2022-04-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptologen
Antar att Sokrates syftade på fatalism? Har du hänvisning?

Nej, minns att jag läst att i någon av dialogerna så klagar en lärjunge på att bli bannad av Sokrates för att han slog en slav och att lärjungen försvarar sig med att han inte kunde göra annat eftersom allt är predestinerat och att då Sokrates påvisade att följaktligen hans banner också var det.
Citera
2022-04-16, 17:17
Medlem
Fri vilja kan tolkas som att "Jag gjorde val X i den här situationen, men det hade varit acceptabelt om jag valde Y istället". Om en person säger "Du ska välja mellan A, B och C", så innebär det att vad jag än till slut väljer så är det acceptabelt om det är ett av A, B och C som jag väljer och ingenting annat/mer, men vilket av A, B och C som jag till slut väljer kan jag inte styra.

Då är fri vilja 'Vetskapen att det hade varit lika acceptabelt att hantera en passerad situation annorlunda'.
Senast redigerad av Heymid 2022-04-16 kl. 17:20.
Citera
2022-04-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptologen
Tror definitivt det hade haft en eroderande inverkan på samhällskroppen. Hur skall individer utveckla förmågan at bruka sitt förnuft och ta ansvar om själva idén om fri val ifrågasattes på bred front? Finns mycket bra skrivet om biologisk determinism, råder dig att dyka djupare i ämnet om det intresserar dig.

Skulle nog tro hjärnan fortsätter välja det som är bäst utifrån dess förståelse för verkligheten. Vi kan knappast ta död på den funktionen.

Och tänk all ångest baserad på att man anser sig valt fel som skulle försvinna.
Citera
2022-04-18, 16:32
Medlem
Jag anser att fri vilja är en myt.

Majoriteten av val du gör kommer du göra baserat på tidigare val, upplevelser och värderingar. Då dessa erfarenheter sannolikt ligger till grund av någon annans oförmåga till fri vilja, så blir det även så för en själv.

Om jag hatar att flyga flygplan då jag var med om en flygkapning, och flygkaparen gjorde det på grund av religiösa vidskepelser, så agerar jag i reaktion på en situation som hände utanför min kontroll.

Likväl så kommer allting som hänt var enskild person ha någon typ av påverkan på samtliga av ens alla andra beslut. Konceptet av fri vilja måste ju vara att man går utanför det som man är programmerad till att göra. Som man sett med forskningen kring detta, och hur ens undermedvetna gör val innan den medvetna delen gjort något. Således har din hjärna redan bestämt vad du skall göra, innan du gjort det, och då du inte innehar kontroll av den undermedvetna delen kan du inte heller ha fri vilja.

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080414145705.htm
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0021612

Och om man kan mäta besluten du gör 7-10 sekunder innan du gör dem, undermedvetet, hur skall du då någonsin kunna ha kontroll över dina beslut?
Citera
2022-04-18, 18:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Jag anser att fri vilja är en myt.

Majoriteten av val du gör kommer du göra baserat på tidigare val, upplevelser och värderingar. Då dessa erfarenheter sannolikt ligger till grund av någon annans oförmåga till fri vilja, så blir det även så för en själv.

Om jag hatar att flyga flygplan då jag var med om en flygkapning, och flygkaparen gjorde det på grund av religiösa vidskepelser, så agerar jag i reaktion på en situation som hände utanför min kontroll.

Likväl så kommer allting som hänt var enskild person ha någon typ av påverkan på samtliga av ens alla andra beslut. Konceptet av fri vilja måste ju vara att man går utanför det som man är programmerad till att göra. Som man sett med forskningen kring detta, och hur ens undermedvetna gör val innan den medvetna delen gjort något. Således har din hjärna redan bestämt vad du skall göra, innan du gjort det, och då du inte innehar kontroll av den undermedvetna delen kan du inte heller ha fri vilja.

