2022-04-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Hur i herrans namn skulle länsstyrelsen kunna få tag i Polisens misstankeregister hade du tänkt? Du kanske borde läsa på om sekretess mellan myndigheter om du ska arbeta i offentlig sektor. Du kan på sin höjd bli tvungen att lämna in ett registerutdrag, och det kräver ditt samtycke.

Du kan alltså vara kolugn.

Varför har Länsstyrelsen direktåtkomst till Misstanke, och Belastningsregistret?
Länsstyrelsen har direktåtkomst till Misstanke, och Belastningsregistret därför att dom är Tillsynsmyndighet för Auktoriserade Bevakningsföretag!
Man skriver på ett medgivande att dom får inhämta dom Personuppgifterna från Polismyndigheten, och sammanställa uppgifterna, och skicka dom vidare på Remis till SÄPO! Man får ett svar, Godkänd, eller icke godkänd för anställning i Auktoriserat Bevakningsföretag, man granskas en gång om året, och hittar dom något så drar dom in Godkännandet, Bevakningsföretaget får aldrig reda på varför, man avskedas bara, men den avskedade har rätt att överklaga Länsstyrelsens Beslut till Förvaltningsrätten!

Länsstyrelsen är även Tillsynsmyndighet för Civila Skyddsvakter på Auktoriserade Bevakningsföretag, här finns blanketten för ansökan för Godkännande för Skyddsvakt!
https://www.lansstyrelsen.se/stockho...gsforetag.html

Ordningsvakter anställda på Auktoriserade Bevakningsföretag har Polismyndigheten som Förordnande och Tillsynsmyndighet, det är dom som står för deras utbildning, och är deras Förman!
https://polisen.se/lagar-och-regler/...kt-utbildning/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-04-15 kl. 17:43.
Citera
2022-04-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Genom att länsstyrelsen själva enligt lag kan ha rätt att begära ut uppgifter?

Du kanske själv skulle läsa på vad förordningarna kring brottsregistret och misstankeregistret säger? En del verksamheter har själva rätt att begära ut uppgifter direkt från polisen.

...
Rätt att få uppgifter ur registret

Myndigheter som har rätt att få fullständiga uppgifter

3 § Uppgifter ur misstankeregistret ska lämnas ut om det begärs av
...
5. en länsstyrelse, i fråga om den som ärendet gäller, om inte annat anges, i ärenden
a) där länsstyrelsen enligt lag eller förordning ska hämta in sådana uppgifter,
b) där länsstyrelsen ska göra en lämplighetsprövning,
c) om godkännande och tillsyn enligt förordningen (1989:149) om bevakningsföretag m.m.,
...

Polismyndigheten Gallrar nog rätt nu, för Den 21 Oktober 2019 gjorde Integritetsskydds myndigheten en Tillsyn hos Polismyndigheten, dom är Tillsynsmyndighet för alla Personuppgiftsbehandlare!

Integritetsskydds Myndigheten granskar polisens misstankeregister
Myndigheten ska kontrollera om uppgifter om personer som inte längre är misstänkta tas bort från polisens misstankeregister.
https://www.imy.se/om-oss/arkiv/nyhe...tankeregister/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-04-15 kl. 17:35.
Citera
2022-04-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Nu börjar du greppa efter halmstrån. "Alla HR..." What the fuck? Är "alla HR" en myndighet i din förvrängda verklighet? Och Arkivlagen? Varför blandar du in den i en diskussion om förordning (1989:149)?

Ät din medicin istället och vandra vidare till forumdelar som inte ställer allt för höga krav på användares hjärnkapacitet.

Om du inte ens vet vad HR betyder så ska vi nog inte ens diskutera saken...

Som vi har sagt förut; MR och BR är två sammanställda register som har gallringsregler. Men för det betyder det inte att personen i fråga bara försvinner spårlöst ur polisens synhåll. Misstanken finns kvar registrerad på olika ställen, bla. i ett HR.
Som man bland annat kan få ut via offentlighetsprincipen:
Det var fel av Polismyndigheten att vägra lämna ut händelserapporter med hänvisning till att dessa ingick i den pågående särskilda händelsen Alma.
https://www.allmanhandling.se/tag/handelserapport/

Polisen har ett dussin register som bla. delas med Gestapo. BR är det enda register som folk kan begära utdrag från och MR och BR är de enda två som "gallras" för allmän beskådan. Men det som finns i dessa två register finns alltid i ett dussin register till, bla. registret som indexerar HR.
Citera
2022-04-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du inte ens vet vad HR betyder så ska vi nog inte ens diskutera saken...

