2022-04-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
TSLAQ påstås producera 350 bilar i veckan i Berlin. Men ingen vet nog säkert. Bedrövligt dålig information från företaget.

https://electrek.co/2022/04/18/tesla...amp-up-report/

TSLAQ? Freudian slip?

Jag tror nog dom på fabriken vet hur många bilar de producerade förra veckan.
Citera
2022-04-18, 20:37
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du får gärna upplysa mig om hur du observerar ett 4680 bil med 54% högre räckvidd än en 2170 bil med samma batteristorlek. teslaQ tror att Tesla kommer gå i konkurs, därav Q:et. jag är bara skeptisk till vad som lovas och hur värderingen ser ut.

Allt handlar om viktreduktion. Storlek är inte det mest relevanta. Det finns som sagt inte några specifikationer för cellerna än. Vi väntar på en jämförelse. Men du tycks utgå ifrån att cellen är sämre bara för att räckvidden på den nya modellen utrustad med strukturellt batteripack har marginellt sämre räckvidd, utan att veta hur många aktiva celler som finns i hela packet, utan att veta om Tesla kan låsa upp mer räckvidd med en mjukvaruuppdatering. Inte smart.

Vad vi vet är att batteriet och tillverkningsprocessen har designats från grunden specifikt för ändamålet och att det är första generationen 4680 celler. Vi har ingen aning om den exakta kapaciteten i förhållande till vikt och hur stora förbättringar som kan ske, jag har bara vett att förstå att de specifikationerna vi redan har fått är de som Tesla lyckats producera i sin provtillverkning på liten skala och om man tror att de sätter igång med storskalig produktion av en ny teknik som inte är bättre än det de redan har, ja då tror jag man kämpar med kognitiv dissonans.
Citera
2022-04-18, 21:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
TSLAQ? Freudian slip?

Jag tror nog dom på fabriken vet hur många bilar de producerade förra veckan.
Det var ett skämt. Men då borde Tesla meddela det. Det har aktieägare rätt att veta. Samma gäller Austin. Och Shanghai skall visst ha dragit igång idag, sägs det.
Citera
2022-04-18, 22:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
FSD'n börjar bli kaxig

https://twitter.com/WholeMarsBlog/st...xqX36yJpQ&s=19

"safety is very important to Tesla. The plan is to roll the software out to everyone in the United States who has FSD (or subscribes) later this year when the software is a little bit better. The software is getting very good, but still has some rough edges"
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-04-18 kl. 23:01.
Citera
2022-04-18, 23:11
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
FSD'n börjar bli kaxig

https://twitter.com/WholeMarsBlog/st...xqX36yJpQ&s=19

"safety is very important to Tesla. The plan is to roll the software out to everyone in the United States who has FSD (or subscribes) later this year when the software is a little bit better. The software is getting very good, but still has some rough edges"

?
Det är ju såhär det har låtit sedan 2014.
Kommer säker en ny version senare i år. Men robottaxi som det ursprungligen definierades lär vi inte få se.

https://motherfrunker.ca/fsd/#bottom
Citera
2022-04-18, 23:18
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
. teslaQ tror att Tesla kommer gå i konkurs, därav Q:et.

Om jag förstått det korrekt är TSLAQ vilande då det inte föreligger någon omedelbar risk för att Tesla får brist på pengar. Av samma anledningar som Scientologera eller Livets ord inte heller har några ekonomiska problem.
Citera
2022-04-19, 09:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
?
Det är ju såhär det har låtit sedan 2014.
Kommer säker en ny version senare i år. Men robottaxi som det ursprungligen definierades lär vi inte få se.

https://motherfrunker.ca/fsd/#bottom

Vissa gör slag i luften, du är mer som den här sköna snubben.
https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU

