2022-04-18, 10:10
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag är förvånad över att du ens kan stava till "fakta" där i kolchosen men en sak ska du ha klart för dig: Ryssarna är avundsjuka på ukrainarna!
https://threadreaderapp.com/thread/1...099914756.html
Citat:
In many tapped phone calls between Russian soldiers and their relatives (Russians steal UKR mobile phones, use them, SBU taps) they tell same story:
How rich Ukraine is, how much they (Russians) have looted, and how cool people lived here.
Some saw asphalt and street lights for the fist time.
Och att de ryska plundrarna passar på att ta för sig av den (för ryssar tydligen imponerande) välmåga som fram tills alldeles nyligen rått i Ukraina syns inte minst på vitryska postkontor där tjuvgodset ska sändas hem:
https://twitter.com/HannaLiubakova/s...46301821280256
Citat:
"-Hello,darling,I looted, raped, tortured and killed in Ukraine. But I am sending you a TV, air conditioners,e-scooters and other goods."
I watched the 3-hour CCTV recording from a courier service in Mazyr, Belarus. Russian servicemen send endless packages with what they stole.
https://pbs.twimg.com/media/FPaJvGFW...name=4096x4096
https://pbs.twimg.com/media/FPaJvGJX...name=4096x4096
https://pbs.twimg.com/media/FPaJvIRX...name=4096x4096
https://pbs.twimg.com/media/FPaI57-W...name=4096x4096
Det är många och stora paket som ska hem till Ryssland där?
Citera
2022-04-18, 10:23
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Detta är ju den ryska modellen för Ukraina. Tycker du det har fungerat än så länge?

Nu tror jag inte för ett ögonblick att detta var ett seriöst och genomtänkt argument från din sida.
Du trollar och försöker ta en billig poäng. Men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.

Det är fine om du vill hata Ryssland och se ryssar som orcher och Putin som satan själv och whatever. Men Ryssland gick in i Ukraina av säkerhetspolitiska skäl, inte ekonomiska. Ryssland vill inte ha NATO-missiler på 8 minuters flygavstånd från Moskva. Det är liksom inte mycket mer komplicerat än så.

Det USA och IMF som har satt i system att sätta länder på obestånd genom statskupper, embargon eller genom att helt enkelt bomba sönder dom. Inhemsk industri och näringsliv slås sönder. För att bygga upp landet igen så krävs lån från IMF och internationella storbanker. Landet utsätts för brain-drain då alla med specialkunskaper flyr utomlands. De som blir kvar är billig slavarbetskraft åt internationella företag, som nu tagit över landets näringsliv.

När jag pratar om USA så menar jag den finansiella och politiska eliten. Detta är inget som kommer amerikanska folket till del. I själva verket så blir även de plundrade, men i långsammare takt. På samma sätt som vi EU-medborgare också blir.

Du känner säkert till boken "Confessions of an Economic Hit Man", och att den handlar om USA, och inte Ryssland. Det jag beskrev i mitt förra inlägg är i allra högsta grad USAs modus operandi, och inte Rysslands. Sen är säkert Ryssland hemskt på tusen andra sätt, och Putin giftmördar folk och allt möjligt annat. Men varför inte då kritisera Ryssland på en punkt som makes sense? Istället för sådana här reflexmässiga mothugg som du ägnar dig åt?
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-18 kl. 11:04. Anledning: rättade boktitel
Citera
2022-04-18, 10:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Men Ryssland gick in i Ukraina av säkerhetspolitiska skäl, inte ekonomiska.

Nej, det gjorde dom inte. Ryssland gick in i Ukraina eftersom Putin och stora delar av Makteliten i Ryssland vill skapa ett "stor-ryssland". Erövra lebensraum, helt enkelt. För Putins del handlar det också om att han personligen vill framstå som en stor rysk härskare, som "tåerställde" det ryska imperiet och tog in Ukraina i ryssland igen, eftersom han anser att Ukraina egentligen inte finns. I hans värld är det en inrikes militär operation, dom är hela tiden i ryssland.

Ukraina har aldrig och kommer aldrig att utgöra ett militärt hot mot ryssland. Hela iden att väst och Ukriana skulle försöka erövra ryssland är befängd och baserad på ideer som väst lämande för 100 år sedan. Men Putin och hans gäng har aldrig gått vidare utan lever i en drömvärld.
Citera
2022-04-18, 10:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, det gjorde dom inte. Ryssland gick in i Ukraina eftersom Putin och stora delar av Makteliten i Ryssland vill skapa ett "stor-ryssland". Erövra lebensraum, helt enkelt. För Putins del handlar det också om att han personligen vill framstå som en stor rysk härskare, som "tåerställde" det ryska imperiet och tog in Ukraina i ryssland igen, eftersom han anser att Ukraina egentligen inte finns. I hans värld är det en inrikes militär operation, dom är hela tiden i ryssland.

