2022-04-19, 23:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Så tror du att vi väljer fritt bland flera möjliga handlingsalternativ?
"Vi"? Jag kan det, iaf.
Citera
2022-04-19, 23:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Din hjärna styr dig. Du har en egen vilja men inte en fri vilja.
Min hjärna ÄR jag. Dvs jag styr mig.
Citera
2022-04-19, 23:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Nej inte alls.

Om inte du gör ett aktivt val bland alla möjliga scenarion så finns ju givetvis inte konceptet fri vilja.

Så om vi säger att du använder moral eller lagordning i din beslutsprocess, så har du per definition inte fri vilja. Endast beslut du tar utan någon annan effekt över ditt beslut är att betrakta som 'fri vilja'.

Du har lika lite kontroll över ditt undermedvetna, som du har över diverse tankar som flyger runt i huvudet ditt. Att 'egot' eller 'jaget' är en separat del i hjärnan är ju relativt uppenbar, då folk som mår dåligt säger att "de inte kan stå ut med sig själva" alternativt "jag står inte ut med mig själv" vilket tydligt syftar på just detta. Man står inte ut med den andra delen av dig själv, den delen som aktivt poängterar ut de negativa sakerna som hänt, eller vem du är, vad du gjort eller liknande.

Om ditt undermedvetna tar beslutet för dig, innan du gjort ett aktivt val, så är det inte du som är i kontroll. Du är således bara någon som åker med, en passiv passagerare, och kan därför inte uppnå de krav som gäller för konceptet 'fri vilja'.
Jag ÄR mitt undermedvetna + allt annat som pågår i min hjärna.

Vad menar du egentligen annars att din hjärna är? Du talar om den som om den är en främmande kropp som styr dig?? Vad menar du isf att det är som är du? Vad är "du" som styrs av denna hjärna??

Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Citera
2022-04-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Min hjärna ÄR jag. Dvs jag styr mig.

Du tror du styr dig själv.
Citera
2022-04-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ja antingen följer protein och fettsyreklumpen vi kallar hjärnan naturlagarna eller så innehåller den någon form av magiska förmågor så att den kan undvika dem. Har inte dessa länkar som du efterfrågar.

Om en homosapiens-hjärna inte är deterministisk, är en babianhjärna deterministisk, en hundhjärna etc etc..... en amöbahjärna? Var går gränsen?

Är Phineas Gage hjärna deterministisk eller inte? Blir den deterministisk i och med att man avlider?
Om du läser på om de naturlagar du refererar till så borde du inse att inga fundamentala naturlagar beskriver deterministiska händelser, utan de beskriver sannolikheter för indeterministiska händelser. Vi lever alltså i ett indeterminstiskt universum där så vitt vi vet inget som händer är strikt determiniskt utan allt är strikt indeterministiskt. På makroskopisk nivå emergerar statistiska fördelningar där en del makroskopiska händelser blir så sannolika att vi kan påstå att vi vet utfallet utan att ta någon större risk att ha fel, medan andra makroskopiska händelser fortsätter vara så slumpmässiga att vi aldrig kan förutsäga utfallet utan att riskera ha fel i 50% av fallen. Att folk envetet hävdar att naturlagarna beskriver ett deterministiskt universum kan inte förklaras på något mer träffande sätt än att deras hjärnor styrs av tärningarnas utfall.

En människohjärna blir inte deterministisk bara för att den i bästa fall har rätt oftare än vad den har fel, inte heller en babianhjärna, en hundhjärna eller en vanlig kontorsdator för den delen.

Frågan om fri vilja får nog handla om något annat, annars är saken redan avgjord.
Citera
2022-04-20, 00:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du tror du styr dig själv.
1. Min hjärna styr mig.
2. Min hjärna = jag.
Ergo: Jag styr mig.

Grundläggande logik. Frågor på det?
Citera
2022-04-20, 00:26
Medlem
Citat:
Jag ÄR mitt undermedvetna + allt annat som pågår i min hjärna.

Vad menar du egentligen annars att din hjärna är? Du talar om den som om den är en främmande kropp som styr dig?? Vad menar du isf att det är som är du? Vad är "du" som styrs av denna hjärna??

Jag förstår verkligen inte vad du menar.

Fast det är ju inte så det fungerar. Du har flera olika identiter i din hjärna, och att säga att ditt undermedvetna på något sätt skulle vara dig känns banalt. Du är ju den del av dig som har en medveten kontroll, jaget, allt annat sker utanför din kontroll.

Så vi kan börja här, försök observera dina tankar. Om du observerar dina tankar och de fortfarande poppar upp, då är det utanför din kontroll för du är observatören. Detta är då en del av dig som framkallar dessa tankarna, utan att du vill eller har kontroll över det.

Sedan har man även provat att operera bort bryggan mellan hjärnhalvorna, en corpus callosotomi.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11065-020-09439-3

Då har man märkt att den ena delen av hjärnan har en personlighet medan den andra delen har en annan. T.ex., frågar du en person vad de vill jobba med så kan de säga bilmekaniker. Men skall de skriva ner det, så kommer det i många fall stå ett helt annat yrke. Likaså är det med massor av olika frågor, och då sker detta utan personens fulla kontroll.

