Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Kan dom verkligen se misstankeregistret? Låter som fruktansvärt dålig rättssäkerhet i så fall. Bara att göra en falsk anmälan mot någon så är en oskyldig brännmärkt för alltid?
Jag tycker också att det verkar sjukt. Då kan jag gå och rapportera att jag tror någon är pedofil och hitta på en historia så blir personen förhörd och sen avskrivs det hela men personen är borta från alla jobb där man arbetar med människor om de ska kolla misstankeregistret.
Fick fram den här infon nu
https://lawline.se/answers/kan-man-b...-blivit-atalad
Citat:
En uppgift i registret skall gallras om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken, om åtal som har väckts med anledning av misstanken har lagts ned, om domstol har meddelat dom eller beslut som vunnit laga kraft med anledning av misstanken eller den misstänkte har godkänt strafföreläggande som har utfärdats i anledning av misstanken eller när en begäran om överlämnande eller utlämning har avslagits eller, om den har bifallits, överlämnandet eller utlämningen har verkställts. Detta framgår av 13 § Lag om misstankeregister (här).
Ganska krångligt skrivet men om jag förstår det hela rätt så är det i mitt fall så las ju allt ned efter de förhört mig en gång. Jag fick hem ett brev där det stod att de inte kommer gå vidare med det men om det framkommer ny information kan fallet tas upp igen (så skriver de till alla). Så borde jag inte ha kommit med i misstankeregistret eller så ska det ha blivit rensad så fort de la ned fallet. Det känns mer fair. Annars kan man gå runt o krossa folks karriärer om de vill jobba med människor.