Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-20, 12:30
  #9793
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vissa gör slag i luften, du är mer som den här sköna snubben.
https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU

Men hur som helst. Ca 100,000 har redan tillgång till FSD nu då mjukvaran blivit så pass bra, att jämföra med ett hundratal i början när FSD betan skickades ut till de som hade 100% safety score. Nu skickas den ut till de som har 98%. Snart nog så kommer FSD'n fått så många förbättringar att den måste ut till många fler användare för att den skall kunna fortsätta lära sig i samma takt.

Den där killen är episk!

En FSD som är värd något måste vara i det närmaste perfekt. Tesla kommer inte att vara där "senare i år".
Citera
2022-04-20, 12:53
  #9794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Trodde aldrig jag skulle säga detta men jag håller faktiskt med dig.
Dock så har Shanghai sedan länge inte haft full produktionskapacitet pga att flaskhalsen sitter i komponentbristen. Förutsätter att de bara haft lite mer fyllda lager nu efter ett par veckors nedstängning och ökar takten resten av Q2 samtidigt som Berlin och Texas kommer igång lite mer i slutet av kvartalet. Så jag skulle inte satsa farmen på att Q2 blir sämre, bara betydligt sämre tillväxt än vanligt.

Din teori om att lagerna skulle vara mer fyllda nu än innan är tyvärr felaktig. Leverantörskedjorna i och kring Shanghai har varit helt nedstängda, även efter att Tesla öppnar för ett skift så kommer komponentbristen vara värre än innan. VW körde closed loop i Kina men avslutade nyligen då deras arbetare inte kunde färdigställa bilarna pga komponentbrist
Citera
2022-04-20, 12:57
  #9795
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Wow, du fattar alltså fortfarande inte? Det säljs ju sjukt många Teslor och tillväxten är brutal. På andra elbilar är väntetiden över 1 år. Tesla kan erbjuda en bil inom 4-5 månader.

Inställningen till elbilar är otroligt förändrad. Har en bekant i 65-års åldern som haft BMW M6, Audi RS6, BMW M4, BMW 540i, BMW X5 40i osv osv. Han byter bil flera ggr per år. Så sent som förra året skrev han till mig att elbilar inte var något för honom. Han skulle sakna brummandet från en "riktig motor" yada yada yada. Sen skaffade han en BMW 545e hybrid med rak bensinsexa och svag elmotor. Han kom på sig själv att föredrar eldriften. Så nu kör han Audi E-Tron och har han till och med beställt en Model Y. Dock med förbehållet att det är för att det nog är en bra affär. Men fan vet, han kanske fastnar för den också.

Det är nämligen så det funkar. De som provar elbil med öppet sinne får väldigt svårt att gå tillbaka om de inte har speciella behov. Vet en som bytte sin E-Tron mot en Q8 eftersom det var så bökigt att åka till fjällstugan var och varannan helg på el. Det är ju fair enough, men med en Tesla hade det inte varit några problem.

Du tänker att jag har problem med elbilar i allmänhet?
Det har jag inte. Men jag inser att de framtidscenarion som gör att Tesla har en helt absurd värdering inte kommer att hända.

Hur vet jag det?
- För att Elon Musk är inblandad. Den killen är expert på att blåsa upp rena fantasier till något som åtminstone någon vill investera pengar i. Bara lyssna på honom när han dagdrömmer högt. Elon verkar ha hoppat över varenda matte och fysiklektion i hela sitt liv, ljuger vanemässigt och verkar allmänt efterbliven.

Tesla har förutom problem med sin ledning bland annat följande utmaningar. Gamla bilmodeller och inga nya på horisonten, dyra R&D-projekt som inte leder någonstans, urusel kvalitet och service, töntstämpel, hårndnande konkurrens från andra biltilverkare, övertro på detaljer i tillverkningsprocessen osv.
Utan personkulten kring Musk skulle Tesla vara körda, därav liknelsen med religösa samfund.
Citera
2022-04-20, 13:04
  #9796
Avstängd
wwrs avatar
Man kan inte lita på de tekniska bedömningar tidningarna presenterar. Deras tjocka skallar är fulla av agenda.

1903 förutspådde världens mäktigaste tidning, The New York Times, att det skulle ta en miljon till tio miljoner år innan flygplan kunde flyga. Det kom att ta två månader och åtta dagar.

https://news.knowledia.com/US/en/art...97dc1ec7f5be8b

FSD kommer inte att fungera på många år ännu. I synnerhet inte om generell AI krävs. Förmodligen säljer man denna tokiga idé för att försöka få oss att tro att massövervakning inte redan existerar. Det är vad jag tror om Elons utspacade uttalanden om FSD.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-20 kl. 13:10.
Citera
2022-04-20, 13:49
  #9797
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Din teori om att lagerna skulle vara mer fyllda nu än innan är tyvärr felaktig. Leverantörskedjorna i och kring Shanghai har varit helt nedstängda, även efter att Tesla öppnar för ett skift så kommer komponentbristen vara värre än innan. VW körde closed loop i Kina men avslutade nyligen då deras arbetare inte kunde färdigställa bilarna pga komponentbrist
Tror du har rätt. Q2 är fucked. Frågan är hur förlåtande marknaden är. De flesta borde veta att det är en engångsgrej och att efterfrågan fortfarande är skyhög.
Citera
2022-04-20, 14:43
  #9798
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Din teori om att lagerna skulle vara mer fyllda nu än innan är tyvärr felaktig. Leverantörskedjorna i och kring Shanghai har varit helt nedstängda, även efter att Tesla öppnar för ett skift så kommer komponentbristen vara värre än innan. VW körde closed loop i Kina men avslutade nyligen då deras arbetare inte kunde färdigställa bilarna pga komponentbrist

Kanske det. Eller så finns komponenter hos leverantörerna, bara att de inte kunnat levererats, precis som med maten.
Citera
2022-04-20, 14:49
  #9799
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Den där killen är episk!

