2022-04-11, 14:07
Medlem
Legokatts avatar
Møtene mellom TH/RU kan virke mistenkelige, også hvis det stemner at forklaringer ble endret angående Monero og antall møter. Et hakk mer mistenkelig med RU siden det var han som oppsøkte TH. I teorien mulig med RU som planlegger av krypto-opplegg, men det har samtidig ikke kommet frem noe i media som tyder på at dette er sikkert.

Synes i tillegg det er en del som ikke stemmer helt med med disse teoriene (om det var TH, RU eller et samarbeid mellom dem)

- Etter at de ble siktet for ca 2 år siden har det blitt temmelig stille og det ser ut som politiet må løse krypto-sporet for å finne GM.

- Krypto-opplegget og saken generelt bærer preg av at GM har forsøkt å skjule sin identitet. Et moment som ikke passer inn med at TH/RU møtes åpenlyst?

- Ville de ikke ha skjønt at det å møtes åpenlyst og diskuterte krypto/Monero i tiden før forsvinningen ville bli for enkelt å avsløre i ettertid?

- Pased.co dokumentet med passord "Anne" ble opprettet 28.06.2018. Hvorfor skulle de forsette å møtes etter dette tidspunktet hvis en eller begge hadde noe med opprettelsen av dette dokumentet å gjøre?

- Kan tidenes krimgåte forklares med at gjerningspersonene så og si ønsket selv at de skulle bli avslørt, eller var det noen som ønsket å rette søkelyset mot TH/RU?

Totalt sett.
En løsning burde i tillegg henge sammen med de andre brikkene i saken og en hypotese om hendelsesforløpet på forsvinningsdagen.

Er det mulig å lage en hypotese med RU, noen RU hadde kontakt med, noen på Futurum, barna/TEH eller TH der alle detaljene i saken henger sammen?

Det gjenstår et alternativ. Det er sannsynlig at AEH viste om krypto-møtene, også fordi hun hadde begynt å jobbe for TH igjen. Hvis en svindler GM fikk informasjonen fra AEH om at TH hadde møter om krypto/Monero i løpet av året før forsvinningen kan det både forklare hvorfor krypto/Monero ble benyttet i trusselbrev og hvorfor Pased.co dokumentet med passord "Anne" ble opprettet 28.06.2018.

Det kan forklare hvorfor TH/RU møtes også etter at Passer.co dokument ble opprettet. Det var ikke dem som åpenlyst planla krypto-opplegget. Der var noen som viste om møtene i god tid før 28.06 2018.

Tipper GM håpet TH skulle betale uten å gå til politiet først noe som også kan leses i trusselbrevet. GM viste at TH kunne få hjelp av noen til å utføre betalingen og i tillegg ville det bli mistenkelig at han hadde hatt møter om krypto/Monero.

Trusselbrevet er tross alt en god indikasjon på at noen prøvde å få TH til å betale uten å gå til politiet først, derfor kan dette alternativet være grunnen til at saken ikke er løst enda.

Dete kan være løsningen på tidenes krimgåte.
Hvem vet.
Senast redigerad av Legokatt 2022-04-11 kl. 14:37.
Citera
2022-04-11, 14:08
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Man overvåker TH lenge, i alle kanaler. Man grer plenen. Bruker alle avanserte midler i verden for å analysere åstedet. Man beslaglegger PC-er. Likevel greier man ikke stable på beina bevis eller indisierekker som holder i retten.
Fortsatt er brorparten av de troende helt sikre på at den gamle mannen er skyldig; «politiet sitter på mer, de kommer snart med det» er de troendes håp.

Slik er det innenfor alle religioner; «bare vent, snart vil rettferdigheten seire».
Kanskje det utvikler seg til en ekte religion etterhvert og høytidsdagen "feires" hvert år den 31.10.

Problemet er at denne dagen allerede er "Trick or Treat"-dagen Halloween.