Ukraina har aldrig och kommer aldrig att utgöra ett militärt hot mot ryssland. Hela iden att väst och Ukriana skulle försöka erövra ryssland är befängd och baserad på ideer som väst lämande för 100 år sedan. Men Putin och hans gäng har aldrig gått vidare utan lever i en drömvärld.
"Erövra lebensraum"
Du är helt lost. Ryssland gick in i Ukraina av två orsaker.
Ryssar som dödas i Donetsk och Luhansk under 8 år.
NATOs utvidgning.
Citera
2022-04-18, 10:52
Medlem
"Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?"

Svaret på frågan förutsätter att man vet vad mål, tidplan och avsikt är.
Resten får förnuftet tänka ut självt.
Citera
2022-04-18, 10:58
Medlem
Citat:
Man kan ju minnas vad som hände med forna Jugoslavien efter uppsplittringen. I Serbien kunde tyska och amerikanska finansintressen fynda gruvor och tung basindustri för en spottstyver. Jordbruk och näringsliv var sönderbombat eller på annat sätt utslaget och ersattes av import (till stor del från Tyskland). Och de forna delrepubliker som var allierade med väst har knappast klarat sig mycket bättre. Tror att Kroatien har högst statsskuld av alla nu.

Receptet är:
-Jag kommer och slår sönder allt du har.
-Sen får du bygga upp och köpa nytt av mig, för pengar som du får låna av mig.

Jag antar att USAs plan A var att få till ett regimbyte i Ryssland och därefter kunna plundra landet, sätta befolkningen i skuld osv. Nu när det inte ser ut att lyckas så står istället EU-länderna uppställda som käglor på bowling-banan.

Vi får se vilka som faller.

Vad vinner EU på detta då? Varför skjuta sig själv i båda fötterna på detta sätt?

Jag tror man får skilja på EU som "organisation" och de länder som ingår i EU. Jag börjar mer och mer betrakta EU som Bolsjevikerna i tidiga Sovjet. (Minus de starka karismatiska ledarna som Lenin och Stalin.) Dessa människor i EU-aristokratin är ideologiskt drivna och har inga betänkligheter mot att driva de egna nationerna till ruinens brant, om det leder till att deras politiska projekt går i hamn och deras makt och konsolideras. Och det finns inget som kan driva nationer till ruinens brant som ett riktigt rejält krig, såklart.

Kul att se en välformulerad post för en gångs skull.

Ps
Kroatien håller fortfarande på att betala av på alla vapen dom fick via Tyskland.
Förutom att dom sålde ut sin största tillgång till Tyskarna (kust och turistnäring)
Citera
2022-04-18, 10:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Ja det är ju en bekväm hållning att ha såklart, om man behöver en ursäkt för att hata på Putin och förbehållslöst ställa sig på Ukrainas sida.

Om det är som jag säger, att Ryssland har rationella skäl till att frukta för ett militärt angrepp via Ukraina, så skulle man ju behöva nyansera sin bild lite. Jag förstår att det kan kännas jobbigt.

Ryssland har redan mer "lebensraum" än det behöver. Rysslands geopolitiska dilemma är att skydda sitt redan existerande territorium mot angrepp. Beror på geografin. Så har det varit sedan medeltiden och så är det även nu. Ukraina har varit inkörsporten för alla europeiska erövringsförsök genom historien. Det är mao helt uppenbart varför Ryssland har ett säkerhetspolitiskt intresse av att inte förlora kontrollen över det territoriet.

Så varför då försöka uppfinna en mer tillkrånglad förklaringsmodell?

Citat:

USA / NATO missilbaser på ukrainsk mark skulle helt uppenbara vara ett militärt hot mot Ryssland. USA / NATO flotta i Svarta Havet skulle också ett militärt hot. Gemensamma militärövningar på ukrainsk mark lika så.

Möjligen kan du föra argumentet att USA / NATO är supersnälla och aldrig skulle göra en fluga förnär, allra minst Ryssland. Och att Ryssland av den anledningen oroar sig helt i onödan och lika gärna hade kunnat låta Ukraina gå med i NATO och få lite missilbaser och dylikt. Det är i så fall en annan sak.
Citera
2022-04-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
"Erövra lebensraum"
Du är helt lost. Ryssland gick in i Ukraina av två orsaker.
Ryssar som dödas i Donetsk och Luhansk under 8 år.
NATOs utvidgning.

Lite förenklat och kondenserat...
Men i sak det mest troliga och allt annat är sekundärt.
Citera
2022-04-18, 11:04
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
USA / NATO missilbaser på ukrainsk mark skulle helt uppenbara vara ett militärt hot mot Ryssland. USA / NATO flotta i Svarta Havet skulle också ett militärt hot. Gemensamma militärövningar på ukrainsk mark lika så.

Möjligen kan du föra argumentet att USA / NATO är supersnälla och aldrig skulle göra en fluga förnär, allra minst Ryssland. Och att Ryssland av den anledningen oroar sig helt i onödan och lika gärna hade kunnat låta Ukraina gå med i NATO och få lite missilbaser och dylikt. Det är i så fall en annan sak.

