Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Jag ÄR mitt undermedvetna + allt annat som pågår i min hjärna.
Vad menar du egentligen annars att din hjärna är? Du talar om den som om den är en främmande kropp som styr dig?? Vad menar du isf att det är som är du? Vad är "du" som styrs av denna hjärna??
Jag förstår verkligen inte vad du menar.
Fast det är ju inte så det fungerar. Du har flera olika identiter i din hjärna, och att säga att ditt undermedvetna på något sätt skulle vara dig känns banalt. Du är ju den del av dig som har en medveten kontroll, jaget, allt annat sker utanför din kontroll.
Så vi kan börja här, försök observera dina tankar. Om du observerar dina tankar och de fortfarande poppar upp, då är det utanför din kontroll för du är observatören. Detta är då en del av dig som framkallar dessa tankarna, utan att du vill eller har kontroll över det.
Sedan har man även provat att operera bort bryggan mellan hjärnhalvorna, en corpus callosotomi.
https://link.springer.com/article/10.1007/s11065-020-09439-3
Då har man märkt att den ena delen av hjärnan har en personlighet medan den andra delen har en annan. T.ex., frågar du en person vad de vill jobba med så kan de säga bilmekaniker. Men skall de skriva ner det, så kommer det i många fall stå ett helt annat yrke. Likaså är det med massor av olika frågor, och då sker detta utan personens fulla kontroll.
Alien hand syndrome är liknande, och då har personer inte kontroll över sin ena hand alternativt att den rör sig av sig självt efter en corpus callosotomi. Att anse att en del av dig som du inte har kontroll över är dig känns således för mig bisarrt, det är ju som att säga att grannen är dig också, du har ju lika mycket kontroll över honom som den delen av hjärnan.
Vad det handlar om är ju då medvetande, vilket är ett väldigt intressant och främmande ämne. Men om vi säger att du har tankar, som bara poppar in i din skalle, som du sedan reagerar känslomässigt på, är det verkligen du som styr din hjärna då eller är det din hjärna som styr dig?