2022-04-13, 17:25
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Fast samtidigt är nog risken för krig betydligt större i Finland. Sveriges ansökan hinner nog gå igenom utan större besvär, om inte en pågående konflikt på t.ex. Gotland stoppar en natoansökan.

Fast om Ryssland spränger ett utedass i Finland så kommer Sverige nog ganska snabbt skita i att lämna in ansökan.
Citera
2022-04-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Fast om Ryssland spränger ett utedass i Finland så kommer Sverige nog ganska snabbt skita i att lämna in ansökan.

Säkerhetsgarantier är a och o.
Citera
2022-04-13, 17:30
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Säkerhetsgarantier är a och o.

Jo, vilket jag skrev i början av tråden.

Det är där det hela bär eller brister.
Citera
2022-04-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är ju onekligen lite så att vi hamnar i samma situation som Ukraina, men där finns också vissa skillnader.

Den viktigaste är tidsaspekten att det kommer inte gå så väldigt lång tid mellan att Sverige/Finland ansöker till att medlemskapet är klart. Detta eftersom viljan finns från båda håll, man har haft dialog om det ett bra tag.

Den andra och kanske största skillnaden är att vi ansöker medan vi fortfarande har fred. Ukraina hade det problemet att de redan var attackerade via ett inbördeskrig i en del av Ukraina och långt dessförinnan känt sig hotade av Putins ryssland.

Från Rysslands sida finns inga resurser att starta ett krig, däremot kanske man vågar sig på att slänga iväg någon missil eller så.

Jag funderar dock lite på hur det går med medlemsansökningens process om Sverige/Finland hamnar i ett krig. Antar att NATO då drar tillbaka sig och säger att de inte kan skicka några trupper, men däremot mängder av material. Vi skulle då bli ytterligare ett proxykrig.

NATO er en alliance hvor udvidelse kun kan forekomme hvis der er enstemmig accept af udvidelsen.
Kan man være sikker på at for eksempel Ungarn og/eller Tyrkiet vil stemme for udvidelsen?:

Citat:
Fremtidigt medlemskab Rediger
Artikel 10 af den Nordatlantiske Traktat gør det muligt for ikke-medlemslande at blive optaget i NATO:

Citat Deltagerne kan ved enstemmig beslutning opfordre enhver anden europæisk stat, som er i stand til at fremme grundsætningerne i denne traktat og bidrage til det nordatlantiske områdes sikkerhed, til at tiltræde denne traktat. Enhver stat, som modtager en sådan opfordring, kan blive deltager i traktaten ved at deponere sit tiltrædelsesdokument hos Amerikas Forenede Staters regering. Amerikas Forenede Staters regering vil underrette enhver af deltagerne om deponering af ethvert sådant tiltrædelsesdokument.[49] Citat
Artikel 10 sætter to generelle begrænsninger for kommende medlemsstater:

Kun europæiske lande kan opnå medlemskab
Lande skal godkendes af alle eksisterende medlemslande. Det andet kriterium betyder, at enhver medlemsstat kan blokere for optagelsen af et land, som fx Tyrkiet gør ved at blokere for en optagelse af Cypern.

Citeret herfra:
https://da.wikipedia.org/wiki/NATO
Citera
2022-04-13, 18:13
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru

Ryssland kan omöjigt hålla logistik för 3 invasionskrig samtidigt, däremot kan de trakassera rätt hårt utan påföljd om vi ger de skäl till det. Flyganfall och missiler kan vi säkert vänta oss. Stockholm och helsingfors kommer brinna. Visby, karlskoga, skövde karlsborg mm militär installationer. Ryssland kommer sen föreslå vapenvila där Finland och Sverige garanterar att nato aldrig blir aktuellt, mot att man slutar med aggressionerna.
Vilket båda länder skriver på utan att blinka.
Skulle inte förvåna mig om ryskt krav på att gotland överlämnas också kommer finnas på bordet. Är inte mycke stake i svenska regeringen om bomber börjar falla efter ha sett hur Ukraina ser ut idag, sätter oss i dålig förhandlingsposition.

