Citat:
Visst var det så. Sverige var alliansfritt i fred syftande till neutralt i händelse av krig. Ingenstans står dock att vi var helt förbundna av neutraliteten om det blev krig.
Jag arbetade själv inom försvarsindustrin under 80-talet och det var väl ingen större hemlighet att Sveriges försvarsresurser/lager skulle räcka c:a 3 månader tills dess att Nato hann komma till undsättning.
Än tidigare, på 70-talet, var jag med om att bygga den absolut sista och nordligaste etappen av Kalixlinjen. Den etappen följde inte den svenska gränsen mot Finland. Nej, den sista etappen följde Torneälven fram till Vittangi. Varför så frågade jag mig själv? Svaret fick jag många år senare. Scenariot var att sovjetiska förband skulle falla in i Sverige i den nordligaste triangeln av Sverige när de försökte ta sig in mot de isfria hamnarna i Nordnorge. Svenska jägarsoldater, svenskt flyg samt Natoflyg skulle gemensamt bekämpa sovjettrupperna i den norra, och i princip obebodda, triangeln. Kalixlinjen och den etapp jag var med om att bygga skulle i princip "styra" sovjeterna till den norra triangeln. Det skulle ha kostat Sovjetunionen för mycket att direkt angripa det Norrbottniska kärnlandet.
Nu är Kalixlinjen skrotad och alla värn fyllda med betong så detta är ingen större hemlighet idag.
Jag arbetade själv inom försvarsindustrin under 80-talet och det var väl ingen större hemlighet att Sveriges försvarsresurser/lager skulle räcka c:a 3 månader tills dess att Nato hann komma till undsättning.
Än tidigare, på 70-talet, var jag med om att bygga den absolut sista och nordligaste etappen av Kalixlinjen. Den etappen följde inte den svenska gränsen mot Finland. Nej, den sista etappen följde Torneälven fram till Vittangi. Varför så frågade jag mig själv? Svaret fick jag många år senare. Scenariot var att sovjetiska förband skulle falla in i Sverige i den nordligaste triangeln av Sverige när de försökte ta sig in mot de isfria hamnarna i Nordnorge. Svenska jägarsoldater, svenskt flyg samt Natoflyg skulle gemensamt bekämpa sovjettrupperna i den norra, och i princip obebodda, triangeln. Kalixlinjen och den etapp jag var med om att bygga skulle i princip "styra" sovjeterna till den norra triangeln. Det skulle ha kostat Sovjetunionen för mycket att direkt angripa det Norrbottniska kärnlandet.
Nu är Kalixlinjen skrotad och alla värn fyllda med betong så detta är ingen större hemlighet idag.
Jag är bekant med de olika och ofta orealistiskt överdrivna sk Krigsspel som fanns.
Oavsett ev planer övades dock inget gemensamt. Det görs det idag öppet med också dolt för svenska folket.
FRA hade dock I stort sett från start en egen relation till inte Nato utan direkt med USA.
Under 80 talet började direkta utbyten med personal och observatörer inom krigsmakten och då framför allt underrättelseförband, marinen och flyget.
Idag är alla chefer utbildade i USA under flera år.
Idag är NSA helt och fullt vår egen sk "deep state" de kontrollerar via våra underrättelsetjänster och direkt mediainflytande till allmänhet och politiker.
Kan de mörka sealcarriers i ytläge och uläge i fullt dagsljus kan de kontrollera vad som helst och indirekt kanske till och med en mordutredning.
Senast redigerad av boboslacke 2022-02-23 kl. 08:53.
Senast redigerad av boboslacke 2022-02-23 kl. 08:53.
En Stay Behind-idé: vi filmar allt i utpressningssyfte…)