Trams. Vi har haft sovjetiska / ryska kärnvapen placerade i ockuperade "Kaliningrad" i decennier riktade mot oss i Väst.
Och vi har lärt oss att få leva med ryssarnas gigantiska Zapad-övningar i Östersjön.
Ett Ukraina med i NATO vore inget konstigt. I så fall bör Ryssland lämna Königsberg omedelbart.
Ingen som bor i Västvärlden (vilket jag tror du gör) kan på allvar tro att Väst skulle utgöra ett hot mot Ryssland. Det finns ingen som helst europeisk / västlig sammanhållning i att attackera / ockupera Ryssland. Att hjärntvättade ryssar tror på den sagan är en annan sak.
Att försöka applicera rysk propaganda på upplysta europeer blir bara fjantigt. En och en annan dumskulle kan väl tro på den, men det är inte många. Du är tydligen en av dom dock.
Senast redigerad av mossadmartin 2022-04-18 kl. 11:14.
Citera
2022-04-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Trams. Vi har haft sovjetiska / ryska kärnvapen placerade i ockuperade "Kaliningrad" i decennier riktade mot oss i Väst.
Ett Ukraina med i NATO vore inget konstigt. I så fall bör Ryssland lämna Königsberg omedelbart.
Ingen som bor i Västvärlden (vilket jag tror du gör) kan på allvar tro att Väst skulle utgöra ett hot mot Ryssland. Det finns ingen som helst europeisk / västlig sammanhållning i att attackera / ockupera Ryssland. Att hjärntvättade ryssar tror på den sagan är en annan sak.

Ja du har så självklart rätt..
Vi i väst och då framförallt den vita populationen I Europa
har i alla tider varit så snälla och inte plundrat och förslavat under de senaste 300 åren.
Vi har aldrig försökt invadera österut för att komma åt rikedomar.
Amerikanarna har inte hundratals militära baser över hela världen,,
Vi i väst har inga som helst imperialistiska attityder idag..
När vi krigar då gör vi det för en god sak.

Eller minns jag fel ??
Senast redigerad av Per-Olof.H 2022-04-18 kl. 11:15.
Citera
2022-04-18, 11:17
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte för ett ögonblick att detta var ett seriöst och genomtänkt argument från din sida.
Du trollar och försöker ta en billig poäng. Men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.

Det är fine om du vill hata Ryssland och se ryssar som orcher och Putin som satan själv och whatever. Men Ryssland gick in i Ukraina av säkerhetspolitiska skäl, inte ekonomiska. Ryssland vill inte ha NATO-missiler på 8 minuters flygavstånd från Moskva. Det är liksom inte mycket mer komplicerat än så.

Det USA och IMF som har satt i system att sätta länder på obestånd genom statskupper, embargon eller genom att helt enkelt bomba sönder dom. Inhemsk industri och näringsliv slås sönder. För att bygga upp landet igen så krävs lån från IMF och internationella storbanker. Landet utsätts för brain-drain då alla med specialkunskaper flyr utomlands. De som blir kvar är billig slavarbetskraft åt internationella företag, som nu tagit över landets näringsliv.

När jag pratar om USA så menar jag den finansiella och politiska eliten. Detta är inget som kommer amerikanska folket till del. I själva verket så blir även de plundrade, men i långsammare takt. På samma sätt som vi EU-medborgare också blir.

Du känner säkert till boken "Confessions of an Economic Hit Man", och att den handlar om USA, och inte Ryssland. Det jag beskrev i mitt förra inlägg är i allra högsta grad USAs modus operandi, och inte Rysslands. Sen är säkert Ryssland hemskt på tusen andra sätt, och Putin giftmördar folk och allt möjligt annat. Men varför inte då kritisera Ryssland på en punkt som makes sense? Istället för sådana här reflexmässiga mothugg som du ägnar dig åt?
Bra inlägg, vill tillägga att dom intellektuella ofta flyr till USA och får starta nytt där och är såklart jättenöjda. Då tycker dom att USAs agerande har varit föredömligt. Inte sällan blir dessa personer sedan språkrör för hur dålig den gamla regimen är och att det är mycket bättre nu.
Citera
2022-04-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Har sett vanliga ryssar i rysk media vara förvånade över hur bra folk i Ukraina har det jämfört med gyttjan i Ryssland. Som sagt äger en elit på 1% i Ryssland det mesta, resten är som det alltid varit för slaver: fattigdom, inavel, droger och tidig död.
Ukraina är Europas fattigaste land, trots att de bedömdes ha de bästa ekonomiska förutsättningarna av de avknoppade sovjetiska republikerna. Om det är något av dessa som verkligen blivit plundrat av oligarker är det Ukraina, en totalt korrupt stat där oligarkerna äger partierna och politikerna. De har gnagt liket in på bara benen. Det har inte haft någon större betydelse om oligarkerna varit ryss eller väst-"vänliga", dessutom har de ju ägt "Zelinskys" som beredvilligt hjälpt dem att plundra det arma landet och dess invånare.
Tro fan att Ukrainare nu flyr en masse när de får chansen att få asyl i den rika delen av Europa.

Världsbankens siffror för 2020
BNP per capita:
Ryssland $10127
Belarus $6424
Albanien $5246
Moldavien $4547
Kosovo $4347
Ukraina $3725
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto