2022-04-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsiruj
Rekrytering sker absolut från samtliga lärosäten.

Min poäng är att man fokuserar lite mer på vissa universitet än andra.

Och om det nu är så att man hellre anställer från mer anrika lärosäten, hur bra meriter måste inte då bitisar ha som kommer från UmU och landat jobb på Vinge enligt dig? Eftersom en student från UU behöver 6/9 AB för att kanske få sniffa på delägarnas skor, måste ju en student från UmU troligtvis ha uppfunnit hjulet för att få en chans.
Citera
2022-04-09, 19:41
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zattas
Men i juristbranschen används troligtvis betyg som kvalitetsindikator. Det betyder att arbetsgivare som ser en examen med toppbetyg tänker "oj, kvalitet!" oavsett om den kommer från UmU eller UU. Har man bra betyg är man en student av kvalitet, och då bryr sig nog inte arbetsgivare om universitet. Om nu flera i tråden, som har insyn i rekryteringsprocessen till skillnad från dig och mig, säger att universitetet inte spelar någon roll, på vilken grund motsätter du dig dem? Att du kan se igenom deras bullshit, eller att de inte vet vad de pratar om? Lurade av byrån de jobbar för?

Betyg är dessvärre den avgörande faktorn i juristbranschen. Ingen har påstått annat.

När det gäller rekrytering, som sagt, väljer rekryterarna, från vad jag hört och läst, de klassiska universitet före alla andra.

Undantag sker, givetvis.

Men låt oss leka med tanken: Två likvärdiga studenter (betyg, erfarenhet, osv) söker till affärsbyrå. Ena studenten från Lund, andra Karlstad.

I ärlighetens namn, vem prioriterar man av dessa studenter?

Nu är jag generös, då vissa rekryterare inte ens kollar åt vissa universitets håll,
Citera
2022-04-09, 19:48
Medlem
Citat:
Betyg är dessvärre den avgörande faktorn i juristbranschen. Ingen har påstått annat.

När det gäller rekrytering, som sagt, väljer rekryterarna, från vad jag hört och läst, de klassiska universitet före alla andra.

Undantag sker, givetvis.

Men låt oss leka med tanken: Två likvärdiga studenter (betyg, erfarenhet, osv) söker till affärsbyrå. Ena studenten från Lund, andra Karlstad.

Nu är jag generös, då vissa rekryterare inte ens kollar åt vissa universitets håll,
Du talar med en imponerande övertygelse. Vad är dina källor på detta?
Citera
2022-04-09, 19:53
Medlem
Citat:

Undantag sker, givetvis.

Intressant. vad jag hört från arbetsgivare från mässor och dylikt bryr sig ingen om universitet, bara betyg och språkförkovran. Detta säger de alltså till uppsalastudenter, på en mässa i uppsala. Skulle det vara så att en ansökan från UU premieras i rekryteringsprocessen skulle de väl säga det där, för att locka studenterna? Vad gäller ditt tankeexperiment har jag tidigare i tråden reserverat mig för att juristutbildningen i karlstad troligtvis inte värderas lika högt, då den är så ny. Sen tror jag det beror mycket på rekryteraren. Ponera att en juriststudent från örebro och en från uppsala söker samma jobb, båda har båda AB i allt och inga andra meriter, heter samma sak, samma mängd kontakter. där beror det på rekryteraren ifråga. Vissa vill se akademisk mångfald i byrån och skulle hellre ge intervjun till örebrostudenten, vissa går på "status" och väljer uppsalajuristen. Detta är dock mestadels spekulationer från min sida, någon kunnig i tråden får gärna informera om hur det skulle gå till i det fallet
Citera
2022-04-09, 19:55
Medlem
Citat:
Hurså?

Man får gärna motivera sina argument och påståenden.

Ganska ironiskt att man slänger ur sig påstående utan att ge belägg, med tanke på att vi har med juridik och jurister att göra.

ganska ironiskt att du själv inte kommit med en enda källa, vad är dina belägg?
Citera
2022-04-09, 20:11
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Hurså?

Man får gärna motivera sina argument och påståenden.

Ganska ironiskt att man slänger ur sig påstående utan att ge belägg, med tanke på att vi har med juridik och jurister att göra.
Notoriska fakta behöver inte bevisas inom juridiken men eftersom din egna kunskapsinhämtning verkar komma från myter och tv-serien Suits kan jag hjälpa dig lite på traven.

Det finns levande bevis på att även de största byråerna rekryterar från samtliga universitet. Du kan ringa vilken HR-ansvarig som helst och få svaret att universitet inte används som rekryteringsgrund.

Dessutom, såsom påpekats ovan, tar dessa stora byråer alla chanser de får att marknadsföra sig för bl.a. studenter i Umeå för att locka dem till sig. Jag upplever att särskilt Mannheimer Swartling och Vinge är mycket benägna med detta.
Citera
2022-04-09, 20:17
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Notoriska fakta behöver inte bevisas inom juridiken men eftersom din egna kunskapsinhämtning verkar komma från myter och tv-serien Suits kan jag hjälpa dig lite på traven.