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080414145705.htm
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0021612

Och om man kan mäta besluten du gör 7-10 sekunder innan du gör dem, undermedvetet, hur skall du då någonsin kunna ha kontroll över dina beslut?
Du och din fria vilja = din hjärna inkl allt i den, även det undermedvetna.

Det enda de neurologiska "bevisen" mot fri vilja visar är att din vilja formas i din hjärna. Din hjärna har hela kontrollen, och du = din hjärna. DU har kontrollen.
Citera
2022-04-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Det enda de neurologiska "bevisen" mot fri vilja visar är att din vilja formas i din hjärna. Din hjärna har hela kontrollen, och du = din hjärna. DU har kontrollen.
Så tror du att vi väljer fritt bland flera möjliga handlingsalternativ?
Citera
2022-04-18, 19:30
Medlem
Citat:

Nej inte alls.

Om inte du gör ett aktivt val bland alla möjliga scenarion så finns ju givetvis inte konceptet fri vilja.

Så om vi säger att du använder moral eller lagordning i din beslutsprocess, så har du per definition inte fri vilja. Endast beslut du tar utan någon annan effekt över ditt beslut är att betrakta som 'fri vilja'.

Du har lika lite kontroll över ditt undermedvetna, som du har över diverse tankar som flyger runt i huvudet ditt. Att 'egot' eller 'jaget' är en separat del i hjärnan är ju relativt uppenbar, då folk som mår dåligt säger att "de inte kan stå ut med sig själva" alternativt "jag står inte ut med mig själv" vilket tydligt syftar på just detta. Man står inte ut med den andra delen av dig själv, den delen som aktivt poängterar ut de negativa sakerna som hänt, eller vem du är, vad du gjort eller liknande.

Om ditt undermedvetna tar beslutet för dig, innan du gjort ett aktivt val, så är det inte du som är i kontroll. Du är således bara någon som åker med, en passiv passagerare, och kan därför inte uppnå de krav som gäller för konceptet 'fri vilja'.
Citera
2022-04-19, 00:16
Medlem
Citat:

Din hjärna styr dig. Du har en egen vilja men inte en fri vilja.
Citera
2022-04-19, 21:22
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:

Dock består hjärnan av atomer och partiklar som följer ett deterministiskt mönster givet av naturlagarna. Hjärnan själv anser att den är "i kontroll" och väljer även när dess val är förutbestämt. "Känslan" kan vara att hjärnan styr sitt val, men det har ingen betydelse.
Citera
2022-04-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Dock består hjärnan av atomer och partiklar som följer ett deterministiskt mönster givet av naturlagarna. Hjärnan själv anser att den är "i kontroll" och väljer även när dess val är förutbestämt. "Känslan" kan vara att hjärnan styr sitt val, men det har ingen betydelse.
Vore passande om du länkar till ekvationerna som beskriver dessa deterministiska mönster. Annars framstår du som ytterligare en förvirrad dk-hjärna som manifesterar slumpens existens varje gång den tänker.
Citera
2022-04-19, 22:05
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vore passande om du länkar till ekvationerna som beskriver dessa deterministiska mönster. Annars framstår du som ytterligare en förvirrad dk-hjärna som manifesterar slumpens existens varje gång den tänker.

Ja antingen följer protein och fettsyreklumpen vi kallar hjärnan naturlagarna eller så innehåller den någon form av magiska förmågor så att den kan undvika dem. Har inte dessa länkar som du efterfrågar.

Om en homosapiens-hjärna inte är deterministisk, är en babianhjärna deterministisk, en hundhjärna etc etc..... en amöbahjärna? Var går gränsen?

Är Phineas Gage hjärna deterministisk eller inte? Blir den deterministisk i och med att man avlider?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2022-04-19 kl. 22:12.
Citera
2022-04-19, 23:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Gör den? Det kan ifrågasättas även utifrån Newtonsk fysik, enl Popper. Speciellt visar han att din tro om detta är helt ofalsifierbar och därmed iaf inte vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in