2022-05-25, 18:29
Medlem
https://youtu.be/bjSsfxZgDyo

Ohoj nu rasar försäljningen av nybyggen i USA. -19% i april.. hoppas dom inte har köpt på spekulation som förra gången..
2022-05-25, 18:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Nja. Om du har en bostad belånad till 80% och 5% inflation behöver bostaden bara stiga 1% i värde för att tillgångar-skulder ska öka i samma takt.
Det underliggande värdet belånat eller ej sjunker lika mycket som lånet pga inflationen om ingen värdestegring sker.
Värdestegringen på underliggande tillgången måste vara lika hög som inflationen.
Sen kan du förlora ”mindre” om inflationen är 6 % och värdestegringen 3 % men oavsett tappar du realt värde på den underliggande tillgången.
I tider av sjunkande fastighetspriser så blir det ännu sämre.
2022-05-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Så du menar utifall man har kvar kapitalskatt på 30% som idag men slopar hela ränteavdraget, så kommer inte staten spara 20 miljarder som är nuvarande kostnad för ränteavdraget?

Lol. Ja.
2022-05-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Öh, jo det har du, du fattar bara inte vad de säger. Regeringen har väldigt konkret och transparent drivit priserna, vilket betyder att regeringen tycker att den utvecklingen är önskvärd.

Detta är inte raketforskning, så försök lyssna på vad de faktiskt säger nästa gång. Om en politiker säger "tÄnK pÅ BaRnEn!!1" så sätt dig inte och fundera på de stackars barnen, fundera på vad politikern egentligen föreslår.

Ok. Men varför skulle dom vilja se högre priser tänker du? På vilket sätt är det gynnsamt för dom?
2022-05-25, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, så vid den lönenivån beror det lite på avgiften vad x-faktorn blir. Vid 1500kr/mån i avgift blir det t.ex. 5.4x vilket är mer än 4.5x. Du måste upp i 4k/mån avgift för att hamna så lågt som 4.5x vid en lön på 30k/mån.

Varför kollar du inte innan du länkar till en kalkylator som ger ett annat resultat än det du hävdade?

Att merparten av alla som bor i Vasastan sitter med dessa lånenivåer är fantasier.
2022-05-25, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
"Att hyresregleringen driver folk till BR" har jag sagt flera ggr. Och för många år sedan också för den delen. Det ser jag som okontroversiellt. Varsågod att hitta någon gång där jag säger något annat.

"och därmed blåser upp priserna"
Går jag naturligtvis inte med på. Det är ju helt hjärndött.

Vad händer med produktionen när någon producerad vara får ökad efterfrågan?
Varför måste jag ens skriva det?

Om man inte får tag i en HR på centrala Östermalm kommer man köpa BR om man vill bo där. Produktionen ökar inte på Östermalm oavsett hur stor efterfrågan är. Varför skulle priserna INTE drivas upp när det inte råder marknadshyror? De som vill bo på centrala Östermalm vill inte bo i ett nybygge bortom Gärdet.

På samma sätt vill de som bor i villa I Ålsten eller Smedslätten bo DÄR. Att produktionen ökar i Vallentuna med nybyggen spelar ingen roll. Dessa människor vill likt förbannat bo i just Ålsten eller Smedslätten och där produceras NOLL villor per år oavsett hur hög efterfrågan är
Senast redigerad av flanders 2022-05-25 kl. 20:35.
2022-05-25, 20:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att merparten av alla som bor i Vasastan sitter med dessa lånenivåer är fantasier.

Det är väl ingen som påstått det heller? Vad snittbelåningen för alla boende i Vasastan ligger på har jag ingen aning om, men för de som köper där idag ligger den säkert runt 500% i många fall.
2022-05-25, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är väl ingen som påstått det heller? Vad snittbelåningen för alla boende i Vasastan ligger på har jag ingen aning om, men för de som köper där idag ligger den säkert runt 500% i många fall.

Jo det var just det diskussionen handlade om. Klädsamt om du tar till dig andemeningen i inläggen och inte rycker dem i sitt sammanhang. Tidigare skribenter hävdade att ovanstående var merparten av alla som har små lgh i Vasastan
2022-05-25, 20:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jo det var just det diskussionen handlade om. Klädsamt om du tar till dig andemeningen i inläggen och inte rycker dem i sitt sammanhang. Tidigare skribenter hävdade att ovanstående var merparten av alla som har små lgh i Vasastan

Det jag svarade på handlade väl endast om hur stora lån som SEBs kalkyl medgav?
2022-05-25, 21:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om man inte får tag i en HR på centrala Östermalm kommer man köpa BR om man vill bo där. Produktionen ökar inte på Östermalm oavsett hur stor efterfrågan är. Varför skulle priserna INTE drivas upp när det inte råder marknadshyror? De som vill bo på centrala Östermalm vill inte bo i ett nybygge bortom Gärdet.

På samma sätt vill de som bor i villa I Ålsten eller Smedslätten bo DÄR. Att produktionen ökar i Vallentuna med nybyggen spelar ingen roll. Dessa människor vill likt förbannat bo i just Ålsten eller Smedslätten och där produceras NOLL villor per år oavsett hur hög efterfrågan är
Nu börjar du låta som blekmyr som gråter floder här i forumet för att han inte kan bo på den gata som hans föräldrar bodde på.

Det är mest du och blekmyr som är så inflexibla.
Andra anpassar sig. Villorna och BRF som byggs fylls med folk som köper dom.

Som jag sagt tidigare och du motvilligt gått med på, skulle man bygga BRF/villor i Stockholms periferi till 50% av marknadspris så skulle prisnivån i hela Stockholm falla.
Idag finns en prisgradient. Den talar om hur mycket marknaden premierar nästa T-banestation.
Faller nu priset i Upplands-väsby kommer priserna i Rotebro, Norrviken, Häggvik, Sollentuna, Solna och falla. De som var beredda att köpa i Rotebro ser nu att det är så pass billigare i Upplands-väsby att dom köper där istället. Och då faller priserna i Rotebro. Osv hela vägen in till Centralen.

Nu kan du hävda att prisgradienten minsann kommer bli brantare. Men då ägnar du dig bara och känslosvammel.
2022-05-25, 21:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Har för mig hitta.se hade en funktion man kunde se vad folk hade för lån inom en region (några hus).
Det var inte särskilt höga lån i centrala Stockholm. Inte i förorterna heller.
2022-05-25, 22:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ränteavdrag har inget med avdragen för kapitalförluster att göra.
Jo, ränteavdrag är bara ett fall av avdrag för underskott av kapital.
Det finns ingen speciell lag för ränte-avdrag. Det sorterar in under av drag för underskott av kapital.

Och avdrag för underskott av kapital är bara en ren och skär konsekvens av skatt på inkomst av kapital.

Citat:
Det går ta bort ränteavdrag bara för låneräntor, samt ha kvar kapitalskatt och avdrag för kapitalförlust.
Allt är möjligt! (dock aldrig för en moderat som får indragna medelklasssubventioner)
Ja, det går. På samma sätt som det går att ha högertrafik för personbilar och vänstertrafik för lastbilar.
Det är på samma hjärndöda nivå.

-------------------------------
Avdrag medges då beskattning sker i senare led.

slemhogs arbetsgivare får göra avdrag för hans lön. Hur många tror att slemhog vill få sin lön dubbelbeskattad?
Nej, då kommer flashbacks störste egoist skrika som en stucken gris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in