Betydning:
"The implication of saying “trick or treat” was that if you did not give a treat, a trick would be played on you. The trick was a punishment for being too greedy to give out treats"
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hadde TH vist oppriktig interesse av å ville snakke, la seg avhøre eller oppklare uklarheter, så skulle jeg mer enn gjerne ha lyttet.
...for så å tolke alt han snøvlet på dialekt som mistenkelig!
Hva ville du sagt hvis han forklarte:
"Ja, det var lissom hu Lisbet som planla den hyttetur'n"
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er forunderlig at det fortsatt er skribenter her som ikke greier å holde oversikt på detaljene i saken. Det meste av informasjon er faktisk søkbart og veldig lett tilgjengelig. Likevel er det de samme som stadig vaser rundt og surrer med stadige feil og attpåtil må poste feilene.
Ja og det er forunderlig at det fortsatt er skribenter her som vaser og surrer med at siste kjente livstegn ikke var kl 09.14. Det står klart og tydelig i media at politiet er sikker på dette.
Citera
2022-04-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har sikkert rett i det Jeg spekulerer på om rett i forkant kan ha vært kl 10.06, og om det kan ha vært GM eller medhjelperen som hadde mobilen på seg og at han ble stresset da mobilen plutselig ringte kl 10.06 og han eventuelt fikk det travelt med å komme seg ned trappen og at han deretter la mobilen på bordet kl 10.07 (og eventuelt forlot åstedet straks etter dette).
"Rett i forkant av dette klokkeslettet, skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode."

Og hvis det var slik, kan AE ha blitt flyttet ut av Sv 4 lang tid før både "fall i trapp" og kl 10.07. GM/medhjelper holdt kanskje på med planting av spor og vasking rett før kl 10.07?

Hvor langt kan man se med kikkert fra vinduer i øverste etasje i Sv 4 tro? Kan GM/medhjelper i huset ha vært i 2. etasje for å vente på tegn fra en annen person noen kilometer unna som vedkommende kunne se med kikkert? (Eller omvendt: GM/medhjelper i huset kunne gitt tegn til en medhjelper som så mot huset med kikkert?)

Dere som er kjent med terrenget: Er det fri sikt mellom Futurumbygget og huset i Sv 4, slik at man teoretisk kan se med kikkert fra og til de to stedene?
De sier at det tilsvarer et fall i en trapp.
Jeg tror det må være et overfall, det stemmer jo med historien uansett hva som ligger bak, at noen har overfalt henne.

Telefonen skal ha blitt lagt på et bord under en klokke.
Jeg tror det er for å dempe lyden, at GM er stresset og at ringingen er sjenerende og at GM vil ha hørselen frigjort til å høre om det kommer noen.
Ringingen utgjør ingen nytte for GM uansett, bare støy.
Citera
2022-04-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt

Det gjenstår et alternativ. Det er sannsynlig at AEH viste om krypto-møtene, også fordi hun hadde begynt å jobbe for TH igjen. Hvis en svindler GM fikk informasjonen fra AEH om at TH hadde møter om krypto/Monero i løpet av året før forsvinningen kan det både forklare hvorfor krypto/Monero ble benyttet i trusselbrev og hvorfor Pased.co dokumentet med passord "Anne" ble opprettet 28.06.2018.

Det kan forklare hvorfor TH/RU møtes også etter at Passer.co dokument ble opprettet. Det var ikke dem som åpenlyst planla krypto-opplegget. Der var noen som viste om møtene i god tid før 28.06 2018.

Tipper GM håpet TH skulle betale uten å gå til politiet først noe som også kan leses i trusselbrevet. GM viste at TH kunne få hjelp av noen til å utføre betalingen og i tillegg ville det bli mistenkelig at han hadde hatt møter om krypto/Monero.

Ttrusselbrevet er tross alt en god indikasjon på at noen prøvde å få TH til å betale uten å gå til politiet først, derfor kan dette alternativet være grunnen til at saken ikke er løst enda.

Hvem vet.
Det høres veldig sannsynlig ut. Hvis det som noen skrev om kryptomannens skrivefeil stemmer, så tenker jeg at den skrivefeilen var plantet i trusselbrevet for å kaste mistanke mot TH og kryptomannen.
Citera
2022-04-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De sier at det tilsvarer et fall i en trapp.
Jeg tror det må være et overfall, det stemmer jo med historien uansett hva som ligger bak, at noen har overfalt henne.

