar jag 100-tals lägenheter som går att hyra tills vidare utan uttalad tidsbegränsning i andra städer men inte i Stockholm? I andra länder är det inte privatpersoner som hyr ut i andra hand som i Dthlm. Det blir såklart en enorm skillnad.
Det gör du inte, i din fantasi gör du det . I andra länder är det en blandning av privatpersoner och företag, precis som i Stockholm. Att du skulle kunna hyra de utan tidsbegränsing kan man ju bara garva åt

Självklart kan du hitta en fiskestuga ute i skärgården som du kan hyra utan tidsbegränsining eftersom den är omöljig att sälja men knappast i Paris centrum.

Vad skulle det annars vara? Du är så skadad av propaganda så du tror att staten hyr ut lägenheter med annonser på internet? ha haha

Nope, You're on your own som man säger.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-19 kl. 17:03.
2022-04-19, 17:03
Medlem
Nya tonåringar i tråden.

I de flesta länder och städer är det inga problem alls att hyra för den som inte är fattig. I städer som Paris är det halvsvårt, inte minst på grund av att hyresgäster just är så pass skyddade att processen blir otymplig.

Men bara för att det går att jämföra Stocholm och Paris angående hur avtalen kan skydda den som hyr så betyder det inte att systemen påminner om varandra. För att hitta situationer som Stockholm handlar det om att jämföra med mer likvärdiga regioner och situationer, d.v.s DDR, Venezuela osv. Det finns ganska mycket empiri.
2022-04-19, 17:09
Medlem
Citat:
Det gör du inte, i din fantasi gör du det . I andra länder är det en blandning av privatpersoner och företag, precis som i Stockholm. Att du skulle kunna hyra de utan tidsbegränsing kan man ju bara garva åt

Självklart kan du hitta en fiskestuga ute i skärgården som du kan hyra utan tidsbegränsining eftersom den är omöljig att sälja men knappast i Paris centrum.

Vad skulle det annars vara? Du är så skadad av propaganda så du tror att staten hyr ut lägenheter med annonser på internet? ha haha

Nope, You're on your own som man säger.

Ge mig en länk till ett företag som hyr ut lägenheter i Stockholms innerstad utan kötid och utan att det är ett uttalat korttidskontrakt.
2022-04-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nya tonåringar i tråden.

I de flesta länder och städer är det inga problem alls att hyra för den som inte är fattig. I städer som Paris är det halvsvårt, inte minst på grund av att hyresgäster just är så pass skyddade att processen blir otymplig.

Men för att hitta situationer som Stockholm handlar det om att jämföra med mer likvärdiga situationer, d.v.s DDR, Venezuela osv. Det finns ganska mycket empiri.
Hur liknar bostadssituationen i DDR den med Venezuela? Det är det dummaste jag hört. Att USA liknar DDR där staten är väldigt noga med vad som får byggas och var, det är en sak.

Det är så långt från Venezuela man kan komma egentligen. Hur gammal är du? Hur fan liknar DDR Venezuela? Kan knappt komma på två länder med mer olika bostadspolitik.

Du skulle knappt komma på mer olika bostadspolitik om du ens gjorde en seriös analys vilket du så klart inte har gjort, du snackar bara skit och är med i MUF.

Jämför USA och Mexiko, där ser du en hel del likheter. Likheterna ligger mest i hur mycket staten styr. I USA är det ju 100 procent Där har staten total kontroll. I Mexiko inte lika mycket ännu.

Venezuela är inte ens på samma karta. Där har man fortfarande tillit till privata initiativ
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-19 kl. 17:19.
2022-04-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ge mig en länk till ett företag som hyr ut lägenheter i Stockholms innerstad utan kötid och utan att det är ett uttalat korttidskontrakt.
Varför skulle jag gör det?
2022-04-19, 17:19
Medlem
Citat:
Varför skulle jag gör det?

För att bevisa att Stockholm inte är annorlunda än andra städer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in