Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst var det så. Sverige var alliansfritt i fred syftande till neutralt i händelse av krig. Ingenstans står dock att vi var helt förbundna av neutraliteten om det blev krig.
Jag arbetade själv inom försvarsindustrin under 80-talet och det var väl ingen större hemlighet att Sveriges försvarsresurser/lager skulle räcka c:a 3 månader tills dess att Nato hann komma till undsättning.

Än tidigare, på 70-talet, var jag med om att bygga den absolut sista och nordligaste etappen av Kalixlinjen. Den etappen följde inte den svenska gränsen mot Finland. Nej, den sista etappen följde Torneälven fram till Vittangi. Varför så frågade jag mig själv? Svaret fick jag många år senare. Scenariot var att sovjetiska förband skulle falla in i Sverige i den nordligaste triangeln av Sverige när de försökte ta sig in mot de isfria hamnarna i Nordnorge. Svenska jägarsoldater, svenskt flyg samt Natoflyg skulle gemensamt bekämpa sovjettrupperna i den norra, och i princip obebodda, triangeln. Kalixlinjen och den etapp jag var med om att bygga skulle i princip "styra" sovjeterna till den norra triangeln. Det skulle ha kostat Sovjetunionen för mycket att direkt angripa det Norrbottniska kärnlandet.

Nu är Kalixlinjen skrotad och alla värn fyllda med betong så detta är ingen större hemlighet idag.

Jag är bekant med de olika och ofta orealistiskt överdrivna sk Krigsspel som fanns.

Oavsett ev planer övades dock inget gemensamt. Det görs det idag öppet med också dolt för svenska folket.

FRA hade dock I stort sett från start en egen relation till inte Nato utan direkt med USA.

Under 80 talet började direkta utbyten med personal och observatörer inom krigsmakten och då framför allt underrättelseförband, marinen och flyget.

Idag är alla chefer utbildade i USA under flera år.

Idag är NSA helt och fullt vår egen sk "deep state" de kontrollerar via våra underrättelsetjänster och direkt mediainflytande till allmänhet och politiker.

Kan de mörka sealcarriers i ytläge och uläge i fullt dagsljus kan de kontrollera vad som helst och indirekt kanske till och med en mordutredning.
Senast redigerad av boboslacke 2022-02-23 kl. 08:53.
Citera
2022-02-23, 12:54
Medlem
Ett dokument på totalt 87 sidor angående Ture Utriainen , Brunflo Skytteklubb . AGAG , Magnumklubben

https://drive.google.com/file/d/1A7K5NQZC2h62w-odfpHF0SOQleI2bOZ1/view

19890607 D 11614
Citera
2022-02-23, 15:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ett dokument på totalt 87 sidor angående Ture Utriainen , Brunflo Skytteklubb . AGAG , Magnumklubben

19890607 D 11614
Anonym UL.
Lingärde igen.
Lite komiskt att UL(uppgiftslämnare) även är Ulf Lingärdes initialer.
Citera
2022-02-23, 16:58
Medlem
p.norths avatar
Rätt lik Leif Boork 1985
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

19890607 D 11614
Citera
2022-02-23, 17:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
De två senaste avsnitten av podden Palmemordet är humor. Två lekmän sitter och bedömer journalister och andra palmemordstyckare, beskyller de flesta för att vara färgade av något, samtidigt som de två själva är väldigt färgade. De säger att kritiken inte är personlig, sen kommer en massa personlig kritik.

Man funderade på vad de var ute efter. Men i del två blev det uppenbart, man skulle kritisera alla som kritiserade Krister Petersson. Man började också fundera på hur långt deras egna intellekt sträckte sig. De tyckte LGWP sa emot sig själv för han sagt att man inte kan lägga ner utan att peka ut nån, och senare att man inte kan peka ut nån utan bevis. Alternativet "man behövde inte lägga ner" nämner de, men det underkänns eftersom de inte hört honom säga de orden. Trots att det så uppenbart ingår i orden "man kan inte peka ut någon utan bevis, man kan inte lägga ner utan att peka ut nån.

LGWP har varit offentlig i palmemordsdebatten i 35 år. Konstigt nog så var det bara hans åsikter om Skandiamannen de brydde sig om. Genomskinligt.

Snillen spekulerar.

Edit: och nu hörde jag slutet. Det hela avslutas med en lång prata om Skandiamannen. Varför är det med i "granskningen av granskarna"? "Några ord om huvudpersonen". För mig är det Olof Palme...
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-23 kl. 17:50.
Citera
2022-02-23, 17:47
Medlem
Nya släpp varje dag nu, vilket tycker ni är det tyngsta i år? Sjuksköterskan på Sabb, Holmérs eller Skandiamannens intervju, eller vittnesmålen från flyktvägen uppe på åsen (Söderbloms PM, som finns i länk ovan) ?
Det tända ljuset i baracken och maskerna i Dekorimafönstret gav inga utslag på richterskalan men gör nog kanske om ett år... (Ingen lämplig plats varken för fotograf eller reservskytt men kanske ett avslöjande dyker upp snart: att mordet finns på bild eller film. En Stay Behind-idé: vi filmar allt i utpressningssyfte…)

Kuriosan ”teatermaskerna i dekorima-fönstret” som släpptes på Ekevis kanal kan också visa sig tyngre än vad vi fattar... Ingick i scenen "Teatermordet", den falska flaggan som lurade skjortan av hela eap....

