2022-04-15, 01:08
Medlem
Hur fan lyckas man hamna i nåt misstankeregister för att slå barn? Känns som det ska mycket till för det...
Citera
2022-04-15, 01:21
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musoppnare13
Hur fan lyckas man hamna i nåt misstankeregister för att slå barn? Känns som det ska mycket till för det...

läste du första inlägget?
Citera
2022-04-15, 02:17
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag blev förhörd av polis för att de misstänkte att jag slog ett barn. Åklagaren la sedan ned ärendet efter att jag förhörts så det gick aldrig till åtal.

Jag har sökt jobb där länsstyrelsen ska kolla om jag är lämplig. Kommer detta att synas i misstankeregistret?

Det var även andra som jobbar med barn som blev förhörda men även mot dem LAS det ned o den personen arbetar dagligen med barn.

Känns orättvist om det ska förstöra mina chanser till jobb.
Hur i herrans namn skulle länsstyrelsen kunna få tag i Polisens misstankeregister hade du tänkt? Du kanske borde läsa på om sekretess mellan myndigheter om du ska arbeta i offentlig sektor. Du kan på sin höjd bli tvungen att lämna in ett registerutdrag, och det kräver ditt samtycke.

Du kan alltså vara kolugn.
Citera
2022-04-15, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Hur i herrans namn skulle länsstyrelsen kunna få tag i Polisens misstankeregister hade du tänkt? Du kanske borde läsa på om sekretess mellan myndigheter om du ska arbeta i offentlig sektor. Du kan på sin höjd bli tvungen att lämna in ett registerutdrag, och det kräver ditt samtycke.

Du kan alltså vara kolugn.

Genom att länsstyrelsen själva enligt lag kan ha rätt att begära ut uppgifter?

Du kanske själv skulle läsa på vad förordningarna kring brottsregistret och misstankeregistret säger? En del verksamheter har själva rätt att begära ut uppgifter direkt från polisen.

...
Rätt att få uppgifter ur registret

Myndigheter som har rätt att få fullständiga uppgifter

3 § Uppgifter ur misstankeregistret ska lämnas ut om det begärs av
...
5. en länsstyrelse, i fråga om den som ärendet gäller, om inte annat anges, i ärenden
a) där länsstyrelsen enligt lag eller förordning ska hämta in sådana uppgifter,
b) där länsstyrelsen ska göra en lämplighetsprövning,
c) om godkännande och tillsyn enligt förordningen (1989:149) om bevakningsföretag m.m.,
...
Citera
2022-04-15, 14:19
Medlem
Citat:
Jag blev förhörd av polis för att de misstänkte att jag slog ett barn. Åklagaren la sedan ned ärendet efter att jag förhörts så det gick aldrig till åtal.

Jag har sökt jobb där länsstyrelsen ska kolla om jag är lämplig. Kommer detta att synas i misstankeregistret?

Det var även andra som jobbar med barn som blev förhörda men även mot dem LAS det ned o den personen arbetar dagligen med barn.

Känns orättvist om det ska förstöra mina chanser till jobb.

Ja, du finns i misstankeregistret men inte synlig för andra myndigheter.
Citera
2022-04-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan dom verkligen se misstankeregistret? Låter som fruktansvärt dålig rättssäkerhet i så fall. Bara att göra en falsk anmälan mot någon så är en oskyldig brännmärkt för alltid?

Ja, vid en säkerhetskontroll eller i det här fallet en lämplighetskontroll för bevakningstjänst eller transporttjänst så kan länsstryelsen komma med polismyndigheten om det finns något i MR.

TS kommer alltid att finnas i MR, då han har varit misstänkt. Men när fallet är nedlagt är det bara vissa i polismyndigheten som kan se raden.

Det är väl inte så konstigt att man blir brännmärkt för en falsk anmälan i Sverige? Det händer ju dagligen.
Citera
2022-04-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

TS kommer alltid att finnas i MR, då han har varit misstänkt. Men när fallet är nedlagt är det bara vissa i polismyndigheten som kan se raden.

