2021-02-15, 16:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inte så mycket dyrare om du tar dig ut en bit från stan.
En ok 3a i Tyresö för 2,2
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-centrala-tyreso-tyreso-kommun-bjorkbacksvagen-31-17245820
Eller varför inte i Huddinge som vi pratade om tidigare 2,3M. Cykelavstånd hem till dig.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-segeltorp-huddinge-kommun-varnstigen-34-17092003

Det kräver dock att någon (du) hjälper till med insatsen. Men du får samma problem i Linköping.
Tyresö är fint men långt borta, som att bo i Helsingborg och jobba i Malmö. Huddinge är ett skräpställe med skräpgrannar. I Huddinge kostar BRF 41k per kvm i medel, 10-20% över absoluta centrum av Linköping. Det skulle jag kalla ej-prisvärt (bubbla) utan att blinka.Det kostar ju uppenbarligen 35k att bygga totalt nytt i Sverige.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/huddinge/
2021-02-15, 16:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Är det inte så att 50-tals lägenheter i regel har lägre avgifter till föreningen som gör att de säljs till ungefär samma pris? Annars finns det ju ingen mening med att köpa en, om man inte verkligen gillar 70 år gamla kåkar.
De äldre BRF ligger ju i allmänhet finare, ju nyare byggen desto sämre lägen mot solen, grannar, vatten, centrum. Det finns också något robust i 50-talet som andas kvalitet, så jag kan se varför en fin BRF 50-talet kan ha nästan samma värde som en nybyggd. Men då måste allt vara renoverat inklusive stammar.
2021-02-15, 16:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jojo. Att nya föreningar generellt är alldeles för överbelånade med ohållbara avgifter är jag väl medveten om.

Men ibland hittar man de där enhörningarna till nya föreningar som faktiskt har en nykter avgift och något rimligare belåning, där driftskostnaderna är låga.

Bara en sådan sak som uppvärmningskostnader lär ju skjuta i höjden för äldre bestånd med Sveriges energipolitik framöver. Är det verkligen inprisat t.e.x? Minst lika stor risk som belåning om du frågar mig!
Det där vet man ju inte mycket om. Att energipriset blir högre vet man ju förstås...och det är ju knappast nåt man kan prisa in i förväg.
Det är den största utgiftsposten i den förening jag bor i, just uppvärmningskostnaderna.
2021-02-15, 18:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du får hålla med om att bostadspriserna i Stockholm gör det rätt meckigt att flytta till en så ordinär ort som Huddinge. Det är bubblans fel och jag skulle verkligen önska att den sprack.
Så om den sprack skulle många fler kunna bo i Huddinge. För att inte tala om i centrala Stockholm.

Om bara bubblan sprack skulle kanske 4-5 ggr så många kunna bo i Centrala Stockholm.

Här har dom stora tänkarna varit i farten.

Är det då de 80% tomma lägenheterna som skall fyllas. Eller är det kanske så att det magiskt skall uppstå 4-5 ggr så många lägenheter i Centrala Stockholm.
2021-02-15, 18:29
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det är helt sant, men det får man i stora delar av västvärlden (och Asien). USA och Storbritannien är rätt unika i det avseendet.

Intressant! Var i asien får man gratis utbildning?
2021-02-15, 18:37
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Intressant! Var i asien får man gratis utbildning?
Ingenstans där jag kan hitta. Jag tänkte framför allt på Kina, men hade uppenbarligen missuppfattat att universitetsutbildning är kostnadsfri där.

Däremot är utbildningarna i Kina, Japan, Sydkorea osv. så klart subventionerade på en helt annan nivå än i USA, och därmed är terminsavgifterna betydligt lägre.
2021-02-15, 18:42
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jojo. Att nya föreningar generellt är alldeles för överbelånade med ohållbara avgifter är jag väl medveten om.

Men ibland hittar man de där enhörningarna till nya föreningar som faktiskt har en nykter avgift och något rimligare belåning, där driftskostnaderna är låga.

Bara en sådan sak som uppvärmningskostnader lär ju skjuta i höjden för äldre bestånd med Sveriges energipolitik framöver. Är det verkligen inprisat t.e.x? Minst lika stor risk som belåning om du frågar mig!
Hur nya föreningar? Jag bor själv i ett hus från slutet av 90 talet och det är ungefär nu vår ekonomi verkar börja vända på riktigt, dvs vi plussar rejält med nuvarande avgifter och har antingen råd att lägga relativt mycket på renoveringar eller sänka avgiften. Avgiften är liknande med vad nybyggen har idag.

