Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Jojo. Att nya föreningar generellt är alldeles för överbelånade med ohållbara avgifter är jag väl medveten om.
Men ibland hittar man de där enhörningarna till nya föreningar som faktiskt har en nykter avgift och något rimligare belåning, där driftskostnaderna är låga.
Bara en sådan sak som uppvärmningskostnader lär ju skjuta i höjden för äldre bestånd med Sveriges energipolitik framöver. Är det verkligen inprisat t.e.x? Minst lika stor risk som belåning om du frågar mig!
Hur nya föreningar? Jag bor själv i ett hus från slutet av 90 talet och det är ungefär nu vår ekonomi verkar börja vända på riktigt, dvs vi plussar rejält med nuvarande avgifter och har antingen råd att lägga relativt mycket på renoveringar eller sänka avgiften. Avgiften är liknande med vad nybyggen har idag.
Nu kanske styrelsen inte skött ekonomin exemplariskt i alla år, men tror nog det behövs åtminstone 15-20 år för en ny BRF att få ordning på ekonomin på riktigt. Men då börjar ju även en del renoveringar att dyka upp. Det är ju jävligt sjukt om majoriteten av avgifterna äts upp av amorteringar/ränta, eller man inte amorterar alls.
Angående uppvärmning, har inte många BRF idag andra uppvärmningskällor än direkt el? Om man är rädd för det är nog en nyare BRF att rekommendera då husen har betydligt bättre isolering.