• 1
  • 2
2022-04-14, 21:22
Medlem
Pope666s avatar
Jag blev förhörd av polis för att de misstänkte att jag slog ett barn. Åklagaren la sedan ned ärendet efter att jag förhörts så det gick aldrig till åtal.

Jag har sökt jobb där länsstyrelsen ska kolla om jag är lämplig. Kommer detta att synas i misstankeregistret?

Det var även andra som jobbar med barn som blev förhörda men även mot dem LAS det ned o den personen arbetar dagligen med barn.

Känns orättvist om det ska förstöra mina chanser till jobb.
Citera
2022-04-14, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag blev förhörd av polis för att de misstänkte att jag slog ett barn. Åklagaren la sedan ned ärendet efter att jag förhörts så det gick aldrig till åtal.

Jag har sökt jobb där länsstyrelsen ska kolla om jag är lämplig. Kommer detta att synas i misstankeregistret?

Det var även andra som jobbar med barn som blev förhörda men även mot dem LAS det ned o den personen arbetar dagligen med barn.

Nej det syns inte
Citera
2022-04-14, 21:25
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Nej det syns inte

Låter bra men hur vet du det?
Citera
2022-04-14, 21:31
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enklaste frågan, som kanske kan vara svår för dig att besvara:
Slog du ett barn "dådå", dvs. är misstanken rättmätig?

Och som du fått svar på redan, "misstankeregistret" är inget du kan undersöka själv eller få raderat.

Nej jag har inte slagit någon.

Vad har det med min fråga o göra menar du?

Det finns regler för vilka som står med där eller ej så därför frågar jag mer kunniga än dig om de vet om jag står med eller ej. Fattar du papphammar?
Citera
2022-04-14, 21:31
Bannlyst
Citat:
Låter bra men hur vet du det?
Du finns bara där när du är misstänkt och ingen annan än polisen har tillgång till det.
Citera
2022-04-14, 21:34
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Du finns bara där när du är misstänkt och ingen annan än polisen har tillgång till det.

Länsstyrelsen ska ju gå igenom min lämplighet o kollar om jag är dömd men de kollar även misstankeregistret o ens övriga liv.

Men tänker att undersökningen LAS ned så snabbt så har jag tur så syns inget där. Hade varit en annan sak om åklagare väckt årtal. Men är nervös.
Citera
2022-04-14, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej jag har inte slagit någon.

Vad har det med min fråga o göra menar du?

Det finns regler för vilka som står med där eller ej så därför frågar jag mer kunniga än dig om de vet om jag står med eller ej. Fattar du papphammar?

Herr Gunnar Papphammar är min absoluta idol alla tiders, men hör inte hit.
Jag svarade på din fråga, du kan inte "kolla" misstankeregistret eller få det "raderat".

Varför jag skrev som jag skrev, var att få dig "lugn": Dvs. att "har du inte gjort något", så behöver du antagligen inte oroa dig.

-Kanske en klen tröst?
Citera
2022-04-14, 23:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Kan dom verkligen se misstankeregistret? Låter som fruktansvärt dålig rättssäkerhet i så fall. Bara att göra en falsk anmälan mot någon så är en oskyldig brännmärkt för alltid?
Citera
2022-04-15, 00:00
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan dom verkligen se misstankeregistret? Låter som fruktansvärt dålig rättssäkerhet i så fall. Bara att göra en falsk anmälan mot någon så är en oskyldig brännmärkt för alltid?

Jag tycker också att det verkar sjukt. Då kan jag gå och rapportera att jag tror någon är pedofil och hitta på en historia så blir personen förhörd och sen avskrivs det hela men personen är borta från alla jobb där man arbetar med människor om de ska kolla misstankeregistret.

Fick fram den här infon nu

https://lawline.se/answers/kan-man-b...-blivit-atalad

Citat:
En uppgift i registret skall gallras om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken, om åtal som har väckts med anledning av misstanken har lagts ned, om domstol har meddelat dom eller beslut som vunnit laga kraft med anledning av misstanken eller den misstänkte har godkänt strafföreläggande som har utfärdats i anledning av misstanken eller när en begäran om överlämnande eller utlämning har avslagits eller, om den har bifallits, överlämnandet eller utlämningen har verkställts. Detta framgår av 13 § Lag om misstankeregister (här).

Ganska krångligt skrivet men om jag förstår det hela rätt så är det i mitt fall så las ju allt ned efter de förhört mig en gång. Jag fick hem ett brev där det stod att de inte kommer gå vidare med det men om det framkommer ny information kan fallet tas upp igen (så skriver de till alla). Så borde jag inte ha kommit med i misstankeregistret eller så ska det ha blivit rensad så fort de la ned fallet. Det känns mer fair. Annars kan man gå runt o krossa folks karriärer om de vill jobba med människor.
Senast redigerad av Pope666 2022-04-15 kl. 00:09.
Citera
2022-04-15, 00:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Citat:
Jag tycker också att det verkar sjukt. Då kan jag gå och rapportera att jag tror någon är pedofil och hitta på en historia så blir personen förhörd och sen avskrivs det hela men personen är borta från alla vaktjobb och andra jobb som de ska kolla misstankeregistret.

Fick fram den här infon nu

https://lawline.se/answers/kan-man-b...-blivit-atalad

Ganska krångligt skrivet men om jag förstår det hela rätt så är det i mitt fall så las ju allt ned efter de förhört mig en gång. Jag fick hem ett brev där det stod att de inte kommer gå vidare med det men om det framkommer ny information kan fallet tas upp igen (så skriver de till alla). Så borde jag inte ha kommit med i misstankeregistret eller så ska det ha blivit rensad så fort de la ned fallet. Det känns mer fair. Annars kan man gå runt o krossa folks karriärer om de vill jobba med människor.
Låter mer rimligt. Är ju kanske inte är så lämpligt att en person anställs som ordningsvakt om det är en pågående utredning på honom om grov misshandel eller grovt vapenbrott och det är ju kanske inte heller så lämpligt att man anställer en person som dagispersonal samtidigt som det finns en pågående utredning om sexuella övergrepp men den som frikänns eller inte ens blir åtalad bör ju inte vara utestängd från alla väktarjobb för resten av sitt arbetsliv.
Citera
2022-04-15, 00:12
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Låter mer rimligt. Är ju kanske inte är så lämpligt att en person anställs som ordningsvakt om det är en pågående utredning på honom om grov misshandel eller grovt vapenbrott och det är ju kanske inte heller så lämpligt att man anställer en person som dagispersonal samtidigt som det finns en pågående utredning om sexuella övergrepp men den som frikänns eller inte ens blir åtalad bör ju inte vara utestängd från alla väktarjobb för resten av sitt arbetsliv.

Ja, så fort det lagts ned och de kommit fram till att det inte finns underlag att gå vidare med det hela så borde personen ses som oskyldig. Annars kan oskyldigas liv förstöras rätt ordentligt även om det inte finns en uns sanning i det någon har påstått.

Hoppas min länk stämmer.
Citera
2022-04-15, 00:50
Medlem
Finns det bara ett "misstankeregister" jag har fått för mig att polisen har flera olika spaningsregister, nätverkskartläggningar etc där människor som kan antas vara kriminella kan hamna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in