Nu kanske styrelsen inte skött ekonomin exemplariskt i alla år, men tror nog det behövs åtminstone 15-20 år för en ny BRF att få ordning på ekonomin på riktigt. Men då börjar ju även en del renoveringar att dyka upp. Det är ju jävligt sjukt om majoriteten av avgifterna äts upp av amorteringar/ränta, eller man inte amorterar alls.

Angående uppvärmning, har inte många BRF idag andra uppvärmningskällor än direkt el? Om man är rädd för det är nog en nyare BRF att rekommendera då husen har betydligt bättre isolering.
Senast redigerad av Dirty. 2021-02-15 kl. 18:52.
2021-02-15, 19:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Det med villapriser, att unga skall ha råd är något som ofta ältas in absurdum. Oftast av folk som varken har tänkt eller har fakta.

En snittvilla i Sverige ligger på ca 3.1 MSEK.
Det motsvarar ca 8-9 års medellöner. Brutto.

Och så var det förr också. Möjligen 7-8 års medellöner.
Och det är inget konstigt att det inte ändras med tiden. När de egna lönerna ökar så ökar ju andras löner också. De vars arbete men köper.

Och arbetet med att bygga hus har inte ändrats nämnvärt. Lite större och lyxigare är husen nu. Vilket kostar mer. Och det lär vägas upp av eventuell rationalisering som skett. (I en utredning som diskuterades för en tid sedan i tråden så hade man tvärtom mätt upp minskad produktivitet.

Om nu någon skall köpa en villa och inte låna så får denna då spara ihop 8 årslöner. Efter skatt lär det ta kanske 16 år givet att man troligen inte startar med medellön. Men det förutsätter att man sparar allt. T ex inte äter något.

Mer realistiskt är att man sparar en del av lönen. Då tar det 45 år att spara ihop. Startar man när man är 25 så kan man köpa huset när man är 70.

Nu kan någon säga att man troligen är två om villaköpet. Då kan man köpa när man är ca 50-60 beroende på barn och div kostnader. Till priset av ett spartansk leverne fram tills dess.
Men så vill majoriteten inte göra. Därför lånar dom och kan få tillgång till bostad tidigare i livet.

Och det har en del issues med. Men det är synnerligen sunt att låna till ett sådant köp som en bostad. Man har kanske inte ett behov av att äga huset för evigt. Och kan då lösa de lån som finns kvar när man säljer.

Och det finns sparare som har behov av att låna ut. Så där matchar intressena.
2021-02-15, 19:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är du helt säker på att läkarfamiljen som flyttar från Malmö till Huddinge och betalar 8mkr för en nyare villa inte alls tycker priserna är för höga?
Dom lär väl vara klyftigare än så.

De tänker att det var väldans vad många som vill bo här. Och det vill ju vi också. Och vi betalade mest. Och därför bor vi här.
2021-02-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så om den sprack skulle många fler kunna bo i Huddinge. För att inte tala om i centrala Stockholm.

Om bara bubblan sprack skulle kanske 4-5 ggr så många kunna bo i Centrala Stockholm.

Här har dom stora tänkarna varit i farten.

Är det då de 80% tomma lägenheterna som skall fyllas. Eller är det kanske så att det magiskt skall uppstå 4-5 ggr så många lägenheter i Centrala Stockholm.

Haha ja det är ett antal personer i den här tråden som ägnar sig åt mycket avancerad mental gymnastik. Ungefär lika underhållande som när antalet gånger man har sett big short är direkt korrelerat med ens kunskap kring kreditkrisen 08.
2021-02-15, 20:09
Medlem
När brukar det typiskt sett vara "köparens marknad"?

Någon som vet om det är exceptionellt lite lägenheter ute i Stockholm just nu eller är det vanligt för perioden?

Flera ligger bara ute som "redo", sedan typ tre år tillbaka. Frågar man mäklaren om när den kommer ut får man som svar att säljaren inte är redo men till rätt pris så.
2021-02-15, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymiserad
När brukar det typiskt sett vara "köparens marknad"?

Någon som vet om det är exceptionellt lite lägenheter ute i Stockholm just nu eller är det vanligt för perioden?

Flera ligger bara ute som "redo", sedan typ tre år tillbaka. Frågar man mäklaren om när den kommer ut får man som svar att säljaren inte är redo men till rätt pris så.

Min gissning är att mäklarna fiskar i marknaden. Många som kan tänka sig att sälja, men väntar lite. Februari-april är inte direkt flyttsäsong. Många har sålt i januari efter julledigheten, kommer att bli lite långsamt nu fram till april maj när folk flyttar innan semestern. Brukar vara så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in