Det finns levande bevis på att även de största byråerna rekryterar från samtliga universitet. Du kan ringa vilken HR-ansvarig som helst och få svaret att universitet inte används som rekryteringsgrund.

Dessutom, såsom påpekats ovan, tar dessa stora byråer alla chanser de får att marknadsföra sig för bl.a. studenter i Umeå för att locka dem till sig. Jag upplever att särskilt Mannheimer Swartling och Vinge är mycket benägna med detta.

Gör dom verkligen det? Statistiken säger något annat.

Och nej, min kunskapsinhämtning kommer inte från Suits.
Citera
2022-04-09, 20:29
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Än mer intressant att vederbörande kommer in i tråden som potentiell framtida juriststudent med diverse frågor till folk som är mer insatta i branschen, men är helt oemottaglig för svaren och helt plötsligt har full inblick i byråers rekryteringsprocesser. Varför ens fråga då?

Citat:
Gör dom verkligen det? Statistiken säger något annat.

Och nej, min kunskapsinhämtning kommer inte från Suits.
Ja. Även din helt slumpmässiga statistik visar ju att byråerna anställer från t.ex. Umeå. Att dessa byråer i stort har färre från vissa universitet kan ha flera anledningar. Dels utexamineras färre studenter från de mindre universiteten, dels är studenter från t.ex. Umeå mer benägna att söka sig till byråer vid andra geografiska lägen. Kollar du på Advokatbyrån Kaiding kommer de med all sannolikhet ha en stor majoritet anställda med examen från Umeå, men det betyder ju inte att de förkastar sökanden från andra universitet för det.

Så, varifrån kommer den då?
Citera
2022-04-09, 20:32
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:

En slump att alla nuvarande justitieråd kommer från tre universitet: Lund, Uppsala och Stockholm?

Coincidence? I think not!

Varför är i princip majoriteten av advokater som fakturerat mest 2021 från Lund, Uppsala och Stockholm?

JO & JK: Uppsala & Stockholm

Talmannen: Stockholm

Hela lagrådet, också glöm ej.

Alla högt uppsatta jurister i vårt land, tillhör tre universitet.
Citera
2022-04-09, 20:48
Medlem
Citat:
En slump att alla nuvarande justitieråd kommer från tre universitet: Lund, Uppsala och Stockholm?

Coincidence? I think not!

Varför är i princip majoriteten av advokater som fakturerat mest 2021 från Lund, Uppsala och Stockholm?

JO & JK: Uppsala & Stockholm

Talmannen: Stockholm

Hela lagrådet, också glöm ej.

Alla högt uppsatta jurister i vårt land, tillhör tre universitet.

alla du nämnde är offentliganställda, vilket innebär att anställning ska ske på sakliga grunder enligt grundlag. Menar du att de offentliga aktörer som tillsätter dessa personer egentligen har en elitistisk agenda?
Citera
2022-04-09, 20:58
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
alla du nämnde är offentliganställda, vilket innebär att anställning ska ske på sakliga grunder enligt grundlag. Menar du att de offentliga aktörer som tillsätter dessa personer egentligen har en elitistisk agenda?

Du tolkar som du vill gällande elit aspekten. Ingen särskilt bra analys av dig, milt sagt.

Alla dessa ledamöter kommer från tre lärosäten och om man följer deras karriärer, är det ingen slump varför de hamnade just där.

Dessa universitet skapar bättre jurister, helt enkelt. Ambitiösare och mer begåvade studenter söker sig hit, vilket förklarar antagningsstatistiken. I slutändan är dessa studenter av rang, vilket gör de mer attraktiva potentiella anställningar, vilket i sin tur leder till att byråer främst ringlekar sitt fokus mot LU, UU och SU.

Förresten, du får gärna komma med någon ledamöter/jurist som är högt uppsatt inom landet, som inte tillhör nämnda universitet. De bör finnas, med tanke på att det är offentliga sektorn vi snackar om.
Citera
2022-04-09, 20:59
Medlem
Tsirujs avatar
Citat:
Du tolkar som du vill gällande elit aspekten. Ingen särskilt bra analys av dig, milt sagt.

Alla dessa ledamöter kommer från tre lärosäten och om man följer deras karriärer, är det ingen slump varför de hamnade just där.

Dessa universitet skapar bättre jurister, helt enkelt. Ambitiösare och mer begåvade studenter söker sig hit, vilket förklarar antagningsstatistiken. I slutändan är dessa studenter av rang, vilket gör de mer attraktiva potentiella anställningar, vilket i sin tur leder till att byråer främst ringlekar sitt fokus mot LU, UU och SU.

Förresten, du får gärna komma med någon ledamöter/jurist som är högt uppsatt inom landet, som inte tillhör nämnda universitet. De bör finnas, med tanke på att det är offentliga sektorn vi snackar om.

Riktar*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in