Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I förhöret med HO, den 12:e juni, s. 15 (179): "HO: För att gå ut så behöver man inte använda passerkort. Då kan man gå rakt ut så att säga. De inre dörrarna är ju, har rörelsedeckare som, om man går in i dess område så öppnas dörrarna och sedan är dom ute i receptionen. Sedan är det bara att gå ut genom ytterdörren. Med hjälp av låsvredet."

Så han skulle kommit på när han klev ut. Visst ja. Måste stämpla ut. Dragit kortet ute på Sveavägen. Ytterdörren låses upp. Men den får inte gå upp också då? Bara markering i systemet. Försöker få en bild av detta scenario
Citera
2022-04-16, 12:40
Medlem
Citat:
Vilka uppgifter av HO är det som förkastas? Tittar mer på samstämmigheter mellan vittnesmål.

Ju fler som noterar en viss detalj, desto mer intressant blir detaljen.

PH kom fram till att det kunde ha varit ett kort samtal, på en halv minut, efter att ha pratat med väktarna? Men Skandiamannen själv hävdar som bekant att det inte var något samtal alls. HO säger i alla händelser att SE lämnade "ungefär 23:20". Det kan betyda 23:19, eller 23:21?

Som bekant fanns det en anordning att dra kortet i på utsidan av ingången. Är det helt otänkbart att SE "stämplade ut" där?

Eller såg datasystemet skillnad på utpassering och inpassering?

Det där med att han skulle ta t-banan hem kan vara nåt han sa till HO när han kom tillbaka in igen.

Precis! Skulle inte förvåna om en framtida bok eller film kommer ha titeln "Häggström: Unsung Hero."

Breven är högaktuella, ja! Men jag behöver mer material att jämföra med.

DNA-träffen kan ha en annan förklaring. Det är handstilen som har ett antal märkliga likheter.

Dessvärre skriver SE det mesta med kalligrafi, och den är inte särskilt lik hans ordinarie handstil.

En dubbelnatur även på det området?

Vilka brev liknar Engströms handstil?
Är det det som visades på presskonferensen så är det samma brevskrivare som många andra brev och falska eller rätta tips. Åklagarmyndigheten får allt jag jämför med brev o skrifter jag själv har från samma person. O just det brevet som Krister Petersson visade fick han sen jämförelse med bokstäver understrukna med rött så han verkligen skulle se. De borde ju med kollat av alla brev med de jag kände igen 2015 o inte hålla på med nåt hittepå!
Senast redigerad av Cianneli 2022-04-16 kl. 13:00.
Citera
2022-04-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hade Föllinge kontakt med Svartenbrandt eller råkar det bara vara samma namn?

Ove är väl inte så jättevanligt namn tänker jag. Folk har ju skrivit här att Föllinge hade en syster. Lever hon måste hon väl veta om han hjälpte Svarten 2007. Svarten gnällde som vanligt i tidningar men den där Ove hade hjälpt honom med en lägenhet. O bil som skulle va till förfogande för att Svarten skulle kunna sälja böcker.
Citera
2022-04-16, 13:06
Medlem
Citat:
Även ALG är inne på mörkblå färg, även om hon uppfattar plagget som en rock.

Om SE vet att GM hade mörkblå täckjacka så kan han inte gärna uppge att han själv bar en sån.

Att han sprang efter poliserna är påhittat, liksom vittnet som förväxlade honom med gärningsmannen. Men det påhittade vittnet intygar att han var där på platsen och hade en mörk rock. Så SE uppfinner någon som kan hjälpa till med alibit, de minuter han sprang uppe på åsen.

Dessvärre kunde SE inte kontrollera informationen. Många uppfattade just ett mörkt plagg.

Men SE hade inte tillgång till förhören. Visste han ens att personalen på Skandia blev hörd?