En FSD som är värd något måste vara i det närmaste perfekt. Tesla kommer inte att vara där "senare i år".

Jag har inte sagt det heller. För det är dumt att vara tvärsäker på det, precis som det är dumt att vara tvärsäker på att FSD inte kommer köra bättre än en människa innan årets slut.
Citera
2022-04-20, 15:32
  #9800
Medlem
Powrs avatar
Earnings call ikväll kl 23:30

Frågor som Tesla kommer svara på är:

1. How are the current 4680's performing versus the expectations set during battery day in terms of expected range increase and $/kWh?

2. How does Tesla plan to secure raw materials required to scale to extreme size?

3. At what rate do you expect Berlin and Austin to ramp up relative to Shanghai? Are you able to leverage learnings from Shanghai or are the processes substantially different in the new factories?

4. At Cyber Rodeo, Elon mentioned that a futuristic driverless Robotaxi vehicle is on the roadmap. When can we expect more details on this product offering to be unveiled? Is this something that people can own or will this only be offered by Tesla as a service?

5. What is the current run rate of 4680 cell production at Fremont and at Giga Texas? What do you expect run rates for 4680 to be in Fremont, Texas and Berlin at year end?
Citera
2022-04-20, 16:23
  #9801
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Alltid lika trevligt när Sandy Munro ger sitt perspektiv på saker och ting, inte minst för att han oftast har rätt.

https://youtu.be/YPF8WGyGXMs
Citera
2022-04-20, 16:29
  #9802
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är nämligen så det funkar. De som provar elbil med öppet sinne får väldigt svårt att gå tillbaka om de inte har speciella behov. Vet en som bytte sin E-Tron mot en Q8 eftersom det var så bökigt att åka till fjällstugan var och varannan helg på el. Det är ju fair enough, men med en Tesla hade det inte varit några problem.
Inte alls. Jag såg mycket fram emot att prova första el-BMW när jag skulle sälja min nya X3 i höstas. jag provkörde X2 25e och det borde jag inte gjort. Den motorn är ett skämt och jag förstår att den bara är tillfällig innan ren elmotor, men all BMW-känsla var borta och jag köpte en 20d som är så trevlig och drar 0.45l per mil. Till en lägre inköpskostnad.

Så om alla hybrider går bort för mig återstår rena elbilar. Och så länge de tar 30-60 minuter att ladda på långresa, då borträknat att en laddstation kan vara trasig eller kö till den enda som finns, så kommer jag inte att köpa en elbil.

Så när laddningen är fixad, kanske. Å andra sidan börjar jag tänka mer och mer hur idiotiskt det känns att släpa med 1 ton extra i form av ett batteri en hel bil-livlängd 15.000 mil. Vilket ofattbart energi-slöseri. Det kan inte vara slutlösningen på transporter.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-20 kl. 16:32.
Citera
2022-04-20, 17:43
  #9803
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Inte alls. Jag såg mycket fram emot att prova första el-BMW när jag skulle sälja min nya X3 i höstas. jag provkörde X2 25e och det borde jag inte gjort. Den motorn är ett skämt och jag förstår att den bara är tillfällig innan ren elmotor, men all BMW-känsla var borta och jag köpte en 20d som är så trevlig och drar 0.45l per mil. Till en lägre inköpskostnad.

Så om alla hybrider går bort för mig återstår rena elbilar. Och så länge de tar 30-60 minuter att ladda på långresa, då borträknat att en laddstation kan vara trasig eller kö till den enda som finns, så kommer jag inte att köpa en elbil.

Så när laddningen är fixad, kanske. Å andra sidan börjar jag tänka mer och mer hur idiotiskt det känns att släpa med 1 ton extra i form av ett batteri en hel bil-livlängd 15.000 mil. Vilket ofattbart energi-slöseri. Det kan inte vara slutlösningen på transporter.

Eftersom Teslas nya strukturella batteripack samtidigt är en bärande konstruktion så är det ju inte bara död vikt. Och 10-15% mer vikt på en model Y jämfört med en 20d är väl inte så farligt med tanke på att elbilen är energieffektiv till 75-80% jämfört med bränslebilen på 13%.
Citera
2022-04-20, 18:00
  #9804
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Eftersom Teslas nya strukturella batteripack samtidigt är en bärande konstruktion så är det ju inte bara död vikt. Och 10-15% mer vikt på en model Y jämfört med en 20d är väl inte så farligt med tanke på att elbilen är energieffektiv till 75-80% jämfört med bränslebilen på 13%.
Jo, eftersom Tesla är optimerad just för eldrift, inte har någon gammal barlast typ "100 år av BMW" att bära på, så har Tesla ett försteg framför BMW. Men inte mer än 5 år från nu, det tror jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback