2022-03-02, 16:42
Medlem
Nu ska jag ställa en fråga till trådens experter.

I avsnittet 'Sanitas per aqua', avsnitt 5 i sista säsongen, är det en olycka när "Mattias dyker efter champagne och får en obehaglig överraskning". Någon har alltså tagit hans tub med luft och tömt den innan han gick ner i vattnet.

Får vi någon förklaring vem som gjorde detta? Han säger själv att det är Björn Lindman som tömde tuben. Jag har sett alla avsnitt efter detta och rimligtvis borde det vara den onda tvillingsystern som ligger bakom men hon ska befinna sig på sjukhuset i just det avsnittet. Hon försöker döda honom något avsnitt senare.

Har jag missat något eller vad säger ni som kan er "Rederiet"-historia bättre än mig? Ogillar när när saker och ting inte får en förklaring.
Citera
2022-03-20, 18:45
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Nu ska jag ställa en fråga till trådens experter.

I avsnittet 'Sanitas per aqua', avsnitt 5 i sista säsongen, är det en olycka när "Mattias dyker efter champagne och får en obehaglig överraskning". Någon har alltså tagit hans tub med luft och tömt den innan han gick ner i vattnet.

Får vi någon förklaring vem som gjorde detta? Han säger själv att det är Björn Lindman som tömde tuben. Jag har sett alla avsnitt efter detta och rimligtvis borde det vara den onda tvillingsystern som ligger bakom men hon ska befinna sig på sjukhuset i just det avsnittet. Hon försöker döda honom något avsnitt senare.

Har jag missat något eller vad säger ni som kan er "Rederiet"-historia bättre än mig? Ogillar när när saker och ting inte får en förklaring.

Jag tror aldrig det förklaras ordentligt men det ska nog vara underförstått att det är onda tvillingsystern Anna, när hon väl avslöjas senare.

För övrigt, hela intrigen med onda tvillingsystern är nog den mest segdragna i hela programmet. Hon dyker upp i sista avsnittet i säsong 18, och i början av säsong 19 har hon tagit Karin tillfånga. Och sen avslutas det egentligen inte förrän i allra sista avsnittet.
Citera
2022-03-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Jag tror aldrig det förklaras ordentligt men det ska nog vara underförstått att det är onda tvillingsystern Anna, när hon väl avslöjas senare.

För övrigt, hela intrigen med onda tvillingsystern är nog den mest segdragna i hela programmet. Hon dyker upp i sista avsnittet i säsong 18, och i början av säsong 19 har hon tagit Karin tillfånga. Och sen avslutas det egentligen inte förrän i allra sista avsnittet.

Problemet med den teorin är att det verkar som att Karin var sig själv när Mattias låg på sjukhuset. Kan ha missuppfattat något dock.
Citera
2022-03-20, 23:10
Medlem
Tråknicks avatar
Detta är så pinsamt men det fanns en gammal tråd eller åtm inlägg som hette nåt i stil med "ūbermilf Ewa Carlsson" där det länkades en scen från rederiet där hon är lättklädd. Jag tror att hon har någon slags morgonrock eller nät-överdel på sig och att man ser hennes bakdel, har för mig att hon har vita stringtrosor på sig.

Fick detta på hjärnan för några månader sedan och började snabbhoppa alla avsnitten med henne i öppet arkiv, kom väldigt långt, måste legat några timmar, men utan resultat. Nån som kan tipsa? Jag har för mig att jag hittade några avsnitt med henne i morgonrock, men inte det aktuella.

Jag vet att det finns klipp på henne lättklädd och näck från andra produktioner så detta är mer nåt jag gett mig fan på att hitta snarare än att jag behöver tömma mig.
Citera
2022-03-21, 08:03
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Problemet med den teorin är att det verkar som att Karin var sig själv när Mattias låg på sjukhuset. Kan ha missuppfattat något dock.

Ja, men i det avsnittet (den säsongen) finns det bara en tvillingsyster, Anna, kvar.

I sista avsnittet i säsong 19 utbryter bråket ombord och en syster faller överbord. Varken Mattias eller tittarna vet vem. Avsnitt ”Sanitas per aqua” är i säsong 20. Så det är garanterat Anna som är på sjukhuset hos Mattias även om hon låtsas vara Karin.
Citera
2022-03-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Ja, men i det avsnittet (den säsongen) finns det bara en tvillingsyster, Anna, kvar.

I sista avsnittet i säsong 19 utbryter bråket ombord och en syster faller överbord. Varken Mattias eller tittarna vet vem. Avsnitt ”Sanitas per aqua” är i säsong 20. Så det är garanterat Anna som är på sjukhuset hos Mattias även om hon låtsas vara Karin.