Men hur som helst. Ca 100,000 har redan tillgång till FSD nu då mjukvaran blivit så pass bra, att jämföra med ett hundratal i början när FSD betan skickades ut till de som hade 100% safety score. Nu skickas den ut till de som har 98%. Snart nog så kommer FSD'n fått så många förbättringar att den måste ut till många fler användare för att den skall kunna fortsätta lära sig i samma takt.
Citera
2022-04-20, 08:16
Annual report idag 17:30, tror ni vi går upp eller ner idag?😁
Citera
2022-04-20, 08:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Är det inte vinsten för första kvartalet som offentliggörs idag? Men den borde vara "OK". Leveranserna var väl 310.000. Kommer väl framåt midnatt i Sverige? Men jag är inte säker på tiden.
Vore intressant att veta den pågående produktionsvolymen i Shanghai, Berlin och Austin.
Senast redigerad av wwr 2022-04-20 kl. 08:39.
Citera
2022-04-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128

Jag tror de går upp. Tesla har valt att prioritera leveranser med FSD i NA -> nästan 100% av bilarna levererade i Amerika har en 12k$ boost till marginalerna, tycker inte marknaden verkar ha prisat in det om man kollar estimaterna för vinst osv.

Framgent efter Q1 skulle jag dock tippa på att det blir ganska dystert, Q2 kommer vara första kvartalet på länge där Tesla levererar färre bilar än föregående, kraftigt ökade kostnader, ramp-up i både Berlin och Texas har visat sig vara betydligt segare än vad marknaden förväntar sig
Citera
2022-04-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Om jag förstått det korrekt är TSLAQ vilande då det inte föreligger någon omedelbar risk för att Tesla får brist på pengar. Av samma anledningar som Scientologera eller Livets ord inte heller har några ekonomiska problem.

Wow, du fattar alltså fortfarande inte? Det säljs ju sjukt många Teslor och tillväxten är brutal. På andra elbilar är väntetiden över 1 år. Tesla kan erbjuda en bil inom 4-5 månader.

Inställningen till elbilar är otroligt förändrad. Har en bekant i 65-års åldern som haft BMW M6, Audi RS6, BMW M4, BMW 540i, BMW X5 40i osv osv. Han byter bil flera ggr per år. Så sent som förra året skrev han till mig att elbilar inte var något för honom. Han skulle sakna brummandet från en "riktig motor" yada yada yada. Sen skaffade han en BMW 545e hybrid med rak bensinsexa och svag elmotor. Han kom på sig själv att föredrar eldriften. Så nu kör han Audi E-Tron och har han till och med beställt en Model Y. Dock med förbehållet att det är för att det nog är en bra affär. Men fan vet, han kanske fastnar för den också.

Det är nämligen så det funkar. De som provar elbil med öppet sinne får väldigt svårt att gå tillbaka om de inte har speciella behov. Vet en som bytte sin E-Tron mot en Q8 eftersom det var så bökigt att åka till fjällstugan var och varannan helg på el. Det är ju fair enough, men med en Tesla hade det inte varit några problem.
Citera
2022-04-20, 09:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag tror de går upp. Tesla har valt att prioritera leveranser med FSD i NA -> nästan 100% av bilarna levererade i Amerika har en 12k$ boost till marginalerna, tycker inte marknaden verkar ha prisat in det om man kollar estimaterna för vinst osv.

Framgent efter Q1 skulle jag dock tippa på att det blir ganska dystert, Q2 kommer vara första kvartalet på länge där Tesla levererar färre bilar än föregående, kraftigt ökade kostnader, ramp-up i både Berlin och Texas har visat sig vara betydligt segare än vad marknaden förväntar sig

Trodde aldrig jag skulle säga detta men jag håller faktiskt med dig.
Dock så har Shanghai sedan länge inte haft full produktionskapacitet pga att flaskhalsen sitter i komponentbristen. Förutsätter att de bara haft lite mer fyllda lager nu efter ett par veckors nedstängning och ökar takten resten av Q2 samtidigt som Berlin och Texas kommer igång lite mer i slutet av kvartalet. Så jag skulle inte satsa farmen på att Q2 blir sämre, bara betydligt sämre tillväxt än vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in