Telefonen skal ha blitt lagt på et bord under en klokke.
Jeg tror det er for å dempe lyden, at GM er stresset og at ringingen er sjenerende og at GM vil ha hørselen frigjort til å høre om det kommer noen.
Ringingen utgjør ingen nytte for GM uansett, bare støy.
Det kan jo hende at du har rett. Tenker du at GM kom til Sv4 kort tid før overfallet?

AE besvarte ikke anropet fra elektrikeren (var det ca kl 9.48?), men det i seg selv trenger ikke å bety noe annet enn at hun ikke hørte at mobilen ringte. GM kan ha kommet etter at elektrikeren ringte.
Citera
2022-04-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Møtene mellom TH/RU kan virke mistenkelige, også hvis det stemner at forklaringer ble endret angående Monero og antall møter. Et hakk mer mistenkelig med RU siden det var han som oppsøkte TH. I teorien mulig med RU som planlegger av krypto-opplegg, men det har samtidig ikke kommet frem noe i media som tyder på at dette er sikkert.

Synes i tillegg det er en del som ikke stemmer helt med med disse teoriene (om det var TH, RU eller et samarbeid mellom dem)

- Etter at de ble siktet for ca 2 år siden har det blitt temmelig stille og det ser ut som politiet må løse krypto-sporet for å finne GM.

- Krypto-opplegget og saken generelt bærer preg av at GM har forsøkt å skjule sin identitet. Et moment som ikke passer inn med at TH/RU møtes åpenlyst?

- Ville de ikke ha skjønt at det å møtes åpenlyst og diskuterte krypto/Monero i tiden før forsvinningen ville bli for enkelt å avsløre i ettertid?

- Pased.co dokumentet med passord "Anne" ble opprettet 28.06.2018. Hvorfor skulle de forsette å møtes etter dette tidspunktet hvis en eller begge hadde noe med opprettelsen av dette dokumentet å gjøre?

- Kan tidenes krimgåte forklares med at gjerningspersonene så og si ønsket selv at de skulle bli avslørt, eller var det noen som ønsket å rette søkelyset mot TH/RU?

Totalt sett.
En løsning burde i tillegg henge sammen med de andre brikkene i saken og en hypotese om hendelsesforløpet på forsvinningsdagen.

Er det mulig å lage en hypotese med RU, noen RU hadde kontakt med, noen på Futurum, barna/TEH eller TH der alle detaljene i saken henger sammen?

Ttrusselbrevet er tross alt en god indikasjon på at noen prøvde å få TH til å betale uten å gå til politiet først, derfor kan dette alternativet være grunnen til at saken ikke er løst enda.

Hvem vet.
Jeg har et stort problem med at det skal ha vært et samarbeid mellom TH og RU.
De ble introdusert av TH's sønn.
De hadde mellom 10 og 20 møter over noen måneder, for å ta i.

Skal de i løpet av denne korte tiden kommet opp med en plan om en falsk kidnapping og drap av TH's kone?
Det er for meg helt absurd.

At RU har snakket om TH vet vi.
OM en kriminell kan ha fanget opp dette og agert uavhengig av RU tror jeg mer på.
Citera
2022-04-11, 14:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Dere som er kjent med terrenget: Er det fri sikt mellom Futurumbygget og huset i Sv 4, slik at man teoretisk kan se med kikkert fra og til de to stedene?

Futurum ligger omkranset av tett skog på alle sider, som rekker mye høyere enn selve bygningen.
Citera
2022-04-11, 14:29
Medlem
Citat:
Kanskje bilkjøringen på gangveien kl 8.56 og/eller 9.05 var villeding?
Kanskje GM 1 tok seg inn i huset i løpet av kvelden i forveien mens ingen var hjemme i huset, og kanskje GM 1 gjemte seg i kjelleren eller i garasjen og ventet med å gå til angrep til etter at han hørte at TH reiste til jobb?

Og GM 2 med bil over plen kom til avtalt tid for å flytte AE ut fra huset og kjøre langt av gårde med AE, mens GM 1 ble igjen i huset for å plante spor. GM 1 gikk senere til fots fra åstedet.