Trams. Gallringsreglerna lämnar inga undantag. Kom ihåg att du befinner dig i juridikforumet nu vilket ställer krav på saklighet. Alltså räcker det inte med hur du och dina foliehattskompisar tror saker och ting förhåller sig.
Citera
2022-04-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Trams. Gallringsreglerna lämnar inga undantag. Kom ihåg att du befinner dig i juridikforumet nu vilket ställer krav på saklighet. Alltså räcker det inte med hur du och dina foliehattskompisar tror saker och ting förhåller sig.

Som sagt, polismyndigheten ser om en person med ett personnummer har varit misstänkt för brott i historien. Ingenting gallras på det sättet. Om intet annat kan polisen lätt skaka fram dokumentet igen, för dokumenten är arkiverade enligt arkivlag.

Gallringsreglerna stadgar att MR och BR gallras för offentlig användning. Både Gestapo och vissa inre organ i polismyndigheten kan ändå se vad för misstankar, domar och allmänt span det finns på ett personnummer.

Det är fakta och inget annat.
Citera
2022-04-15, 14:54
Medlem
Citat:
Som sagt, polismyndigheten ser om en person med ett personnummer har varit misstänkt för brott i historien. Ingenting gallras på det sättet. Om intet annat kan polisen lätt skaka fram dokumentet igen, för dokumenten är arkiverade enligt arkivlag.

Gallringsreglerna stadgar att MR och BR gallras för offentlig användning. Både Gestapo och vissa inre organ i polismyndigheten kan ändå se vad för misstankar, domar och allmänt span det finns på ett personnummer.

Det är fakta och inget annat.

Du vet uppenbarligen inte vad gallring innebär i juridisk mening så du har fel i sak. Och nej, polisen ser inte gallrade uppgifter oavsett vad du tror.

Lyteskomik att du sedan avslutar ditt värdelösa inlägg med att påstå att det du säger är fakta . Som om du överhuvudtaget har någon form av kredibilitet. Du är en pajas och inget annat.
Citera
2022-04-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du vet uppenbarligen inte vad gallring innebär i juridisk mening så du har fel i sak. Och nej, polisen ser inte gallrade uppgifter oavsett vad du tror.

Lyteskomik att du sedan avslutar ditt värdelösa inlägg med att påstå att det du säger är fakta . Som om du överhuvudtaget har någon form av kredibilitet. Du är en pajas och inget annat.

Polisen och andra myndigheter ser hela ditt liv, inklusive alla HR och alla utredningar du har varit med om. Dessa försvinner inte för att man "gallrar" MR och BR offentligt. Alla utredningar finns dessutom arkiverade enligt arkivlagen, så det är lätt att hitta utredningen igen.

Men tro annat du, det är bäst så.
Citera
2022-04-15, 15:10
Medlem
Citat:
Polisen och andra myndigheter ser hela ditt liv, inklusive alla HR och alla utredningar du har varit med om. Dessa försvinner inte för att man "gallrar" MR och BR offentligt. Alla utredningar finns dessutom arkiverade enligt arkivlagen, så det är lätt att hitta utredningen igen.

Men tro annat du, det är bäst så.

Nu börjar du greppa efter halmstrån. "Alla HR..." What the fuck? Är "alla HR" en myndighet i din förvrängda verklighet? Och Arkivlagen? Varför blandar du in den i en diskussion om förordning (1989:149)?

Ät din medicin istället och vandra vidare till forumdelar som inte ställer allt för höga krav på användares hjärnkapacitet.
Citera
2022-04-15, 15:23
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Låter bra men hur vet du det?

Citat:
13 § En uppgift i registret skall gallras
1. om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken,
2. om åtal som har väckts med anledning av misstanken har lagts ned,
3. om domstol har meddelat dom eller beslut som vunnit laga kraft med anledning av misstanken eller den misstänkte har godkänt strafföreläggande som har utfärdats i anledning av misstanken eller
4. när en begäran om överlämnande eller utlämning har avslagits eller, om den har bifallits, överlämnandet eller utlämningen har verkställts.

Vad som sägs i första stycket skall i tillämpliga delar gälla även uppgifter om talan om förvandling av böter.
Sådär då var det avgjort. Du finns inte med i misstankeregistret längre.
Senast redigerad av Evil_Santa 2022-04-15 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in