Alien hand syndrome är liknande, och då har personer inte kontroll över sin ena hand alternativt att den rör sig av sig självt efter en corpus callosotomi. Att anse att en del av dig som du inte har kontroll över är dig känns således för mig bisarrt, det är ju som att säga att grannen är dig också, du har ju lika mycket kontroll över honom som den delen av hjärnan.

Vad det handlar om är ju då medvetande, vilket är ett väldigt intressant och främmande ämne. Men om vi säger att du har tankar, som bara poppar in i din skalle, som du sedan reagerar känslomässigt på, är det verkligen du som styr din hjärna då eller är det din hjärna som styr dig?
Citera
2022-04-20, 05:19
Medlem
Citat:
1. Min hjärna styr mig.
2. Min hjärna = jag.
Ergo: Jag styr mig.

Grundläggande logik. Frågor på det?

Om det stämmer att hjärnan skapar medvetandet så kan medvetandet inte styra hjärnan.
Citera
2022-04-20, 09:27
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om du läser på om de naturlagar du refererar till så borde du inse att inga fundamentala naturlagar beskriver deterministiska händelser, utan de beskriver sannolikheter för indeterministiska händelser.

Själva begreppet "naturlagar" är på sätt och vis deterministiskt. De benämns lagar eftersom de anses ej vara möjliga att bryta mot. Utan dem har du ingen vetenskap att tala om öht. Indeterminism som du beskriver den innebär bara att världen är för komplex för en homosapiens att determinera den. Komplexiteten gör att vi beskriver det som oberäknerligt och därför använder man istället sannolikheter. Men det är bara det mänskliga perspektivet. Sådant som är för komplext att beräkna och förutspå är det du beskriver som slumpen, men utfallet är på förhand redan givet.
Citera
2022-04-20, 10:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om det stämmer att hjärnan skapar medvetandet så kan medvetandet inte styra hjärnan.
Ser ingen större motsättning i det. Sedan medvetandet, eller självmedvetandet har skapats, kan det väl påverka hjärnans funktion, åtminstone till vissa delar om hjärnan har viss interaktion med det. Lite som självprogrammerande mjukvaror. Det omarbetar information och förändrar hjärnans funktion.

Men upplevelsen av att ha ett medvetande måste komma från hjärnan och vara en del av dess funktion. Så det är inte säkert att medvetandet och hjärnan är två olika saker som går att skilja åt, även om det kan kännas så. Medvetandet och självmedvetandet behöver inte vara mer skapat än att hjärnan själv har skapats och utvecklas. D.v.s. det är inte skapat av hjärnan utan uppstår som en följd av hjärnans utveckling.
Citera
2022-04-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ser ingen större motsättning i det. Sedan medvetandet, eller självmedvetandet har skapats, kan det väl påverka hjärnans funktion, åtminstone till vissa delar om hjärnan har viss interaktion med det. Lite som självprogrammerande mjukvaror. Det omarbetar information och förändrar hjärnans funktion.

Men upplevelsen av att ha ett medvetande måste komma från hjärnan och vara en del av dess funktion. Så det är inte säkert att medvetandet och hjärnan är två olika saker som går att skilja åt, även om det kan kännas så. Medvetandet och självmedvetandet behöver inte vara mer skapat än att hjärnan själv har skapats och utvecklas. D.v.s. det är inte skapat av hjärnan utan uppstår som en följd av hjärnans utveckling.

Känns ändå mer rimligt att hjärnan styr medvetandet och inte tvärtom.
Citera
2022-04-20, 14:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Känns ändå mer rimligt att hjärnan styr medvetandet och inte tvärtom.

Jag anser nog att det är en kombination. Jag kan välja att lyfta eller inte lyfta min arm. Något som jag gör helt medvetet. Men om någon kastar något mot mig, flyger armen upp helt omedvetet för att skydda mig. Frågan är hur själva beslutsprocessen går till i huvudet. På något sätt måste signalerna till musklerna uppstå. I det första fallet sker det medvetet, i det andra automatiskt.

Frågan är väl också om tänkandet är en medveten eller omedveten handling. Har vi ingen egen vilja, är det du tänker och skriver här ointressant, för du skulle inte kunna göra på något annat sätt, oavsett om du har rätt eller inte.

Min syn på tänkandet är att vi prövar teorier och att hjärnan ger oss logiska svar utifrån vad vi redan vet eller kombinationer av det men även utifrån medfödda strukturer och känslor som uppstår i hjärnan. Däremot kan vi själva förkasta de svar vi får, så det finns ändå någon sorts logisk beslutsprocess i hjärnan/medvetandet.

Om det är fri vilja vet jag inte men vad skulle annars fri vilja vara. Beslut utan underlag är väl bara slumpmässiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in