Citat:
Fetad:
Bl.a.:
-Fiskere med telelinse.
-Vitneobservasjoner i Ås.
-Bil over plen.
-Trusselbrev.
-Ønske om å innkassere løsepenger uten å forhandle og uten å gi livsbevis. (Jeg tenker at GM var veldig kalkulerende og med hensikt ikke ordnet med en kommunikasjonsplattform som det var mulig å forhandle på og som det var mulig å sende livsbevis på. Om man leser trusselbrevet så kommer dette helt klart frem.)

Edit: Selv om (de eventuelle) kidnapperne foreløpig ikke har blitt arrestert og det tilsynelatende kan se ut som om de lyktes i å ikke bli avslørt, så tror jeg at det kan dreie seg om amatør-kidnappere/nybegynnerkidnappere (dersom det var kidnappere som utførte forbrytelsen mot AEH).

Citat:
Med tanke på hettemann1:
Kan man gå fra det området ved andematplassen (der han ble observert på videoovervåkning) og til området ved boligblokkene uten å bli fanget på kamera? I så fall kanskje hettemann1 gikk til boligblokkene, hentet bil som sto parkert og kjørte over plenen mot S4 for å hente GM og AE på den tiden?
(GM var kanskje hettemann2?)

(Edit: Mitt forslag stemmer kanskje ikke med vitneobservasjon av bil over plen, hvis ikke hettemann1 kom seg til området ved boligblokkene før kl 10.30? : Ifølge naboen ble han passert av en bil som kjørte forbi blokka der han bor - i Fjellsvingen - like ved ekteparet Hagens bolig i Sloraveien i Lørenskog en gang mellom 08.30 og 10.30 31. oktober. vg.no/nyheter/innenriks/i/0ER4p0/vg-har-kartlagt-soelvgraa-biler-i-hagens-nabolag-ingen-sier-at-de-har-tatt-mystisk-snarvei )

Deretter var kanskje hettemann2 sjåfør og hettemann1 og AE var i bilen, hettemann1 ble sluppet av bilen ved hovedveien før området ved festplassen. Hettemann2 parkerte bilen, gikk for å møte hettemann 1 (der vi ser de to gå etter hverandre). Deretter går en eller begge hettemenn til den parkerte bilen og kjører videre til et skjulested med AE (bevisstløs eller død) i bilen.
Hentet frem tidspunkt for bilkjøring over plen (synd at man ikke har nøyaktig klokkeslett), + noen gamle tanker
Citera
2022-04-11, 14:31
Medlem
Citat:

Skal de i løpet av denne korte tiden kommet opp med en plan om en falsk kidnapping og drap av TH's kone?

OM en kriminell kan ha fanget opp dette og agert uavhengig av RU tror jeg mer på.
100% enig. Det er der politiet må lete.
Citera
2022-04-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Futurum ligger omkranset av tett skog på alle sider, som rekker mye høyere enn selve bygningen.
Takk
Kanskje det kan ha vært brukt kikkert fra et sted (eventuelt en bygning) mye nærmere Sv4, hvis GM og medhjelper ga hverandre tegn?
Citera
2022-04-11, 14:38
Medlem
Er det trolig at mer enn en stk GM var i Sv4 på det tidspunktet da GM tok seg inn i huset?
Jeg tenker på GMs risiko for at AE kunne ha flyktet ut en annen utgangsdør dersom det kun var en stk GM til stede.

Ved 1 stk GM: Kan GM ha parkert inntil hoveddøren slik at den var sperret, og deretter tatt seg inn i huset gjennom terassedøren? Kan terassedøren låses opp med nøkkel fra utsiden?
Senast redigerad av z-z-z 2022-04-11 kl. 14:42.
Citera
2022-04-11, 14:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg heller også mot at RU er ufrivillig og uvitende trukket inn i saken.

Selve drapet har nok vært planlagt helt uavhengig, og muligens lenge før RU kom inn i bildet.
Jeg tenker at kidnappingsplottet tok form i THs hode i perioden høst 2017 til vår 2018.

Når det gjelder TEH så dukker jo han opp i nær sagt alle "kritiske faser" av denne saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in