Som vi har sagt förut; MR och BR är två sammanställda register som har gallringsregler. Men för det betyder det inte att personen i fråga bara försvinner spårlöst ur polisens synhåll. Misstanken finns kvar registrerad på olika ställen, bla. i ett HR.
Som man bland annat kan få ut via offentlighetsprincipen:
Det var fel av Polismyndigheten att vägra lämna ut händelserapporter med hänvisning till att dessa ingick i den pågående särskilda händelsen Alma.
https://www.allmanhandling.se/tag/handelserapport/

Polisen har ett dussin register som bla. delas med Gestapo. BR är det enda register som folk kan begära utdrag från och MR och BR är de enda två som "gallras" för allmän beskådan. Men det som finns i dessa två register finns alltid i ett dussin register till, bla. registret som indexerar HR.

Indexerar HR..? Nu får du nog ta din medicin för ditt svammel har nått helt befängda nivåer. Du får fortsätta tro att "gestapo" övervakar oss alla (snacka om mani) men det ger dig inte rätten att sprida din dårskap här i juridikforumet.

Ett tips är att läsa på om vad som ingår i en säkerhetsprövning för du har uppenbarligen noll koll.
Citera
2022-04-15, 19:53
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som sagt, polismyndigheten ser om en person med ett personnummer har varit misstänkt för brott i historien. Ingenting gallras på det sättet. Om intet annat kan polisen lätt skaka fram dokumentet igen, för dokumenten är arkiverade enligt arkivlag.

Gallringsreglerna stadgar att MR och BR gallras för offentlig användning. Både Gestapo och vissa inre organ i polismyndigheten kan ändå se vad för misstankar, domar och allmänt span det finns på ett personnummer.

Det är fakta och inget annat.

Nu hittar du på bro. När förundersökningen läggs ned utan åtgärd så renas man från misstankeregistret. Se länken jag länkade till tidigare.

Varför ska folk leka smarta när de inte kan något?
Citera
2022-04-15, 19:56
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Sådär då var det avgjort. Du finns inte med i misstankeregistret längre.

Tack!

Ja jag tror det med. I mitt fall bör jag falla under punkt ett.
Citera
2022-04-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Nu hittar du på bro. När förundersökningen läggs ned utan åtgärd så renas man från misstankeregistret. Se länken jag länkade till tidigare.

Varför ska folk leka smarta när de inte kan något?

Du förstår inte; MR är bara ett sammanställt register. Din misstanke i en händelse finns arkiverat som en journal och som en händelserapport. Dessa gallras inte. Det är exakt samma sak som din dom i en domstol inte gallras bort för att du inte hittar en rad om det i BR.
Citera
2022-04-15, 20:10
Medlem
Citat:
Jag blev förhörd av polis för att de misstänkte att jag slog ett barn. Åklagaren la sedan ned ärendet efter att jag förhörts så det gick aldrig till åtal.

Jag har sökt jobb där länsstyrelsen ska kolla om jag är lämplig. Kommer detta att synas i misstankeregistret?

Det var även andra som jobbar med barn som blev förhörda men även mot dem LAS det ned o den personen arbetar dagligen med barn.

Känns orättvist om det ska förstöra mina chanser till jobb.
Blev du anhållen och topsat innan förhöret och åklagarbeslutet att du skall inte åtalas i ärandet?
Citera
2022-04-15, 20:18
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Blev du anhållen och topsat innan förhöret och åklagarbeslutet att du skall inte åtalas i ärandet?

Eh?

Nej, jag blev förhörd och fick sedan ett brev hemskickat att åklagaren la ned ärendet. Allt har jag nämnt tidigare.
Citera
2022-04-15, 20:51
Medlem
Citat:
Eh?

Nej, jag blev förhörd och fick sedan ett brev hemskickat att åklagaren la ned ärendet. Allt har jag nämnt tidigare.
Ok.. tänkte bara att om man blir topsat i ett ärandet som senare läggs ner så har polisen DNA prov i sitt register resten av livet.. detta trots att man är helt oskyldigt
Citera
2022-04-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Ok.. tänkte bara att om man blir topsat i ett ärandet som senare läggs ner så har polisen DNA prov i sitt register resten av livet.. detta trots att man är helt oskyldigt

Struntprat. Finns gallringsregler även för små och dna-registret. Kom ihåg att det här juridikforumet där killgissningingar likt dina påståenden inte har någon som helst hemhörighet.
Citera
2022-04-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Struntprat. Finns gallringsregler även för små och dna-registret. Kom ihåg att det här juridikforumet där killgissningingar likt dina påståenden inte har någon som helst hemhörighet.
Så snuten ljög för mig när jag blev topsat och släppt av åklagaren.. då ville jag att dom skulle slänga mitt DNA men fick svaret att det skulle sparas i registret???
Detta hände dock närmare 20år sen..
Kom inte med ditt skitsnack om killgissningar och påståenden när jag snackar om mina egna erfarenheter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in