Jag förstår. Min kommentar om den blå täckjackan var mest ett konstaterande av hur galet Pettersson argumenterar. Ursäkta mig, men jag orkar inte ta upp diskussionen om Engströms eventuella skuld igen. Som sagt har jag ägnat så oerhört mycket tid åt saken och jag har lagt Engström till handlingarna. Engström har ju numera också en egen tråd.
Citera
2022-04-16, 14:34
Medlem
- YN ser GM på David Bagares gata
- GM springer in i paret på regeringsgatan och ”försvinner”

Rimligt att anta att han fortsätter ner till snickarbacken

- där snickarebacken möter Birger Jarlsgatan ser HH en man kliva in i en blå bil, Passat eller möjligtvis Saab 900, med reg nr LKL/LKC och 505/502/509

En snabb koll visar att LKL502 var en blå Saab 900 -85, skrotad 2020

Vem ägde bilen? Någon som vet om det kollats upp?
Citera
2022-04-16, 15:12
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321

Vill till sist ge en stor eloge till dig för det alldeles utmärkta arbete du gör med Grandmaterialet. Läser med stort intresse det som kommer fram. Det kan absolut finnas något där. Håller tummarna för att det kan leda någonstans. Sammanlagt bör det väl röra sig om en ca 700-800 personer som befunnit sig på olika föreställningar på Grand den kvällen. Undrar hur många av dessa som är identifierade och förhörda? Risken finns ju tyvärr att information gått förlorad för alltid på grund av att polisen underlåtit att förhöra personer som kunde suttit på viktiga uppgifter utan att själva veta om det. Det hela måste minst sagt vara som att leta efter en nål i en höstack men ge inte upp. Man vet aldrig och med lite tur så.

Tackar! Hoppas det går och hitta något mer av intresse bland grandvittnesmålen. Men tyvärr förhördes bara ett fåtal av biobesökarna som inte var på den sena föreställningen av Bröderna Mozart. Det tror jag var ännu ett misstag med Holmers utredning.
Citera
2022-04-16, 15:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vilka brev liknar Engströms handstil?
Är det det som visades på presskonferensen så är det samma brevskrivare som många andra brev och falska eller rätta tips. Åklagarmyndigheten får allt jag jämför med brev o skrifter jag själv har från samma person. O just det brevet som Krister Petersson visade fick han sen jämförelse med bokstäver understrukna med rött så han verkligen skulle se. De borde ju med kollat av alla brev med de jag kände igen 2015 o inte hålla på med nåt hittepå!

Det är de här tre från Norrtälje. Även kalligrafin har små likheter, men det är framför allt hans övriga handstil som man bör jämföra med.

https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view

Hade varit spännande att se de två andra kuverten. Den här brevskrivaren har säkert skickat mer.

Det finns säkert en jättebra expert-förklaring till likheterna, men jag har inte hört den än.

Om någon har hittat en längre text av SE, som inte finns i MOP-arkivet, och som inte är kalligrafi ...

Länka gärna!
Citera
2022-04-16, 15:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Så han skulle kommit på när han klev ut. Visst ja. Måste stämpla ut. Dragit kortet ute på Sveavägen. Ytterdörren låses upp. Men den får inte gå upp också då? Bara markering i systemet. Försöker få en bild av detta scenario

Ja, det kan verka lite avigt. Men PH och RB blev ju förvånade över, när de undersökte dragningarna, att SE aldrig drog kortet som man skulle, när man gick ut i receptionen till exempel.

De enda dragningarna var när han gick in på morgonen, och när han gick hem. Den första skedde uppenbarligen på utsidan vid ytterdörren, men var den andra skedde är inte klarlagt?

Samtalet med RB indikerar att SE drog kortet först och sen gick direkt ut. Men vem vet om detta var hur det egentligen gick till. Tänk om rutinen var att alltid dra kortet i samma apparat som när han gick in.