Skulle Putin dra i spaken? Ja, det tror jag.. de vet att det kommer länkas till pågående konflikten och förstärka deras tes.
Nato ansökan kommer bli dyrköpt för oss. Som det alltid är när man försäkra ett brinnande hus.
Senast redigerad av frdk 2022-04-13 kl. 18:18.
Citera
2022-04-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ryssland kan omöjigt hålla logistik för 3 invasionskrig samtidigt, däremot kan de trakassera rätt hårt utan påföljd om vi ger de skäl till det. Flyganfall och missiler kan vi säkert vänta oss. Stockholm och helsingfors kommer brinna. Visby, karlskoga, skövde karlsborg mm militär installationer. Ryssland kommer sen föreslå vapenvila där Finland och Sverige garanterar att nato aldrig blir aktuellt, mot att man slutar med aggressionerna.
Vilket båda länder skriver på utan att blinka.
Skulle inte förvåna mig om ryskt krav på att gotland överlämnas också kommer finnas på bordet. Är inte mycke stake i svenska regeringen om bomber börjar falla efter ha sett hur Ukraina ser ut idag, sätter oss i dålig förhandlingsposition.

Skulle Putin dra i spaken? Ja, det tror jag.. de vet att det kommer länkas till pågående konflikten och förstärka deras tes.
Nato ansökan kommer bli dyrköpt för oss. Som det alltid är när man försäkrar ett brinnande hus.
Den dagen Stockholm o Helsingfors brinner är moskva en grushög,tror du dvärgen är redo att ta den risken?
Citera
2022-04-13, 18:25
Medlem
Inte en rysk soldat på svensk mark, så är det krig. Så kommer ryssarna att skickas till andra sidan av Ural. Svenskt stål biter. Jag kommer inte att fly till Norge. Bring it on, som jag säger.
Citera
2022-04-13, 18:28
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Den dagen Stockholm o Helsingfors brinner är moskva en grushög,tror du dvärgen är redo att ta den risken?

Varför tror du det?
Vem tänker du skulle attackera moskva?
Citera
2022-04-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Varför tror du det?
Vem tänker du skulle attackera moskva?
Öööh,vem tror du,typ resten av världen!!
Citera
2022-04-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://www.expressen.se/nyheter/upp...sa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.
Regeringskällor kan ju vara en av motståndarna till Nato som sitter i regeringen eller jobbar med regeringen. Säger inte ett skit egentligen. Kan vara ett desperat sätt att påverka opinionen
Citera
2022-04-13, 18:34
Medlem
Jag är ganska säker på att både Sverige och Finland har kapacitet att attackera Moskva, men vad skulle man åstadkomma? Enstaka byggnader som förstörs.

Nä, inte så mycket värt. Om något land är smart, vilket tyvärr inte Sverige är, så har de små länderna istället fokuserat på små grupper som kan utföra attacker bakom fiendens linjer eller allra helst mot deras ledare.
Citera
2022-04-13, 18:37
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Inte en rysk soldat på svensk mark, så är det krig. Så kommer ryssarna att skickas till andra sidan av Ural. Svenskt stål biter. Jag kommer inte att fly till Norge. Bring it on, som jag säger.

Ryssland skulle aldrig lyckas ta sverige/finland så fly behöver du nog inte tänka på, däremot kan det vara bra röra sig neråt i landet. Kommer sluta som Ukraina, en sakta positionskrig med stora förluster. Olika modeller skissar på hur långt de skulle lyckas ta sig. Logistiken är inte så lätt, bundna till vägar är de lätta måltavlor, vilket skulle göra båda krigen väldigt lika.

De behöver kyla för att göra framryckningar effektiva, så mest rimligt med missilanfall under sommaren och trupp-upptrappning av styrkor. sen en militär fas till hösten efter vapenvila går igenom i ukrana där de får igenom full annektering av dombas och krim och kan fokusera på scandinavien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in