Citat:
Ursprungligen postat av
gulgul
För att något ska kunna betraktats som fritt så ska det inte påverkas av något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sprattelvinkeln
Om man har fri vilja, skulle man i en upprepad 50/50 situation (säg val mellan höger och vänster) inte fatta samma beslut varje gång.
Jag har tagit upp det förut, så det blir upprepningar. Båda era påståenden gör en fri vilja omöjlig, men det som är absurt är i själva verket era implicita uppfattningar om fri vilja. Vilka dessa uppfattningar är ska jag inte skriva någon på näsan, men det är vanligt att man föreställer sig den fria viljan som en metafysisk ide som är omöjlig.
När vi som försvarar den fria viljan, eller i alla fall säger att argumenten mot den är nonsens, talar om människans psyke och förmåga att välja fritt, så handlar det inte om en sådan absurd metafysik.
Det finns inget som säger att jag som handlar utifrån min fria vilja inte kan vara principfast, moralisk och förnuftig. Jag kan mycket väl göra samma val gång på gång.
Jag inte bara kan, utan måste, påverkas i mina beslut. Mognad innebär att lära sig fatta förnuftiga beslut, och att inte som t ex en tvååring vara fast i en trotsålder eller en för stark drift som kräver omedelbar behovstillfredsställelse. Den fria viljan förverkligas av en förnuftig människa som besinnar sig och inser sin egen dödlighet.
Detta synsätt har delvis sina rötter hos Hegel. Jag menar inte att man ska ta följande citat som helt rättvisande för Hegels synsätt, men det uttrycker i all korthet kärnan i att genom ett sedligt, förnuftigt och ordnat samhälle förverkliga största möjliga frihet.
" The state is an "ethical totality," in which human individuals are free precisely in as much as they recognize the universal (as embodied in the principles and laws of the State).
Hegel is careful to point out that this idea of the State as true freedom (freedom in Reason) is not the same as the "social contract" model of the state, in which individual freedom is limited in order to allow others equal freedom. The freedoms limited by the State, Hegel argues, are nothing more than "caprice," simply the careless whims of the subjective will. The State allows the "only genuine ethical life," because genuine ethics only come from freedom in Reason (rational freedom). "
http://www.sparknotes.com/philosophy/hegelphilhist/section6.rhtml