Nåja, får vi någonsin veta? Vet du om någon mätt upp hur lång tid det tog att gå från den gamla ingången och upp till övergångsstället vid korsningen, och sedan tillbaka och fram till mordplatsen?
Citera
2022-04-16, 19:00
Medlem
Intressant artikel om svensk utrikespolitik.
När Olof Palme dog och ÖB Bengt Gustavsson förstörde handlingar och undvek att informera folk, försvann många kunskaper om Sverige samarbete med väst.

"En annan rör hur och varför förberedelserna för mottagande av västhjälp stagnerade och avtog från den andra hälften av 60-talet, och slutligen avvecklades i mitten på 80-talet.
ÖB Lennart Ljung lät då förstöra det mesta av de planer och andra handlingar som fanns kvar, och han såg till att nya officerare som kom in på topposter inte informerades om vad som hade varit. Detta gällde även hans egen efterträdare, Bengt Gustafsson. Även på politisk nivå bröts det institutionella minnet vid denna tid; då försvarsminister Anders Thunborg avgick och statsminister Olof Palme dog var det inte längre någon på regeringsnivå som kände till de band till väst som nyligen funnits.

Länken västerut var tänkt som en nationell livlina om neutralitetspolitiken misslyckades och Sovjet anföll Sverige. NPK hävdade att ”det hade varit oförenligt med det ansvar som åvilade landets politiska och militära ledning om inte åtgärder för att möjliggöra mottagande av understöd från de västliga stormakterna hade vidtagits.” Thunborg menade att det handlade om att planera för ”landets överlevnad som nation.” Ändå tilläts denna livlina att vittra bort och försvinna, därtill vid en tidpunkt (sent 70-tal till mitten på 80-talet) då krigshotet ökade och det svenska försvaret var försvagat. Varför?

Denna fråga står i centrum för min doktorsavhandling som är tillgänglig som bok med titeln Life-line Lost (Santérus 2006).

Fyra förklaringar till västlänkens försvinnande syns möjliga:

1. den svenska regeringen beslöt medvetet att avbryta förberedelserna;
2. västmakterna (USA) beslöt att Sverige inte skulle få någon hjälp;
3. hotbilden utvecklades så att västhjälp inte längre var en så angelägen fråga;
4. den offentliga bilden av neutralitetspolitiken utvecklades på ett sätt som gjorde det alltför känsligt och politiskt farligt att vidmakthålla förberedelserna."

https://www.svensktidskrift.se/vaskan-i-washington-1nya-ron-om-sveriges-hemliga-militara-samarbete-med-vast-under-kalla-kriget/
Citera
2022-04-16, 19:32
Moderator
Schlesiens avatar
Samma personer tar upp samma saker här som i Engströmtråden. Skärp er.

Fortsätt med aspekter på Engström där ni slutade i (FB) Skandiamannen. Vårda ert stoff. Sladdra inte runt. Var sak i lämpligast möjliga tråd.

/ Moderator
Citera
2022-04-16, 20:44
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Vem ägde bilen? Någon som vet om det kollats upp?
Regbevisen finns i arkivet. https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Citera
2022-04-16, 21:20
Medlem
Citat:
Det är de här tre från Norrtälje. Även kalligrafin har små likheter, men det är framför allt hans övriga handstil som man bör jämföra med.

https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view

Hade varit spännande att se de två andra kuverten. Den här brevskrivaren har säkert skickat mer.

Det finns säkert en jättebra expert-förklaring till likheterna, men jag har inte hört den än.

Om någon har hittat en längre text av SE, som inte finns i MOP-arkivet, och som inte är kalligrafi ...

Länka gärna!

Det är dom jag jämfört bla. Finns andra brev med samma O:n med i Olof. Ngn som dillar om att den var en sex-kund (tror jag det var) på Malmskillnadsgatan och hade sett ngt konstigt. Jag har inte orkat kolla om olika brev tex kan beskriva mördarens väg. Polisen får pussla.
Engström har inte skrivit en massa brev. Det är en helt annan person som även är mördaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in