Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Vad spelar ens förtroende för roll om man har argument som kan rannsakas? Ens argument blir ju inte sämre av att man eventuellt haft fel innan om själva sakfrågan.
Om man har ropat varg i 12 år och haft fel hela tiden, så vad har då ens argument för värde.
Om man har argumentet att ingen varg synes och man har rätt i alla år, vad har då ens argument för värde?
Om det finns två läkare och den ena har misslyckats med alla operationer i 12 år. Och den andra har lyckats med operationerna i 12 år. Är det på allvar så att du överväger att gå till den som misslyckats?
Det är nämligen din retorik här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Hur mycket stiger hyrorna om räntorna stiger? Ingen har kunna förklara det när jag frågat. Jag antar att det finns inbakat i bruksvärdesystemet någonstans, men jag misstänker att hyresgästföreningen kommer stoppa dramatiska höjningar.
Hyrorna stiger med fastighetsbolagets stigande kostnader. De kan inte HGF hindra få genomslag.
Stoppade HGF stora hyresökningar när inflationen och räntorna var höga på 70/80-talet?
Svar nej.
De som bor i HR kan räkna med att få samma hyreshöjning som de som bor i ägd bostad åker på i ränteökning.
De som bor i HR och fantiserar om något annat har ingen verklighetskontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Om folk börjar byta ner sig borde priset på större boenden falla. Svårt att tro att stora lägenheter ska kosta mer än ettor per kvm i Vasastan om räntorna går upp kraftigt. Varför det skulle bli en platå istället för en sänkning om räntorna går upp har jag svårt att förstå. Känns mer som önsketänkande.
Relationen mellan kvm-pris på större vs mindre bostäder kommer minska.
Hur det blir med absolutnivån är en annan sak.
kvm-priset i snitt för alla bostäder behöver inte ändras.
Notera att vi konjunkturnedgången i början på 2000-talet minskade inte bostadspriserna. Var ändå en hel del högavlönade som sas upp.
Platå skulle det kunna bli iom att priserna har ökat en del. Det borde finnas mindre vilja att komma över större attraktiva bostäder. De flesta som ville det har redan gjort det. För stunden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Du menar att man bara ska titta på vad det kostar just nu om man funderar på att kliva på bostadsmarknaden? Att man inte behöver bry sig om framtida räntehöjningar m.m. för att staten kanske kompenserar för dem?
På 70/80-talet fanns det räntesubventioner. Men av andra skäl. Jag ser inte att staten skulle kompensera med ett öre.
Det gjordes inte i början på 90-talet t ex. De som tror att staten skall gå in med pengar är väldigt fel ute.
Det som däremot kommer hända om räntor och KPI stiger är att amorteringskravet ryker. Då sker en implicit amortering så inget krav behövs.