Störtfloden av bombshells går inte att stoppa. Snart kommer jordbävningen...

Då kommer det för evigt att kallas teatermordet... av flera skäl... polis och politiker spelade teater efteråt, några vittnen också, och några mediamänniskor...
Hans Holmer var den skickligaste skådespelaren.
Citera
2022-02-23, 19:13
Medlem
Ytterligare ett dokument på många sidor, 80 stycken totalt.

https://drive.google.com/file/d/1Edw_cTrUTsvbvxPL-IEt6pbty2zKSK7Y/view
19860319 Polisbil med kommunikationsradio utanför bostaden EBC 2327
Citera
2022-02-24, 10:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Anonym UL.
Lingärde igen.

Fortsättning:
The plot thickens

Lars Krantz är född i Göteborg. Krantz far kom från Marstrand, var journalist på Segersteds antinazistiska Handelstidningen.
Två desinformatörer.
Lingärde och Krantz.
Två med judisk bakgrund från Marstrand?
Jag ska leta vidare.
Citera
2022-02-24, 10:24
Medlem
mvagrippas avatar
https://drive.google.com/file/d/10rVyKZG6jfYug7vOXEuGiyUk7_DYawsj/view

Redan de åttonde mars har SÄPO tagit del av Ulla Strömbäck-Larssons uppgifter och agerar utifrån dessa. Behandlingen hon sedan får med skitsnack och ignorering ter sig ännu mer suspekta i ljuset av detta. Första beskedet var att WT-männen var från KEE dvs ekoroteln . Med tanke på ovanstående dokument blir det viktigt att klarlägga om fallet var så, och om inte.
Hur kan det komma sig att en så vital uppgift dribblas bort ?
Citera
2022-02-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De två senaste avsnitten av podden Palmemordet är humor. Två lekmän sitter och bedömer journalister och andra palmemordstyckare, beskyller de flesta för att vara färgade av något, samtidigt som de två själva är väldigt färgade. De säger att kritiken inte är personlig, sen kommer en massa personlig kritik.

Man funderade på vad de var ute efter. Men i del två blev det uppenbart, man skulle kritisera alla som kritiserade Krister Petersson. Man började också fundera på hur långt deras egna intellekt sträckte sig. De tyckte LGWP sa emot sig själv för han sagt att man inte kan lägga ner utan att peka ut nån, och senare att man inte kan peka ut nån utan bevis. Alternativet "man behövde inte lägga ner" nämner de, men det underkänns eftersom de inte hört honom säga de orden. Trots att det så uppenbart ingår i orden "man kan inte peka ut någon utan bevis, man kan inte lägga ner utan att peka ut nån.

LGWP har varit offentlig i palmemordsdebatten i 35 år. Konstigt nog så var det bara hans åsikter om Skandiamannen de brydde sig om. Genomskinligt.

Snillen spekulerar.

Edit: och nu hörde jag slutet. Det hela avslutas med en lång prata om Skandiamannen. Varför är det med i "granskningen av granskarna"? "Några ord om huvudpersonen". För mig är det Olof Palme...

Jag orkar inte lyssna på eländet eftersom jag redan har fått mer än nog av den ene av gästtyckarna. Han får inget gensvar när han försöker svartmåla personer medelst skriftliga argument i diskussion med andra, vilket gång efter annan avslöjat hans högst begränsade intellektuella förmåga och hans agenda.
Istället skaffar han sig nu istället tillgång till en plattform där han - förmodar jag - inte får så mycket mothugg. Jag kan bara beklaga att podden sjunkit till denna nivå.
Citera
2022-02-24, 11:59
Medlem
Är det någon i tråden som vet om WT bärarna var verksamma under tiden som LOP var inne på Grand.
Finns inga vittnesmål om detta är det tydligt att dessa wt snackare hade med mordet att göra!
En konspiration....helt enkelt.
Citera
2022-02-24, 12:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Anonym UL.
Lingärde igen.

Citat:
Fortsättning:
The plot thickens

Lars Krantz är född i Göteborg. Krantz far kom från Marstrand, var journalist på Segersteds antinazistiska Handelstidningen.
Två desinformatörer.
Lingärde och Krantz.
Två med judisk bakgrund från Marstrand?
Jag ska leta vidare.
Fortsättning:
Det är ingen som funderat på varför just dessa två herrar engagerar sig i utredningen på ett så vinklat och frenetiskt sätt?
Vilka var deras uppdragsgivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in