Nu har jag tittat igenom några "Rederiet"-avsnitt och din teori stämmer säkert. Tack för att du fick mig att tänka på ett annat sätt.

Jag tänkte aldrig på att kvinnan som hittades i vattnet dog efter några veckor på sjukhuset. Trodde att det var onda systern Anna som låg i koma och vaknade upp när Karin skulle dit och identifiera henne. I filmens värld är det ju ofta som villains vaknar upp från de döda. Mycket troligt att det var Anna som saboterade Mattias dykutrustning.

Tycker historien med den onda tvillingsystern ändå är det bättre som finns i programmets senare säsonger.
Citera
2022-03-31, 20:45
Medlem
Är det nån som vet hur det egentligen ser ut inne i byggnaderna som används som "kulisser" för flera av platserna i serien?
Alltså byggnader som typ Küselska Huset, Bünsowska Villan, Reidars och Elinors vita villa osv?

Jag har alltid varit lite nyfiken på hur mycket som de byggnaderna påminner om studiomiljöerna.
Bünsowska Villan verkar i alla fall stämma hyfsat bra om man utgår ifrån ritningarna till den villan ("Hall"-rummet ser ut att föreställa Katarinas kontor, tillsammans med förmaket bakom hennes kontorsstol och dörren på andra sidan av rummet), och Reidars och Elinors villa ser ut att ha mer eller mindre samma design sett från utsidan (man kan se hyfsat mycket detaljer av den villan i avsnitt 3 från säsong 4, åtminstone jämfört med andra avsnitt).
Senast redigerad av JohanThe94 2022-03-31 kl. 20:57.
Citera
2022-04-06, 21:26
Medlem
Tycker att Felix var jäkligt sexig och Carl var riktigt het, synd bara att attityden var förjävlig! Synd att dessa manshoror/bebisar är favoriter hos de flesta (vad jag tror är) män. Jussi, Viggo, Carl, Viktor.
Citera
2022-04-06, 21:40
Medlem
Har läst hela tråden och tycker det är ytterst komiskt då någon listar sina favoriter och det visar sig vara endast kvinnor, något som sedan direkt blir ifrågasatt av en annan läsare att - varför är det bara kvinnor?

Sidorna innan är fyllda med svar på vilka favoritkaraktärer folk har och det är endast män - riktiga jävla svin....Jussi, Carl, Georg, Viggo, Viktor - kvinnomisshandlare, psykfall och mördare minst sagt..(detta blir inte ifrågasatt, konstigt nog) kvinnorna nämns utefter utseende (tom en flicka på ca 10 år), men även att de är feminister och dumma i huvudet.

Mina favoriter är Renate, Alexandra, Andrea, Henrik Bjurhed, Rebecka
Citera
2022-04-09, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vainteforsaker
Tycker att Felix var jäkligt sexig och Carl var riktigt het, synd bara att attityden var förjävlig! Synd att dessa manshoror/bebisar är favoriter hos de flesta (vad jag tror är) män. Jussi, Viggo, Carl, Viktor.

Felix var dock en av de sämsta skådespelarna. Fruktansvärt dålig faktiskt.

Carl däremot - lysande!
Citera
2022-04-09, 09:48
Medlem
Ann Westin (komikern) spelar sjuksköterskan då Barbro ligger sjuk i torpet
Citera
2022-04-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vainteforsaker
Har läst hela tråden och tycker det är ytterst komiskt då någon listar sina favoriter och det visar sig vara endast kvinnor, något som sedan direkt blir ifrågasatt av en annan läsare att - varför är det bara kvinnor?

Sidorna innan är fyllda med svar på vilka favoritkaraktärer folk har och det är endast män - riktiga jävla svin....Jussi, Carl, Georg, Viggo, Viktor - kvinnomisshandlare, psykfall och mördare minst sagt..(detta blir inte ifrågasatt, konstigt nog) kvinnorna nämns utefter utseende (tom en flicka på ca 10 år), men även att de är feminister och dumma i huvudet.

Mina favoriter är Renate, Alexandra, Andrea, Henrik Bjurhed, Rebecka

Måste bara flika in att Henrik Bjurhed redan första avsnittet försöker begå ett brott som nästan är värre än något av det som de andra personerna du nämner någonsin gör. Tänker på bomben han placerar på Freja. Hur många människor hade inte dött om den hade briserat?

Dock knappast särskilt realistiskt att det skulle hända i verkligheten, och hade det gjort det är jag rätt säker på att Bjurhed och Ola hade åkt fast. Om jag minns rätt så nämns det inte ens något om en polisutredning för detta, och ingen i familjen Dahlén pratar någonsin om vem som skulle kunna ligga bakom bomben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in